کد خبر: ۴۰۸۸۶
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۰
سخنگوی دولت:
علی ربیعی با اشاره به اینکه انتقال حسین فریدون به دانشگاه شهید بهشتی قانونی بوده است، گفت: آقای روحانی اعلام کرد هیچ خط قرمزی ندارد و فقط انتظار داوری منصفانه دارد.

به گزارش آوای نشاط، علی ربیعی سخنگوی دولت، در نشست خبری که ظهر امروز برگزار شده بود، اظهار داشت:‌ رخدادهای چند روز گذشته عراق مایه تأسف است.دولت و ملت عراق از آگاهی کامل برای حل مشکلات برخوردار هستند. راه درست برای رفع مشکلات، وحدت ملت عراق حول محور مرجعیت است.

*تبلیغات مسموم نخواهد توانست دو ملت ایران و عراق را از هم جدا کند

سخنگوی دولت گفت:‌ جمهوری اسلامی ایران همانند همیشه آمادگی خود را برای ایستادن در کنار برادران و خواهران عراقی و هرگونه کمک به آنها اعلام می‌کند و تبلیغات جعلی و مسموم نخواهد توانست دو ملت ایران و عراق را از هم جدا کند.

وی درباره پرونده حسین فریدون گفت: آقای فریدون قبل از دولت آقای روحانی در دانشگاه گیلان پذیرفته می‌شود. سپس انتقال پیدا می کند به دانشگاه شهید بهشتی که بنا بر قانون هیچ اشکالی نداشته است. آقای رئیس جمهور اعلام کردند که خواهان رسیدگی عادلانه هستند. برادر رئیس جمهور بودن قطعا هیچ مزیتی برای آقای فریدون نداشته است.

*هیچ مقام دولتی در پرونده حسین فریدون دخالت نداشته است

سخنگوی دولت تاکید کرد: هیچ فردی از سوی دولت، دخالتی در پرونده آقای فریدون نداشته است. حسین فریدون پیش از انقلاب در سن 16 سالگی بازداشت شده است بعد از انقلاب هم سابقه جانبازی دارد، انتقال ایشان به دانشگاه شهید بهشتی قانونی بوده است. آقای روحانی اعلام کرد که هیچ خط قرمزی ندارد و فقط انتظار داوری منصفانه دارد. اجازه دهید دادگاه کار خود را انجام دهد.

*بازار مشترک ۲۰۰ میلیون نفری در اوراسیا

سخنگوی دولت اظهار داشت: ما با اوراسیا از دی ماه ۹۴ توافقی مبنی بر تشکیل کمیسیون مشترک مطالعات امکان سنجی انعقاد قرارداد تجارت ترجیحی تشکیل دادیم و در نهایت با ۵ کشور که یک بازار حدود ۲۰۰ میلیون نفر را تشکیل می دهد به موافقنامه تجارت آزاد دست خواهیم یافت.

وی اضافه کرد: در مراحل آتی با پیشرفت کار امیدواریم موافقتنامه تجارت آزاد به طور دائم و پیوسته منعقد شود. این موافقتنامه توسط دولت به مجلس ارایه شده است و همزمان در مجالس کشورهای دیگر عضو اتحادیه به تصویب رسیده است و از ۵ آبان ماه ۹۸ اجرایی خواهد شد.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: براساس این موافقت‌نامه از تاریخ ۵ آبان امسال ۵۰۲ قلم کالا صنعتی و کشاورزی مشمول تثبیت و بعضا کاهش تعرفه خواهد شد که می تواند تاثیر چشم گیری برحجم تجارت ایران و کشورهای اتحادیه اوراسیا داشته باشد. مناسبات ما با همسایگان فقط منحصر به اوراسیا نیست.

*هدف ما گسترش مناسبات با همه کشورهای منطقه و همسایگان است

سخنگوی دولت تصریح کرد: بیشتر در دیدار سه جانبه ایران، روسیه و آذربایجان هم پیشرفت های مهمی در جهت همگرایی بدست آوردیم که احداث و راه اندازی راه آهن شمال جنوب نمونه بارز آن بوده است.

وی با بیان این که هدف ما گسترش این مناسبات با همه کشورهای منطقه و همسایگان و  خصوصا کشورهای حوزه خلیج فارس است، اظهارداشت:‌ ما مایل نیستیم هیچ کشوری را در همسایگی خود از دایره پیوندهای عمیق اقتصادی، فرهنگی و سیاسی استثنا کنیم. به همین دلیل در ماه های گذشته دولت جمهوری اسلامی ایران از تلاش کرده است که از همه ظرفیت ها برای بهبود روابط با کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه از طریق ابتکار عمل های دیپلماتیک که اوج آن پیشنهاد رئیس جمهور به تشکیل ائتلاف امید بود، بهره بگیرد.

ربیعی درخصوص سخنان رییس جمهوری مبنی بر بهبود وضعیت اقتصادی کشور و کاهش تورم، گفت: ما گفتیم ارزش پول ملی ۴۰ درصد بهبود پیدا کرده است اما در مورد موضوع دیگری کلیپ ساخته می شود. بحثی که ما این بود که امسال نسبت به سال گذشته ارزش و اعتبار پول ملی ۴۰ درصد بهتر شده است و حرف غلطی هم نیست. می دانیم مردم زندگی سختی دارند ولی کمک کردن به زندگی مردم، کمک به دولت برای حل مسائل است.

وی بیان داشت: رشد شتابان تورم کاهش پیدا کرده و رو به بهبود است البته ما نمی خواهیم در این زمینه خودمان را توجیه کرده و فرافکنی کنیم اما بیان این گونه آمارها سوء تفاهم ایجاد می کند. دولت در این زمینه مسئولیت پذیر وارد شد اما نباید غیرمنصفانه ۵ سال رشد مدام و کنترل تورم در حالی که تحریم بودیم نادیده گرفته شود. تحریم اجازه نداد پول به کشور منتقل شود و بتوانیم آزادانه نفت بفروشیم هرچند که وزارت نفت در این زمینه کارهای خوبی انجام داده است.

ربیعی خاطر نشان کرد: ما در تحریم با مشکلاتی روبرو شدیم که بر زندگی مردم اثر روانی و اقتصادی گذاشت. اما مهم این بود که به سرعت خودمان را پیدا کردیم و توانستیم ارز را در یک کانال مشخص آورده و با یک نوسان رو به بهبود حرکت کند. شاخص های تورم در تولید بهبود پیدا کند و از تندی تورم کاسته شود و در برخی کالاها حتی کاهش قیمت را شاهد بودیم که البته هنوز در زندگی مردم چشمگیر نبوده است. مردم دچار مشکل هستند و علت آن هم مشخص است و تلاش دولت هم در این زمینه مشخص است.

*همه ما و کشورهای خلیج فارس باید هوشیار باشیم

سخنگوی دولت تاکید کرد: همه ما و کشورهای خلیج فارس باید هوشیار باشیم که بدخواهانی هستند که سعی در تخریب هر نوع گشایشی میان ما با آن دسته از همسایگانی دارند که در سال های اخیر دچار اختلاف نظر شده ایم، دارند. امروز ملت ما به خوبی واقف است که برخورداری از مناسبات دوستانه با همسایگان و  تعمیق آن به مرحله گسست ناپذیر، موثرترین ابزار برای مقابله زورگویی یکجانبه گرایی و مداخله قدرت های دعوت نشده به منطقه ما است.

ربیعی ادامه داد: در روزهای گذشته و در حالی که دولت و ملت عراق خود را برای میزبانی از بزرگترین رخداد فرهنگی و مذهبی جهان آماده می‌کردند و منطقه نیز همزمان در حال حرکت به سوی صلح و ثبات است حوادث تلخی را شاهد بودیم که متاسفانه عده ای نیز در این حوادث جان خود را از دست دادند.

سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: دولت عراق اطمینان داده که هیچ برخوردی میان نیروهای امنیتی و معترضان رخ نداده است و گروه های فرصت طلب دیگری دست به این جنایت زده اند از مردم عراق می‌خواهیم خویشتن‌داری بیشتری به خرج دهند و به دنبال راه حل های دموکراتیک و قانونی برای رسیدگی به مطالبات و پاسخ به آن باشد.شهروندان عراقی ضمن پیگیری مطالبات خود باید از هوشیاری لازم برای سوء استفاده بدخواهان از اعتراضات خود برخوردار باشند و به آنها فرصت پیگیری بداندیشی آن‌ها را ندهند.

* سیاست گذاری دولت معطوف به روستا

ربیعی اضافه کرد: در این راستا مراقبت از زندگی روزمره مردم و افزایش توان تولید داخل جداکردن بودجه جاری از نفت گسترش فضای اجتماعی و گسترش اشتغال با توجه به شرایط تحریم از همه مهم‌تر توسعه روستایی و سیاست گذاری معطوف به روستا برنامه‌ای بوده که ما در این سال‌ها دنبال کرده‌ایم.

ربیعی بیان داشت: دولت تدبیر و امید بیش از همیشه سیاست‌های معطوف به روستا را دنبال کرده است. در این دولت تحولات خوبی در حوزه روستاییان و عشایر اتفاق افتاده است. یکی از سیاست‌های ما افزایش مهاجرت معکوس به روستاها بود. توسعه خدمات بهداشت و درمان روستایی در این دولت با هیچ دوره‌ای قابل مقایسه نیست.

*افزایش سهم اشتغال روستاییان 

وی با اشاره به اینکه سهم اشتغال روستاییان از اشتغال کل کشور به 25 درصد افزایش پیدا کرده است، تاکید کرد: 90 درصد طرح پزشک خانواده روستایی محقق شده است. در یک سال گذشته منتهی به تابستان 98 خالص اشتغال ایجاد‌شده در مناطق روستایی رشد قابل توجه داشته است. سالانه بیش از یک میلیون شغل نیاز داریم.

سخنگوی دولت بیان داشت: بیماری بیکاری مزمن‌شده که به این دوره منتقل شده، کار را دشوار کرده است. برای اولین بار از آمار بیکاران مزمن کاسته شده است.

*ماجرای اتفاقات روستای چنار محمودی لردگان

وی در پاسخ به سوالی درباره اتفاقات روستای چنار محمودی لردگان گفت: هرگونه استفاده از سرنگ آلوده توسط بهیار وزارت بهداشت را تکذیب می‌کنم. وزارت بهداشت به وظیفه قانونی خود عمل کرده است. فردی مراجعه می‌کند به پزشک، پزشک اعلام می‌کند ایمنی بدنش پایین آمده. وزارت بهداشت بلافاصله با دیدن این علائم شیوع شناسی می‌کند. این بهورز برای شیوع شناسی می رود و کار خود را انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: ماجرا از وقتی به انحراف رفت که این بهورز توسط مقام قضایی بازداشت شد. بیماری هایی هستند که پایه ده سال و هشت ساله دارند. این بیماری در یک ماه ایجاد نمی شود. اصلا جای نگرانی نیست. منطقه منطقه فرهنگی و متدین است. به اعتقاد من نا امنی روانی بیش تر تاثیر گذاشته است. من وظیفه خودم می دانم که از این بهیار تشکر کنم که مسئولانه عمل کردند.

ربیعی از نقش رسانه‌های خارجی در تبدیل کردن مشکلان کشور به بحران نیز انتقاد کرد و گفت: اعتیاد وجود داشته و این اتفاق در آنجا رخ داده وزن اتفاق آنقدر نبود که خارجی ها موج سواری کنند. من اطمینان می دهم وزارت بهداشت دارد به خوبی موضوع را پیگیری می‌کند. زمانی که وزیر رفاه بودم از طریق مراکز بهزیستی سرنگ می دادیم به مراکزی که میدانستیم معتاد دارد و عده ای نیز ما را نقد می کردند.

ربیعی در پاسخ به پرسشی در مورد قرارداد نجومی برای تصویرسازی در نهاد ریاست جمهوری گفت: مطلب منتشره توسط یک سایت خبری مبنی بر انعقاد قرارداد به مبلغ 1440 میلیارد تومان کذب و خلاف واقع است. سال 1397 قراردادی با موضوع تولید و تأمین محتواهای هنری - تلویزیونی در قالب تولید چهار مجموعه 120 دقیقه‌ای جمعاً به مبلغ یک میلیارد و چهارصد و چهل میلیون تومان منعقد شد که با توجه به کاهش حجم خدمات، مبلغ کل قرارداد به میزان 50 درصد مبلغ اولیه معادل 720 میلیون تومان کاهش یافت. تاکنون مبلغ 432 میلیون تومان بابت قرارداد یادشده پرداخت شده است.

*دستگیری خبرنگار روس با ویزای وی ارتباط دارد نه مسائل جاسوسی

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره دادگاه گروه عظام و طرح موضوعی درخصوص ارتباط مالی دو میلیاردی همسر سخنگو با یکی از متهمان این پرونده گفت: من همسر ندارم و شوکه شدم؛ احتمالاً تشابه اسمی است. شباهت‌های اسمی گاهی اوقات دردسر ایجاد می‌کند. من از قاضی صلواتی رئیس دادگاه می‌خواهم در خصوص این موضوع اطلاع‌رسانی کنند. 

سخنگوی دولت درباره دستگیری «یولیا یوزیک» خبرنگار روس، گفت: دستگیری خبرنگار روس با ویزای وی ارتباط دارد؛ مسائل جاسوسی نیست.

ربیعی درباره تصمیم دولت در حذف درآمدهای نفتی از بودجه جاری کشور، گفت: بخش جاری بودجه از نفت جدا می شود و تمام تلاش ما بر این است که بودجه جاری را از منابعی مانند مالیات و سایر درآمدهای دولت  جبران کنیم و بودجه نفت را برای پروژه‌های عمرانی استفاده کنیم. نمی‌خواهم بگویم دولت دو نوع بودجه خواهد نوشت؛ یکی برای نفت و یکی برای غیرنفت،  بلکه یک برنامه بودجه خواهد بود ولی می توانید چنین تصویری هم داشته باشید.

وی بیان داشت: اگرچه تحریم آسیب رسان و بد است و علیه ملت عمل می کند اما برای سیاستگذار برکاتی هم دارد؛ اینکه بتوانیم بودجه جاری را متکی بر منابع داخلی قرار دهیم یکی از اتفاقات خوبی است که در حال رخ دادن است.

* برنامه دولت در زمینه یارانه ها از زبان سخنگوی دولت

سخنگوی دولت درباره برنامه دولت در زمینه یارانه ها و به ویژه یارانه های پنهان هم گفت: این بحث در ستاد سران سه قوه مطرح شد و باید تصمیمی اتخاذ کنیم که این تصمیم وجوه اقتصادی، اجتماعی، زندگی و رفاه مردم را باهم در نظر داشته باشد. در این زمینه سناریوهای متعددی مطرح بوده و در دستور کار قرار دارد و وقتی به یک نظریه منسجم و قابل تصویب برسد اطلاع رسانی و اعلام خواهد شد.به دلیل متغیرها و ذینفعان متعددی که در این تصمیم موثر است هنوز به طور مشخص اتخاذ نشده ولی  فکر می‌کنم در مرحله نهایی است.

وی تصریح کرد: اما آنچه که مسلم است و می‌توانم بگویم این است که هرگونه تصمیم درباره یارانه ها، یارانه های پنهان و به ویژه موضوع سوخت، هرگونه تصمیمی که اتخاذ شود افزایش، توان و رفاه دهک های پایین جامعه در نظر گرفته خواهد شد؛ یعنی مراقبت از دهک ها و طبقه متوسط در این تصمیم گیری ها قطعاً محفوظ است.

*ارائه شیر مدارس از مناطق محروم 

وی در پاسخ به عدم تخصیص بودجه شیر مدارس، گفت: ۳۰۰ میلیارد تومان از سوی وزارت آموزش و پرورش درخواست شده است تا شیر مدارس ارائه شود. از آنجایی که همه دستگاه‌ها برای دریافت بودجه دچار مشکل شده‌اند، ۱۸۰ میلیارد تومان تخصیص پیدا کرد. دیروز در حاشیه جلسه دولت بحثی میان من، نوبخت و حاجی‌میرزایی در این باره شد و این میزان به ۲۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت.  

سخنگوی دولت اضافه کرد: صحبتی که با حاجی میرزایی داشتیم قطعا از امسال با اولویت به سراغ مدارس می‌رویم. ارائه شیر مدارس هم از مناطق محروم و در شهرهای بزرگ از مدارس محروم آغاز می‌شود. فکر می‌کنم اگر از مناطق محروم این کار شروع شود، ۲۰۰ میلیارد تومان کفاف خواهد داد و حتما این کار از چند روز دیگر آغاز می‌شود.

ربیعی در پاسخ به پرسشی در مورد لایحه تابعیت فرزندان با مادر ایرانی و پدر خارجی گفت: این موضوع خوشبختانه حل شد و  این لایحه فقط شامل زنان داخل ایران نیست و زنان خارج از ایران را نیز شامل می‌شود.

*ما از تمامیت کشور چین دفاع می‌کنیم

ربیعی همچنین به مواضع اخیر آمریکا در موضوع هنگ کنگ و چین  پرداخت وگفت: هیچ کشوری حق ندارد برای کشوری تعیین  تکلیف کند. اگر ترامپ بتواند مشکل خودش را در کنگره حل کند، هنر کرده است. حق ندارد برای کشور دیگر بیانیه بدهد. ما از تمامیت کشور چین دفاع می کنیم. چین کشور دوست ما است و در دوران تحریم کنار ما بوده است.

انتهای پیام/

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: