کد خبر: ۳۹۷۶۴
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۲
لباس فرم الزامی نیست اما واضح است که در یک مدرسه دانش آموزانی که لباس فرم ندارند فقیرند چون که توان تهیه نداشته اند و در نتیجه لباس فرم به مانند برچسب فقرا را از سایرین جدا می کند.

به گزارش آوای نشاط، با نزدیک شدن به زمان شروع سال تحصیلی والدین در سرتاسر ایران باید لباس فرم جدیدی برای مقطع جدید تحصیلی فرزندان خود تهیه کنند و این زمان آغاز ماتم و عزای طبقات کم درآمد و  مستضعفین جامعه برای تهیه لباس فرم است. مسئله ای که بمانند پرداخت پول هنگام ثبت نام در مدارس دولتی قانونا اجباری نیست! ولی از نظر مدرسه الزامی است!

در استان سیستان و بلوچستان که بیش ترین میزان فقر را در کشور داراست و نیز بیشترین نرخ رشد جمعیت و تعداد فرزند سرجمع هزینه تحمیلی برای چند دانش آموز در مقاطع تحصیلی متفاوت کمرشکن می شود و بخش قابل توجهی از درآمد ناچیز خانوارهای استان را می بلعد.

این هزینه تراشی ناشی از عدم درک شدت نابرابری در کشور است. لباس فرم شاید برای طبقات متوسط شهری مناطق و استان های برخوردار با فرزند کمتر و درآمد بیشتر مسئله مهمی نباشد ولی در استان های پیرامونی و مرزی، مناطق محروم و مناطق روستایی هزینه قابل توجه و فشار روانی زیادی به دانش آموزان و والدین آنها وارد می کند.

این مسئله به وضوح در گفتگو با مردم این مناطق مشخص است. این هزینه در کنار هزینه های لوازم تحریر و کیف و کفش هزینه هنگفتی به نسب درآمد این خانوارها تحمیل است.

اکنون که پس از دو شوک تورمی ۵۰ درصدی در یک دهه ارزش درآمد عامه مردم به ویژه طبقات مستضعف و فرودست جامعه به شدت کاهش پیدا کرده و هزینه های زندگی و کالاها نیز بشدت افزایش داشته و شوک تورمی سال ۹۷ نیز توان خرید مردم را به یک سوم کاهش داده الزامات قانونی چون تهیه لباس فرم مدارس فقط بار اضافی بر دوش شانه های نحیف مردم مناطق محروم است.

قطعا به عنوان کمک پس از تورم نیز باید هزینه هایی این چنینی حذف شود و این الزامات و قوانین مشابه در مناطق محروم و مدارس دولتی ملغی شود تا از فشار روانی نداشتن لباس فرم کاسته شود.

علی رغم اینکه مسئولین آموزش و پروش اظهار می کنند که لباس فرم الزامی نیست اما واضح است که در یک مدرسه دانش آموزانی که لباس فرم ندارند فقیرند چون که توان تهیه نداشته اند و در نتیجه لباس فرم به مانند برچسب فقرا را از سایرین جدا می کند و این کاملا خلاف کرامت انسانی و عقاید اسلامی و تحقیر کننده است.

لذا با توجه به شدت نابرابری در کشور (به ویژه دهک های جامعه، به طوری که دهک ثروتمند جامعه تا ۶۰ برابر دهک فقیر جامعه در امر تحصیل هزینه می کنند) پیشنهاد می شود از تجویز الزامات و تکالیف و قوانین یکسان برای سرتاسر کشور پرهیز شود و برای هر منطقه به اقتضای واقعیات و توان مالی عام مردم تصمیم گیری شود.

از همین رو امیدواریم با توجه به داشتن کمترین سرانه درآمدی کشور در استان سیستان و بلوچستان به نفع اکثریت مردم استان که در فقر به سر می برند و جهت تخفیف فشار اقتصادی و روانی به ویژه پس از شوک تورمی  ۵۰درصدی و کاهش ارزش پول ملی بساط تهیه لباس فرم در این استان و سایر مناطق محروم کشور جمع شود.

انتهای پیام/

 

منبع: مهر
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: