کد خبر: ۳۹۴۶۰
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۲:۴۰
سخنگوهای وزارت انرژی ایالات متحده و کاخ سفید در بیانیه‌هایی جداگانه از آمادگی این کشور برای جبران کسری تولید نفت عربستان سعودی در پی عملیات پهپادی علیه پالایشگاه‌های آرامکو خبر دادند.

به گزارش آوای نشاط، بعد از ادعای وزیر خارجه آمریکا مبنی بر دست داشتن ایران در عملیات پهپادی مقاومت یمن علیه تاسیسات نفتی عربستان سعودی، کاخ سفید نیز با صدور بیانیه‌ای به حمایت از ریاض پرداخت.

به نوشته خبرگزاری رویترز، «جود دیر» سخنگوی کاخ سفید در این بیانیه ضمن محکوم کردن حملات روز شنبه به پالایشگاه‌های شرکت نفتی آرامکو، تاکید کرد که واشنگتن به تامین نفت مورد نیاز برای بازار جهانی متعهد است.

در این بیانیه همچنین آمده است: «ایالات متحده حملات امروز به زیرساخت‌های حیاتی انرژی را محکوم می‌کند. اقدامات خشونت‌بار علیه مناطق و تاسیسات غیرنظامی که برای اقتصاد جهانی حیاتی هستند، فقط تعارض و بی‌اعتمادی را عمیق‌تر می‌کند».

وزارت انرژی آمریکا نیز با حمایت تمام قد از رژیم سعودی، که بیش از چهار سال است مشغول بمباران غیرنظامیان و مردم بی‌گناه یمن است، اعلام کرد آمادگی دارد تا از ذخایر استراتژیک نفت این کشور برداشت و برای جبران کسری نفت عربستان به بازار جهانی تزریق کند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، «ریک پری» وزیر انرژی آمریکا همچنین از مدیران این وزارتخانه خواست با سازمان بین‌المللی انرژی (IEA) همکاری کنند تا در صورت نیاز گزینه‌های ممکن برای اقدام سراسری جهانی را بررسی کنند.

ارتش یمن صبح روز شنبه با 10 پهپاد مسلح به دو پالایشگاه شرکت آرامکوی عربستان سعودی حمله کرد که در پی آن روند تولید و صادرات نفت سعودی‌ها با اختلال مواجه شد. در این حملات دو پالایشگاه نفتی «بقیق» و «خریص» شرکت آرامکو در شرق عربستان هدف قرار گرفتند.

«یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن با صدور بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد این عملیات یکی از بزرگترین عملیات‌هایی است که نیروهای ما در عمق سعودی انجام داده و پس از رصد اطلاعاتی دقیق و همکاری افراد شریف و آزاده در داخل عربستان سعودی صورت گرفته است.

پیش از این اظهارات آمریکایی‌ها، «عبدالعزیز بن سلمان» وزیر انرژی عربستان سعودی ضمن اعلام قطع تولید روزانه 5.7 میلیون بشکه نفت، گفت: «حمله تروریستی به پالایشگاه‌های بقیق و خریص منجر به توقف موقت تولید نفت در پی تعطیلی آنها شد که طی روزهای آینده از ذخایر نفتی این کسری جبران خواهد شد». 

انتهای پیام/

 

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: