کد خبر: ۴۰۸۶۰
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۲
در حالیکه ترکیه در خصوص احتمال عملیات نظامی قریب‌الوقوع در شمال سوریه خبر داده است، کاخ سفید اعلام کرد که آمریکا در این عملیات مشارکت نخواهد کرد.

به گزارش آوای نشاط، در پی انتشار اخباری از استقرار تجهیزات نظامی و نظامیان ترکیه در مرز شمالی سوریه، کاخ سفید امروز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که واشنگتن نه از عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه حمایت می‌کند و نه در آن مشارکت یا مداخله می‌کند.

روز گذشته به دنبال اظهارات «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه مبنی بر احتمال حمله قریب‌الوقوع به کردهای سوریه، تصاویری از استقرار تجهیزات نظامی و نیروهای این کشور در مرز سوریه منتشر شد.

بعد از آن نیز اردوغان طی تماس تلفنی با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا درباره یجاد «منطقه امن» در شمال سوریه گفت‌وگو کرد.

بنا به گزارش شبکه روسی «راشاتودی»، کاخ سفید بعد از گفت‌وگوی تلفنی رؤسای جمهور ترکیه و آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «آمریکا نه از عملیات (نظامی ترکیه در شمال سوریه) حمایت می‌کند و نه در آن مشارکت می‌کند و نیروهای آمریکا، "خلیفه" منطقه‌ای داعش را شکست داده‌اند و دیگر در این منطقه نخواهند بود».

مقصود آمریکا از «این منطقه» نوار شمالی سوریه است که ترکیه قصد دارد علیه عناصر کُرد عملیات نظامی انجام دهد.

راشاتودی در ادامه گزارش خود نوشت که خروج ارتش آمریکا از منطقه راهبردی سوریه که واشنگتن مدت‌ها در آنجا حضور داشت، یک پیروزی بزرگ برای مالیات‌دهندگان آمریکایی به حساب می‌آید.

کاخ سفید روز گذشته در بیانیه خود در خصوص تماس تلفنی اردوغان و ترامپ گفت: «امروز (یکشنبه)، رئیس‌جمهور دونالد جی ترامپ با رئیس‌جمهور رجب طیب اردوغان (رئیس‌جمهور) ترکیه گفت‌وگوی تلفنی انجام داد. ترکیه بزودی عملیات خود که مدت‌ها است برای آن برنامه‌ریزی کرده است را در شمال سوریه پیش می‌برد. نیروهای مسلح آمریکا نه از این عملیات حمایت می‌کنند و نه در آن مشارکت می‌کنند. نیروهای آمریکایی "خلافت" منطقه‌ای داعش را شکست داده‌اند و دیگر در این منطقه نخواهند بود».

کاخ سفید در خصوص شکست داعش و همچنین آن دسته از اعضای داعش که تحت بازداشت هستند، گفت: «دولت آمریکا به فرانسه، آلمان و دیگر کشورهای اروپایی که بسیاری از جنگجویان بازداشت‌شده داعش از آن کشورها آمده‌اند، فشار آورده تا آنها را به کشورشان بازگردانند اما آنها  (اعضای داعش) را نمی‌خواهند و (از پذیرش آنها) امتناع می‌ورزند. آمریکا دیگر نمی‌تواند این (اعضای داعش) را برای سالها که هزینه زیادی برای مالیات‌دهندگان آمریکایی به همراه خواهد داشت، نگه دارد».

این بیانیه در پایان ادامه می‌دهد: «هم‌اکنون، ترکیه مسئول تمامی جنجگویان داعش در منطقه‌ است که در دو سال گذشته در پی شکست "خلافت" منطقه‌ای در مقابل آمریکا، بازداشت شده‌اند».

طبق این گزارش، در بیانیه‌ کاخ سفید هیچ‌ اشاره‌ای به سرنوشت کردهای سوریه که از همپیمانان نزدیک آمریکا در سوریه به حساب می‌آیند، نشده است.

راشاتودی در خبری دیگر به نقل از نیروهای کرد دموکراتیک سوریه (SDF) گزارش کرد که ارتش آمریکا خروج از بخش‌هایی از شرق سوریه را که هدف حملات نظامی جدید ترکیه قرار گرفته است، آغاز کرده است.

در بیانیه نیروهای کرد دموکراتیک سوریه آ»ده است: «نیروهای آمریکایی به تعهدات خود عمل نکردند و نیروهای خود را از مناطق مرزی با ترکیه خارج کردند و ترکیه هم‌اکنون برای عملیات حمله به شمال و شرق سوریه آماده می‌شود».

آنکارا و واشنگتن اوایل ماه آگوست در خصوص ایجاد یک منطقه امن در خاک سوریه به یک توافق مقدماتی دست پیدا کردند و اوایل ماه سپتامبر، عملیات گشت‌زنی مشترک در شمال شرقی سوریه را‌ آغاز کردند که البته در خصوص محدوده این منطقه امن و نحوه کنترل آن اختلاف نظراتی دارند.

دمشق به طور مداوم از تمامی تلاش‌های مشترک ترکیه و آمریکا و همچنین اقدامات یکجانبه در خاک سوریه بعنوان نقض آشکار حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه انتقاد کرده است.

در پی پیام هشدار‌‌آمیز اردوغان برای آغاز عملیات علیه کردهای سوریه، پس از آن نیز، «مصطفی بالی» سخنگوی نیروهای «دموکراتیک سوریه» (قسد) در صفحه توئیتر خود در پاسخ به سخنان امروز رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، در خصوص بروز یک جنگ فراگیر در شمال سوریه هشدار داد و گفت: «نیروهای قَسَد به مکانیسم امنیتی ملزم و گام‌های لازم برای حفظ ثبات منطقه را بر می‌دارند، اما با این وجود در دفاع از خود و تبدیل هرگونه حمله ترکیه به یک جنگ فراگیر در مرزها تردید نمی‌کنیم».

انتهای پیام/

 

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: