کد خبر: ۳۸۶۷۵
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۰
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه بازار ارز کنترل شده است، گفت: طی ماه های آینده نرخ تورم نیز کاهش می یابد.

به گزارش آوای نشاط، محمد باقر نوبخت شامگاه پنجشنبه در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه و اقتصاد مقاومتی استان خوزستان اظهارداشت: سال گذشته به صورت ناخودآگاه ارزش پول ملی پایین آمد و قیمت ها بالا رفت اما با اقدامات و برنامه ریزی های صورت گرفته شاهد وضعیت جدیدی در بازار ارز هستیم.

وی با اشاره به آخرین گزارش تورم ماهانه کشور در مرداد ماه امسال افزود: خوشبختانه نرخ ۲.۸ درصدی مردادماه در تیرماه امسال به ۰.۶ درصد کاهش پیدا کرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به اینکه تورم نقطه به نقطه تورم حدود ۶ واحد درصد کاهش پیدا کرده است، گفت: با وجود روند کاهنده تورم ماهانه اما همچنان به دلیل افزایش قیمت های سال گذشته تورم سالانه ۱.۸ درصد افزایش داشته است ولی از ماه آینده این شاخص نیز کاهش می یابد.

نوبخت با بیان اینکه کشور در شرایط جنگ اقتصادی است، افزود: با مقاومتی که از خود نشان داده ایم دشمنان بطور قطع مایوس خواهند شد.

محدودیت های مالی دولت تاثیری در پرداخت حقوق کارکنان نخواهد داشت

معاون رئیس جمهوری تصریح کرد: همانطور که در دوران دفاع مقدس دشمنان را مایوس کردیم در این دوره نیز این کار را انجام خواهیم داد به همین دلیل تا پایان امسال شاهد بهره برداری از طرح های مختلف در کشور هستیمـ

نوبخت افزود: این شرایط هیچ اثری در پرداخت حقوق کارکنان نخواهد داشت.

وی در بخش دیگری از این نشست به سیاست های کلی در حوزه اعتبارات اشاره کرد و گفت: شرایطی که امروز در آن قرار داریم نسبت به نحوه اداره کشور تفاوت هایی دارد که به خاطر کمبود شدید منابع است.

تفاوت جنگ اقتصادی امروز با جنگ تحمیلی

نوبخت با بیان اینکه شرایط عمومی کشور با وضعیت دوران جنگ نظامی و دفاع مقدس تفاوت هایی دارد، گفت: امروز مطالبات و توقعات متناسب با محدودیت‌ها نیست.

وی افزود: در آن زمان خودمان را آماده کرده بودیم که اگر دشمن موشک زد و تعدادی از هموطنان شهید شدند، همه تلاش می کردیم که دشمن متوجه میزان خسارات نشود اما امروز بعد از یک موشک اقتصادی از سوی دشمن چندین نفر دست به کمر زده آماده هستند تا موضوعات را به نحوی خیلی بزرگتر از آنچه هست بیان کنند و دشمن گرا بدهند.

به گفته وی در این شرایط است که ما را مجبور به توضیح دادن می کنند در صورتی که این امکان به هیچ عنوان وجود ندارد اما باید با دلی خونین و لبی خندان کشور را اداره کنیم.

تامین هزینه های مصرفی از دیگر منابع

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور همچنین با اشاره به اینکه بودجه مصرفی ۴۴۸ هزار میلیارد تومان کشور در شورای عالی هماهنگی اقتصادی به ۳۸۶ هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است، گفت: با این وجود منابع کشور بیش از ۳۱۰ هزار میلیارد تومان نبود اما با صرفه جویی ۶۲ هزار میلیارد تومانی در هزینه ها همچنان باید ۷۶ هزار میلیارد تومان از منابع جدید به این بخش از بودجه کشور تزریق کنیم.

وی به برخی انتقادها در زمینه استفاده از منابع دیگر برای تامین مصارف اشاره کرد و گفت: امروز بعضی از افراد ادعا می کنند دولت می خواهد برای جبران این منابع از ۱۲ درصد ورودی صندوق توسعه استفاده کند درصورتی که سال گذشته از محل فروش نفت ۳۲ درصد به این صندوق اختصاص یافت و قرار شد ۱۲ درصد دیگر برای دوره ای که کشور دچار سختی است هزینه شود.

معاون رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه ما نمی توانیم به کارمندان دولت بگوییم که حقوق خود را ببخشند به این خاطر که منابع کافی نداریم، افزود: وقتی قرار شد پرداخت ها ۳۸۶ هزار میلیارد تومان باشد در حالی که درآمدها ۳۱۰ هزار میلیارد تومان است مجبوریم ۷۶ هزار میلیارد تومان دیگر را از منابع مختلف هزینه کنیم.

وی همچنین تصریح کرد: در این شرایط دولت هشت هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از تعهد ۱۳ هزار میلیارد تومانی خود برای جبران خسارت سیل در استان خوزستان را پرداخت کرده است.

نوبخت به خسارات زلزله ای شهر مسجدسلیمان اشاره کرد و گفت: در این راستا نیز مبلغ ۹۶ میلیارد تومان را کامل پرداخت کرده ایم و علاوه بر این نیز برای ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی به منظور احیای بافت فرسوده این شهرستان برنامه ریزی شده است.

انتهای پیام/

 

منبع: ایرنا
برچسب ها: آوای نشاط ، نوبخت ، تورم
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: