کد خبر: ۴۰۴۲۶
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۶
براساس آمارها، سرانه سردفتری با وجود افزایش جمعیت از سال 54 تاکنون تغییر نکرده و به ازای هر صد هزار نفر، 9 سردفتر فعال است.

به گزارش آوای نشاط، محمد عظیمیان نایب رئیس کانون سردفتران و دفتریاران با حضور در برنامه پایش در مورد انحصار خدمات سردفتری و در پاسخ به اینکه گفته می‌شود چهل نفر از اعضای کانون سردفتران هم‌زمان در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مشغول به کارند، گفت: زمانی که برای تاسیس دفاتر خدمات الکترونیک قضایی فراخوان داده شد قوه قضائیه اعلام کرد هر فردی که سابقه امر قضا، حقوقدان و استاد دانشگاه است برای روشن کردن این چراغ، 6 ماه مجانی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی را دایر کند تا نقاط ضعف و قوت آن برطرف شده و پس از آن بر اساس قانون اداره دفاتر رسمیت یابد.

وی ادامه داد: اما فردی وارد نشد و این سردفتران اسناد رسمی بودند که چراغ را روشن کردند و حتی گروهی از همکارانم استعفا دادند برای همین در قانون آمده که تصدی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی از میان سردفتران اسناد رسمی بر اساس اصول و ضوابط و آیین نامه قانونی خواهد بود و طبق قانون، تصدی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی باید از میان سردفتران باشد. 

عظیمیان گفت:‌در ماده 69 قانون دفاتر اسناد رسمی، عقلانی‌ترین تصمیم توسط قانونگذار در این رابطه گرفته شده است. 

وی در رابطه با تعداد کم دفاتر، گفت: در ماده 5 همین قانون که در سال 1354 تصویب شده، آمده به ازای هر 15 هزار نفر یک سردفتر باشد. 

عظیمیان در پاسخ به اینکه این تعداد دفتر در حال حاضر با جمعیت کشور همخوانی ندارد، گفت: مرجع تفسیر قانون عادی، مجلس است و این مجلس در رابطه با وضعیت جمعیتی، این شاخص را دیده است. 

وی در رابطه به اینکه گفته می‌شود کمیسیون قضایی مجلس این تعداد دفتر را قبول ندارد، پاسخ داد: هر کمیسیونی در مجلس نمی‌تواند قانون را تفسیر کند، تفسیر قانون قواعدی دارد و باید ببینیم  آیا کمیسیون مربوطه، مرجع تفسیر این ماده هست یا خیر. 

نایب رئیس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: اگر فردا قانون عوض شود و بگوید به ازای هر ایرانی یک سردفتر باید ایجاد شود، ما تابع آن هستیم.

وی ادامه داد: حوزه سردفتری در سالهای گذشته مظلوم واقع شده و با حضور هر کارشناس غیرمتخصصی، این حوزه آسیب دیده است. 

عظیمیان در پاسخ به اینکه سرانه سردفتری از سال 1354 تاکنون ثابت مانده، گفت: ما نمی‌خواهیم انحصار ایجاد کنیم اما قانون این تعداد را از ما خواسته است. 

وی با اشاره به شاخص سرانه سردفتری گفت: در کشور ما 9 سردفتر به ازای هر 100 هزار نفر وجود دارد و این را قبول داریم که با توجه به کشورهای دیگر شاخص پایینی‌است، به طور مثال در کشور هلند 19 سردفتری به ازای 100 هزار نفر وجود دارد. 

نایب رئیس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: در سال 86 ماده 3 از قانون آئین‌نامه دفاتر رسمی اصلاح شد.

عظیمیان در پاسخ به این سوال که چرا آزمون سردفتری برگزار نمی شود و این دلیلی بر ایجاد انحصار است گفت: این آزمون با توجه به مقتضیات علمی، جمعیتی و درآمد دفاتر باید برگزار شود و شاخص‌های برگزاری این آزمون تعریف شده و آزمون نیز توسط قوه قضائیه برگزار می‌شود نه کانون سردفتران. 

وی در مورد درآمد سردفتران گفت: درآمد آنها عالی است، اما باید عالی‌تر باشد. 

عظیمیان در مورد درآمدهای نجومی سردفتران در پی انحصار به وجود آمده، گفت: این را قبول ندارم.

در این برنامه درآمد یکی از دفترخانه‌ها به عنوان نمونه رصد و مشخص شد که این دفترخانه ماهی 500 میلیون تومان برای ارائه یک نوع خدمت دریافت می‌کند. این دفترخانه 13 هزار و 666 سند در مدت شش ماه امسال برای یکی از خدمات صادر کرده که اگر برای هریک از آنها 200 هزار تومان درآمد داشته باشد، در واقع درآمد این دفترخانه 3 میلیارد تومان طی شش ماه می‌شود.

 نایب رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در ادامه ضمن تائید این درآمدها گفت:این را هم بدانید که یکی از دفترخانه ها در یک ماه فقط یک گواهی امضا یعنی برابر با 20 هزار تومان درآمد داشته است.

وی تصریح کرد: در سال گذشته، 259 نفر از سردفتران فقط 1.5 میلیون تا 2 میلیون تومان درآمد داشتند و 5975 نفر نیز که 60 درصد جامعه سردفتری هستند کمتر از 25 میلیون در ماه درآمد دارند که نیمی از آن برای دولت است. چون 15 درصد سهم دفتریار، 10 درصد بازنشستگی،10 درصد مالیات همراه با اجاره و هزینه های دفتر را محاسبه نمی کنید.

در این برنامه همچنین طی تماس تلفنی،درخواست خرید امتیاز سردفتری به قیمت 2.5 میلیارد تومان اعلام شد که عظیمیان پاسخ داد: بر اساس ماده 69 قانون دفاتر اسناد رسمی، سردفترانی که در حال بازنشستگی هستند می توانند یکی از وراث خود یا فرد واجد صلاحیت را بعنوان سردفتر معرفی کنند که البته باید شرایط سردفتری را بر اساس قانون داشته باشد.

نایب رئیس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: در سال گذشته، 80 نفر در کشور متقاضی ماده 69 بودند که معمولا 75 درصد، فرزندان خود را معرفی می کنند و مابقی آمار کمی است که می ماند.

عظیمیان گفت: سردفتران 18 میلیون خدمت به مردم در طول سال ارائه می کنند چرا این خدمات را نمی بینید.کار سردفتری عبور از میدان مین است و از کار جراح هم سخت تر است.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: