کد خبر: ۴۰۹۱۰
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۱
رئیس‌جمهور آمریکا با هشدار مجدد به ترکیه درباره هرگونه اقدام نظامی خطرناک در سوریه، «باراک اوباما» رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده را مقصر جنگ بین آنکارا و کُردها معرفی کرد.

به گزارش آوای نشاط، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، بامداد سه‌شنبه در هشداری مجدد به ترکیه درباره عملیات در سوریه، گفت اگر اقدامی خارج از چارچوب انسانی صورت بگیرد، خشم واشنگتن را با اقتصادی ویران حس خواهند کرد.

ترامپ طی نشست خبری در مراسم عقد قرارداد تجاری با سفیر ژاپن در کاخ سفید، به سوال خبرنگاری که پرسید چرا جانب ترکیه را گرفته و متحدان آمریکا یعنی کُردهای سوریه  را رها کرد، توضیح داد: «من از هیچکسی طرفداری نمی‌کنم. ما سال‌ها در سوریه بودیم در صورتی که قرار بود یک اقدام کوتاه مدت باشد. ما باید می‌رفتیم و بر‌می‌گشتیم».

وی ضمن اشاره به حضور ۵۰ نظامی آمریکایی در «منطقه کوچکی» در شرق سوریه، اظهار داشت: «نمی‌خواهم آن پنجاه نفر صدمه ببیند یا کشته شوند. نمی‌خواهم هیچ اتفاق بدی برای افرادمان بیافتد و این را به رئیس‌جمهور [رجب طیب] اردوغان هم گفتم، که اگر هر کدام از افراد ما آسیب ببیند، شما در مشکل بزرگی خواهید بود».

رئیس‌جمهور آمریکا با بیان اینکه فشار زیادی روی ترکیه است، افزود: «آنها سال‌هاست با پ.ک.ک در حال جنگ هستند. آنها دشمنان قدیمی یکدیگر هستند... تمام این مشکلات با رئیس‌جمهور [باراک] اوباما شروع شد. او جنگ بین ترکیه و دشمن قدیمی‌اش را آغاز کرد».

ترامپ ضمن تکرار تهدید به تحریم ترکیه در صورت عملیات در سوریه، ادامه داد: «اگر آنها [در سوریه] کاری انجام دهند که از نظر ما غیر انسانی باشد، خشم [ما] را با یک اقتصاد شدیداََ ویران احساس خواهند کرد. من قبلا هم این کار را [تحریم ترکیه] انجام دادم. زمانی که کشیش برانسون را آزاد نمی‌کردند اما [بعد از تحریم‌ها] به سرعت او را بازگرداندند».

وی همچنین مجددا ادعا کرد که این آمریکا بوده که گروه تروریستی داعش را شکست داد و گفت: «شصت‌هزار تا هفتاد هزار نفر خانواده‌های [تروریست‌های] کشته شده در جنگ هستند. ما صد در صد خلافت [داعش] را پس گرفتیم، من این کار را انجام دادم، هیچکسی نتوانست! وقتی من روی کار آمدم، اوضاع بسیار آشفته بود و به نظرم خیلی از شما نیز موافق هستید.»

رئیس‌جمهور آمریکا با بیان اینکه زمان بازگشت نظامیان این کشور از سوریه فرا رسیده،‌ توضیح داد:‌ «آن روی ماجرا را نیز درک می‌کنم اما اگر بخواهید روی آن اصرار کنید، ما هرگز نباید به خانه بازگردیم. بعضی وقت‌ها باید نامه‌هایی را برای والدین سربازهای جوان کشته شده امضا کنم و این سخت‌ترین کار من است، واقعا از آن متنفرم. روزی افغانستان، روزی عراق و روز دیگر سوریه... خانواده‌ها و والدین دیگر مانند گذشته نخواهند بود».

ترامپ ضمن تاکید بر لزوم پایان یافتن حضور آمریکا در سوریه، اظهار داشت: «اگر بمانید، اوضاع همینطوری می‌ماند، بالاخره باید آنجا را ترک کنیم وگرنه اوضاع تغییری نمی‌کند. به نظرم کاری که می‌کنیم [عقب‌نشینی از سوریه] صحیح است... نمی‌خواهم آمریکا درگیر جنگ‌های بی‌پایان باشد... مردم بسیار هیجان‌زنده هستند... من با همه مشورت کردم. من همیشه با همه مشورت می‌کنم».

کاخ سفید دیشب طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «رئیس‌جمهور دونالد جی ترامپ با رئیس‌جمهور رجب طیب اردوغان (رئیس‌جمهور) ترکیه گفت‌وگوی تلفنی انجام داد. ترکیه بزودی عملیات خود که مدت‌ها است برای آن برنامه‌ریزی کرده است را در شمال سوریه پیش می‌برد. نیروهای مسلح آمریکا نه از این عملیات حمایت می‌کنند و نه در آن مشارکت می‌کنند. نیروهای آمریکایی "خلافت" داعش را شکست داده‌اند و دیگر در این منطقه نخواهند بود».

از سوی دیگر نیروهای کُرد دموکراتیک سوریه (SDF) ضمن اعلام آغاز روند خروج ارتش آمریکا از بخش‌هایی از سوریه اعلام کردند: «نیروهای آمریکایی به تعهدات خود عمل نکردند و نیروهای خود را از مناطق مرزی با ترکیه خارج کردند و ترکیه هم‌اکنون برای عملیات حمله به شمال و شرق سوریه آماده می‌شود».

انتهای پیام/

 

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: