کد خبر: ۴۰۲۰۲
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۹
کارشناس مسائل آمریکا به گمانه زنی هایی که در خصوص مذاکره مطرح است اشاره کرد و گفت: الان فرصت مذاکره نیست؛ در حقیقت شعار مذاکره وجود دارد ولی واقعا فرصت مذاکره نیست؛ مقامات ایران در نیویورک باید مواظب باشند تا در چاه مذاکره نیوفتند.

به گزارش آوای نشاط، «فواد ایزدی» کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به گمانه زنی هایی که در مورد مذاکره با آمریکا مطرح شده است، اظهار داشت: کشورهای اروپایی از برجام خیلی راضی بودند و به آن علاقمند. دلیلش هم این است که برجام خیلی توافق خوبی برای غرب بود، آمریکایی ها هم که از آن خارج شدند در واقع طمع کردند، یعنی احساس کردند که می شود دوباره از ایران امتیاز گرفت.

وی تصریح کرد: برخی از پیام هایی که از داخل مخابره شد، نظر آمریکایی ها مبنی بر اخذ امتیاز مجدد از ایران را تائید کرد، یعنی زمانی که ما از برجام دو و سه صحبت می کنیم -برجام یعنی مذاکره، مذاکره یعنی بده بستان، بده بستان برجامی یعنی طرف مقابل یک چیزهایی را روی کاغد می نویسد و هیچ کدام را نمی دهد و یک سری موارد را هم طرف ایرانی می نویسد و مو به مو تقدیم می کند- برای طرف مقابل خیلی حرف جذابی است، مثل خود برجام.

این کارشناس خاطر نشان کرد: آمریکایی ها طمع کردند و گفتند حالا که دولت آقای روحانی به امتیاز دادن بیش تر علاقه دارد بر آن شدند تا امتیاز بیش تری از ایران بگیرند.

ایزدی به دغدغه ای که آمریکایی ها از خروجشان از برجام داشتند اشاره کرد و گفت: آمریکایی ها گمان می کردند که خروجشان از برجام موجب می شود تا ایران هم از برجام خارج شود، قبل از خروج آمریکا از برجام، هم آقای روحانی و هم افراد دیگر گفتند که ما برجام را با اروپا ادامه می دهیم زیرا از ابتدا هم آمریکا مزاحم برجام بود.

وی سیاست اتخاذی ایران در خصوص کاهش تعهدات برجامی را اقدامی مناسب دانست و اذعان داشت: از اردیبهشت به این طرف سیاست ایران عوض شده است و یک حرکت لاک پشتی برای خروج از برجام شروع کرده است؛ منتهی همین حرکت لاک پشتی هم طرف مقابل را ناراحت کرده است.

کارشناس مسائل آمریکا در تشریح این که ترامپ خیلی نمی تواند ناراحتی خود را از خروج از برجام ابراز کند گفت: دلیل عدم ابراز ناراحتی ترامپ این است که خروج از برجام سیاست خودش بود که شکست خورده است، در صورتی که اروپایی ها همواره به ترامپ می گفتند در برجام بمان چون هنوز 2023 نرسیده است و ایران باید تعهدات خودش را تا آن موقع اجرا کند، اما ترامپ نپذیرفت و برای همین است که اروپایی ها خیلی تقلی می کنند که ایران به برجام برگردد و این دیدارها در نشست مجمع عمومی سازمان ملل به خاصر آن علاقه ای است که اروپایی ها به برجام دارند. 

ایزدی در پاسخ به این سوال که "موضع ایران در این شرایط باید به چه نحوی باشد؟" تصریح کرد: موضع ایران در حوزه مذاکره زمانی که واقعاً فرصت مذاکره وجود داشت باز بوده است؛ منتهی بحثی که ما الان با آمریکا داریم این است که آمریکا آمادگی مذاکره و دادن امتیاز را ندارد و فقط آمادگی گرفتن امتیاز دارد که این دیگر اسمش مذاکره نیست.

وی به فرمایشات رهبری مبنی بر این که مذاکره نمی کنیم اشاره کرد و گفت: منظور رهبری از مذاکره نمی کنیم به خاطر همین است که اصلا طرف مقابل آمادگی مذاکره ندارد، یعنی به اسم مذاکره شما را پای میز مذاکره می آورد تا یک عکس یادگاری بگیرد و مشکلات انتخاباتی خودش را حل کند و بعد هم امتیازی به شما ندهد؛ همین است که نباید ایران وارد مذاکره شود نه به خاطر این که مذاکره یک کار خلافی باشد، شاهد بودیم که زمان کری ظریف رکورد مذاکره با امریکا را زد.

ایزدی در پایان گفت: از این جهت مسئله ما این است که چون الان فرصت مذاکره نیست بلکه شعار مذاکره است ولی واقعا فرصت مذاکره نیست؛ مقامات ایران در نیویورک باید مواظب باشند تا در چاه مذاکره نیوفتند.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: