کد خبر: ۴۰۱۲۵
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۶
استفاده از مواد شیمیایی ضد باکتری در دهان چه تاثیری می توانند بر میکروارگانیسم ها به خصوص آنهایی که برای بدن مفیدند بگذارد؟

به گزارش آوای نشاط، در آزمایش‌های انجام شده توسط دانشمندان انگلیس و اسپانیا، محققان دریافتند که عمل ساده استفاده از دهانشویه پس از ورزش می‌تواند یکی از مزایای اصلی ورزش یعنی کاهش فشار خون را کاهش دهد. 

هنگام ورزش رگ‌های خونی در پاسخ به تولید اکسید نیتریک باز می‌شوند و این اتفاق باعث افزایش قطر رگهای خونی می‌شود. این فرآیند که گشاد شدن عروق نام دارد باعث افزایش گردش خون به سمت عضلات فعال می‌شود. برای مدت‌ها محققان تصور می‌کردند این پدیده تنها زمان ورزش کردن اتفاق می‌افتد، اما مطالعات اخیر نشان داد که به دلیل تعامل برخی باکتری‌ها با ترکیبی به نام نیترات که حاصل فروپاشی نیتریک اکسید است، حتی بعد از ورزش نیز گردش خون بالا می‌ماند. 

برخی از انواع باکتری‌های موجود در دهان می‌توانند از نیترات استفاده و آن را به نیتریت تبدیل کنند. نیتریت یک مولکول بسیار مهم در تشکیل اکسید نیتریک است. هنگامی که نیتریت تولید شده با بزاق بلعیده می‌شود، به گردش خون جذب و به اکسید نیتریک کاهش می‌یابد که باعث گشادی رگ‌ها و کاهش فشار خون می‌شود. 

بر اساس مطالعه ای که انجام شده، به نظر می‌رسد مصرف دهانشویه پس از ورزش کردن می‌تواند این مکانیسم بیولوژیکی را قطع کند. این مطالعه برروی ۲۳ بزرگسال انجام شد که به مدت ۳۰ دقیقه روی تردمیل دویده بودند. محققان در دفعات مختلف و هنگام مصرف دهانشویه فشارخون شرکت کنندگان را اندازهگیری کردند. نتایج بدست آمده نشان داد که مصرف دهانشویه پس از ورزش کردن، کاهش فشار خون را تا ۶۰ درصد کاهش داد. 

با اینکه این تنها یک تحقیق در مقیاس کوچک بشمار می‌رود ما نشان داد که تمام باکتری‌ها برای بدن مضر نیستند و مصرف مواد شیمیایی ضد باکتری می‌تواند جلوی برخی فرآیندهای بیولوژیکی که برای سلامت بدن مفید است را بگیرد. 

انتهای پیام/

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: