کد خبر: ۳۹۲۸۶
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۲
داشتن ناخن‌های شکننده می‌تواند ناخوشایند باشد، اما در صورتی که متوجه شوید که بیش از حالت معمول شکسته می‌شوند، ممکن است علت نگران کننده‌ای وجود داشته باشد. در صورتی که دچار مشکلات استخوان شوید، اما از این امر آگاه نباشید مطمئنا منجر به فرسودگی بی سر و صدای استخوان‌های شما خواهد شد در حالی که شما هرگز متوجه صدمه به آن‌ها نخواهید شد.
به گزارش آوای نشاط، در صورتی که دچار مشکلات استخوان شوید، اما از این امر آگاه نباشید مطمئنا منجر به فرسودگی بی سر و صدای استخوان‌های شما خواهد شد در حالی که شما هرگز متوجه صدمه به آن‌ها نخواهید شد. اگرچه می‌توانید با استفاده از برخی از علائم مخفی متوجه مشکلات شوید و سعی نمایید تا روند پیشرفت شان را معکوس کنید.


۱. ناخن‌های شما شکننده هستند

داشتن ناخن‌های شکننده می‌تواند ناخوشایند باشد، اما در صورتی که متوجه شوید که بیش از حالت معمول شکسته می‌شوند، ممکن است علت نگران کننده‌ای وجود داشته باشد. ناخن‌ها ممکن است به چند دلیل شکننده شوند، اما دو مورد از حائز اهمیت‌ترین آن‌ها کمبود کلاژن و کلسیم است. کلاژن پروتئینی است که از پوست، بافت همبند و اسکلت بدن محافظت می‌کند. در واقع می‌توانید آن را از طریق غذا‌هایی نظیر انواع توت، سبزیجات پهن برگ، سویا و مرکبات در وضعیتی مناسب و مطلوب نگه دارید. کلسیم یک ماده معدنی ضروری برای بدن است که از لبنیات به دست می‌آید، علاوه بر این می‌توانید آن را از سبزیجات با برگ تیره و ساردین هم دریافت کنید. در صورتی که کمبود هیچ یک از این مواد ذکر شده را ندارید احتمالا این اثر منفی ناشی از مانیکور کردن ناخن‌ها است.


۲. نداشتن فعالیت جسمانی (ورزش)

در صورتی که اغلب اوقات روز را پشت کامپیوتر و در حالت قوز کرده نشسته اید، به احتمال قوی در معرض خطر پوکی استخوان قرار داشته باشید. ورزش نه تنها به تقویت عضلات کمک می‌کند بلکه بنا به ادعای جامعه جراحان به تقویت استخوان‌ها نیز کمک می‌کند. هنگامی که ورزش می‌کنید به ویژه هنگام بالا بردن وزنه و حمل وزنه و بالا بردن آن به حفظ سلامت و کاهش مشکلات استخوان کمک می‌کنید. سعی نمایید از پشت میزتان بلند شوید و حداقل یک ساعت در روز را اطراف اداره تان پیاده روی کنید و زمانی برای انجام آمادگی جسمانی و ورزش در اوایل صبح برای بلند کردن وزنه‌ها اختصاص دهید. در صورتی که شاغل نیستید می‌توانید به نزدیک‌ترین باشگاه مراجعه کنید و در آنجا ثبت نام کنید. کسانی هم که مشاغل خانگی دارند باید متوجه این امر باشند.


۳. تحلیل رفتن لثه‌ها

الزاما همیشه متوجه از بین رفتن لثه نخواهید شد، زیرا این اتفاق طی سال‌های سال اتفاق می‌افتد. لثه‌های شما از بین می‌روند، زیرا استخوان فک استحکام و توده استخوانی را از دست می‌دهد. استخوان فک، لنگر لثه‌ها است در نتیجه هنگامی که تضعیف می‌شوند، لثه‌ها را نمی‌توان از دندان‌ها جدا کرد. یک علامت بارز و مهم از بین رفتن لثه‌ها این است که دندان‌ها شروع به از دست رفتن می‌کنند. علاوه بر اینکه که سن تان بالا می‌رود از پزشک تان بخواهید تا سلامت لثه شما را طی ویزیت‌های معمول بررسی نماید. حتی در صورتی که مشکل لثه ندارید، باز هم باید با استفاده از ابزار پیشگیرانه‌ای نظیر نخ دندان و مسواک زدن منظم از سلامت دهان تان مراقبت کنید، علاوه بر این می‌توانید با آدامس جویدن استخوان فک تان را تقویت کنید.


۴. کوتاه‌تر شدن قد را جدی بگیرید

متاسفانه کوتاه شدن قد افسانه نیست. این امر هنگامی رخ می‌دهد که توده استخوانی و غضروف بین استخوان‌ها طی سالیان سال بر اثر استفاده زیاد و سنگین، کاهش پیدا می‌کنند. دکتر سوزان‌ای براون (Susan E. Brown) از مرکز بهبود استخوان می‌گوید: "کوتاه‌تر شدن همیشه به معنای وجود مشکلات استخوان نیست، اما می‌تواند نشان دهنده ضعف عضلات اطراف ستون مهره‌ها باشد. "، زیرا استخوان و عضله طی یک مجموعه واحد عمل می‌کنند و معمولا اضافه وزن و کاهش وزن به صورت مرتب این احتمال را به وجود می‌آورد که کاهش عضله در نهایت با کاهش استخوان مرتبط باشد.


۵. ضعف در توانایی گرفتن اشیا

باز کردن در ترشی‌ها و مربا‌ها برای تمامی افراد آسان است، اما در صورتی که متوجه شدید که گرفتن آن‌ها و باز کردن درب شان برای شما در مقایسه با گذشته سخت‌تر شده است بهتر است که با پزشک خود تماس بگیرید که اطمینان حاصل نمایید آیا دچار مشکلات استخوان هستید یا خیر. در پژوهشی انجام شده بر روی زنان پیش از یائسگی، محققین دریافتند که قدرت گرفتن و چنگش دست مهم‌ترین آزمایش برای اندازه گیری تراکم توده استخوانی کل بدن است. بین توانایی چنگ زدن و گرفتن و تراکم استخوانی در لگن، ستون فقرات و بازو، ارتباطی تنگاتنگ وجود دارد. ممکن است به نظر عجیب برسد، اما صدای تق در استخوان‌ها (استخوان انگشت پا با استخوان پا مرتبط است) بخاطر بسپارید، ضعف در استخوان‌های دست می‌تواند نشانه ضعف استخوان در جا‌های دیگر بدن نیز باشد. یک روش برای حفاظت از استخوان‌ها و افزایش قدرت دست، انجام تمرین‌های تقویت کننده است.


۶. به سادگی دچار شکستگی استخوان می‌شوید

یکی از نشانه‌های مهم مشکلات استخوان و تضعیف آنها، شکستگی است. در صورتی که شکستن، در یک حادثه جزئی مانند قدم برداشتن اشتباه روی یک جدول اتفاق بیفتد، ممکن است زمانی برای چک کردن استخوان‌ها باشد، زیرا یکی از نشانه‌های اولیه می‌تواند این باشد که استخوان‌ها در حال نازک شدن هستند و فرد دچار بیماری پوکی استخوان شده است.
 


۷. دچار درد عضلات و استخوان هستید

همانطور که انتظار داریم درد و کوفتگی با افزایش سن به سراغ همه می‌آید. اما آن‌ها می‌توانند نشانه دیگری علاوه بر پیر شدن هم باشند. تکرار درد‌ها نشانه هشدار دهنده کمبود ویتامین D. است که ممکن است منجر به تحلیل رفتن استخوان‌ها شود. ویشنو سیچاران (Vishnu Seecharan) متخصص ارتوپدی در فلوریدا می‌گوید: "در صورتی دائما دچار گرفتگی و درد عضلات می‌شوید ممکن است یکی از علائم کمبود ویتامین D. را داشته باشید". درد‌های عضلانی به ویژه در پا و ساق پا، مسئله‌ای رایج است. درد ساق پا که به هنگام شب اتفاق می‌افتد یکی از علائمی است که نشان می‌دهد کلسیم، منیزیم و پتاسیم خون تان خیلی پایین است. وی اضافه می‌کند: "در صورتی که این کمبود‌ها در یک دوره طولانی ادامه پیدا کنند می‌توانند موجب از دست رفتن و تحلیل استخوان‌ها شوند".


۸. قالب بدن تان کوچک است

افرادی که قالب بدن شان در مقابپیسه با سایر افراد کوچک‌تر است به احتمال قوی دچار پوکی استخوان خواهند شد، زیرا توده استخوانی کمتری برای از بین رفتن دارند. در صورتی که در این دسته از افراد قرار دارید این بدین معنا است که مجبور هستید در مورد حفاظت از اسکلت بدن تان، دقت بیشتری به خرج بدهید. ورزش منظم انجام دهید و رژیم غذایی تان را غنی از غذا‌های پر فیبر و کلسیم کنید. همچنین سالانه یکبار تراکم استخوان‌های تان را بررسی کنید.


۹. پایین بودن سطح استروژن در برخی از زنان

هنگامی که هورمون‌های مهم بدن تان، به ویژه به هنگام یائسگی، شروع به کاهش می‌کنند، دچار استخوان درد خواهید شد. یک راه حل برای این امر وجود دارد، نتایج حاصل از چندین پژوهش نشان داده اند که کاهش سریع تراکم استخوان در زنان پس از یائسگی را می‌توان با هورمون درمانی، به طریق موثری درمان کرد. در صورتی که در مورد سطح هورمون‌های تان مطمئن نیستید بهتر است که بوسیله یک متخصص غدد درون ریز یا هر متخصص دیگری که می‌تواند در مورد نیاز‌های خاص تان کمک کند، آن‌ها را بررسی کنید. در صورتی که دچار کاهش سطح استروژن هستید با استفاده از هورمون درمانی، ورزش با شدت بالا و داشتن تعادل در مصرف غذا، رژیم غذایی غنی از کلسیم می‌توان سرعت کاهش تراکم استخوان‌ها را کُند‌تر نمود.
 
انتهای پیام/
 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: