کد خبر: ۴۰۹۵۰
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۵
سخنرانی «جفری ساکس» در همایش « اقتصاد جهانی و تحریم‌ها» که قرار بود در دانشگاه الزهرا برگزار شود، لغو شد.

به گزارش آوای نشاط، سخنرانی «جفری ساکس» اقتصاددان امریکایی و مشاور و همکار جورج سوروس، پدر انقلاب‌های رنگیدر همایش « اقتصاد جهانی و تحریم‌ها» که قرار بود از فردا به مدت دو روز در دانشگاه الزهرا برگزار شود، لغو شد.

بنابراین گزارش، وزات علوم اخیرا با قرار دادن اطلاعیه‌ای در سایت خود از برگزاری همایش «اقتصاد جهانی و تحریم‌ها» با سخنرانی «جفری ساکس» خبر داده بود که این اقدام موجب انتقاد برخی از تشکل‌ها و دانشجویان به خصوص بسیج دانشجویی دانشگاه الزهرا و همچنین برخی از چهره‌های رسانه‌ای و سیاسی شد. دانشجویان معتقد بودند دعوت از حامیان براندازی نظام برای سخنرانی در کشور هیچ توجیهی ندارد.

انتقاد به برگزاری این همایش موجب شد تا وزارت علوم «جفری ساکس» را از لیست سخنرانان این همایش بیرون بکشد و اطلاعیه دوم را با تغییراتی منتشر کند.

* انتقاد بسیج دانشجویی به سخنرانی جفری ساکس در دانشگاه الزهرا/  دستگاه‌های اجرایی به دنبال استفاده از فرهنگ و اساتید غربی نباشند

طاهره یاورطلب مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه‌ الزهرا در گفت‌وگو با خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، با اعلام خبر لغو این مراسم گفت: قرار بود آخر هفته چهارشنبه و پنج شنبه همایشی با عنوان « اقتصاد جهانی و تحریم‌ها» در دانشگاه الزهرا برگزار شود که یکی از سخنرانان این برنامه آقای «جفری ساکس» بود، که همین موضوع انتقاد برخی از دانشجویان را در پی داشت.

وی افزود: کلیت این برنامه توسط وزارت علوم چیده شده بود و قرار بود وزرای علوم و امورخارجه و رئیس کل بانک مرکزی در این برنامه حضور پیدا کنند.

یاورطلب تصریح کرد: ما دو روز پیش متوجه برگزاری چنین برنامه‌ای در دانشگاه شدیم و در ابتدا برای پیگیری موضوع با مسئولان حراست دانشگاه صحبت کردیم و آنجا گفته شد که «جفری ساکس» در برنامه حضور پیدا نخواهد کرد و شاید به صورت ویدئو کنفرانس در این برنامه سخنرانی کند.

این فعال دانشجویی افزود: این مسئله موجب شد تا اعتراضاتی از سوی بسیج دانشجویی و برخی تشکل‌ها و دانشجویان انقلابی صورت بگیرد مبنی بر اینکه دعوت از چنین فردی مشکل دارد و از ابتدا کار درستی نبوده است.

وی افزود: برای همین موضوع ما به سراغ ریاست دانشگاه رفتیم و جویای اصل ماجرا شدیم و وقتی با مسئول روابط عمومی دانشگاه صحبت کردیم گفتند که برنامه لغو شده و ما اجازه نمی‌دهیم که این ویدئو کنفرانس هم اجرا شود و حتی اجازه پخش ویدیو ضبط شده هم از این فرد داده نشده است.

وی افزود: در پوستر هایی که برای برگزاری برنامه منتشر شده اسمی از آقای جعفر ساکس برده نشده ولی در اطلاعیه ای کهدر سایت وزارت علوم قرار گرفته بود اسم این شخص آمده بود.

یاورطلب اضافه کرد: تمام دستگاه‌های اجرایی کشور باید به این سمت بروند که برای چنین برنامه‌هایی از اساتید دلسوز و فرهیخته داخلی استفاده کنند و به دنبال استفاده از فرهنگ و اساتید غربی نباشند و اصلا چه لزومی دارد که از فردی با چنین پیشینه‌ای در کشور دعوت شود.

* نامه انتقادی بسیج دانشجویی دانشگاه الزهرا به وزیر علوم

بسیج دانشجویی دانشگاه الزهرا (س) همچنین قبل از لغو این مراسم با ارسال نامه ای خطاب به وزیر علوم مخالفت خود را نسبت به برگزاری این همایش نشان داد.

در این نامه آمده بود:

« جناب آقای دکتر منصور غلامی

وزیر محترم علوم

با سلام و احترام

نظر به منتشر شدن خبری مبنی بر برگزاری کنفرانس بین المللی اقتصاد جهانی و تحریم ها در مرکز همایش های بین الملل دانشگاه الزهرا (س) و باتوجه به محور های انتخاب شده و مدعوین این کنفرانس لازم دانستیم نکاتی را یاد اور شویم:

1. برگزاری نشست های علمی و تخصصی با محوریت موضوعات اقتصادی اعم از تبیین اصول و اهداف سیاست های اقتصاد مقاومتی و تلاش ارائه‌ی راهکارهای عملی برای حل مشکلات معیشتی مردم بسیار مهم است. اما باید دقت شود محوریت کلی چنین کنفرانس هایی تماما به بحث تحریم ها و سیاست های فشار حداکثری آمریکا و متحدانش، که تا کنون به هدف نهایی خود نرسیده و شکست خورده است، اختصاص داده نشود. چرا که واضح است هدف نهایی از این سیاست ها بازکردن مجدد بابی برای مذاکره با ایران و گرفتن امتیاز های بیشتر است.

2.خبر ها حاکی از ان است که جناب اقای «جفری ساکس» ، اقتصاددان امریکایی و تئورسین مکتب شوک درمانی که از قضا فعال انقلابهای رنگی و همکار و مشاور «جورج سوروس» که پدر انقلابهای رنگی شناخته میشود، نیز هست از مدعوین ویژه این کنفرانس بین المللی است.

وی از دهه 80 جای «میلتون فریدمن» که به عنوان پدر اقتصاد بازار آزاد خوانده می شود را گرفت. جفری ساکس در آن روزها در دانشگاه هاروارد بود و به کشورهای مختلف مسافرت می کرد و اقتصاد آن ها را سامان می داد؛ اقتصاد بولیوی که با طراحی او شکل گرفته بود در حالت انفجاری قرار گرفت و مورالس در اعتراض به وضعیتی که اینها ایجاد کرده بودند، توانست به قدرت برسد ، سیاست های او در لهستان و نیز بعد در کل اروپای شرقی سرایت پیدا کرد و منجر به بحران اقتصادی شد که بیشترین لطمه را به این کشورها وارد کرد و مهمتر از همه وی مغز متفکر یلتسین برای فروپاشی شوروی و سامان دادن اقتصاد بعد از دوره شوروی بود ولی این برنامه ها و دخالت ها موجب بحران شد و روسیه دچار بحران و کودتا شد و کار به جایی رسید که کمتر از یک دهه یلتسین مجبور به کناره گیری شد و کار را به پوتین واگذار نمود؛ همه اینها ثمره نقشه های آقای جفری ساکس بود.

حال سوال ما دانشجویان از وزارت علوم به عنوان برگزار کننده این کنفرانس این است که فرد مذکور با چنین استراتژی های اقتصادی شکست خورده ای در افریقا، بولیوی و لهستان و دیگر کشور های اسیای شرقی در اقتصاد ایران چه می‌خواهد؟

3. ما دانشجویان جمهوری اسلامی ایران راهی جز نگاه به ظرفیت های داخلی، رونق تولید و به کار گیری سیاست های اقتصاد مقاومتی برای حل مشکلات اقتصادی نمیشناسیم و مطالبه جدی ما از دولت، همواره تمرکز بر راهکار های عملی و منطقی در حل مشکلات معیشتی مردم و مقاومت در برابر سیاست های خباثت الود امریکا و هم پیمانانش است.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: