کد خبر: ۳۸۵۲۸
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۱
محققان استرالیایی موفق به ساخت یک ابزار کوچک به اندازه چوب بستنی شده‌اند که قادر به پیش‌بینی نارسایی قلبی و بیماری‌های قلبی از طریق بزاق است.

به گزارش آوای نشاط، در نوک این ابزار نانوحسگرهایی وجود دارد که نشانگرهای زیستی بیماری قلبی را از طریق بزاق اندازه‌گیری کرده و احتمال بیماری‌های قلبی و نارسایی قلبی را پیش‌بینی می‌کند و از طریق یک نرم‌افزار هشدار می‌دهد.

توانایی این ابزار در اندازه‌گیری غلظت نشانگرهای زیستی بسیار بالاست و به راحتی می‌تواند با آزمایش‌های پیشرفته رقابت کند. از طرفی آزمایش‌های رایج تنها پس از بیماری و حمله قلبی قادر به شناسایی و اندازه‌گیری این نشانگرها هستند؛ در حالی‌که با استفاده از این فناوری می‌توان بیماری را از قبل پیش‌بینی و با راهکارهای درمانی مناسب از وقوع مشکل جلوگیری کرد.

این فناوری توسط محققان دانشگاه RMIT در استرالیا و یک استارتاپ طراحی شده و امید است تا سال ۲۰۲۱ میلادی وارد بازار شود. محققان در تلاشند تا از این ابزار برای تشخیص و پیش‌بینی بیماری‌های دیگری از جمله سرطان بهره‌برداری کنند.
بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، بیماری‌های قلبی عروقی علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. بر اساس این آمار تغذیه سالم و حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت سبک ماننده پیاده روی در هفته برای سلامت قلب ضروری است.

انتهای پیام/

 

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: