کد خبر: ۳۸۳۳۱
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۴
نیروگاه هسته ای شناور آکادمیک لومونسوف که نخستین نیروگاه هسته ای شناور جهان است از بندر مورمانسک در شمال غرب روسیه برای استفاده در شبه جزیره چوکوتکا در شمال غرب روسیه عازم این منطقه خاور دور شد.

به گزارش آوای نشاط، نیروگاه هسته ای آکادمیک لومونسوف سفری سه هفته ای خواهد داشت و پس از طی مسیر پنج هزار کیلومتری برای استفاده در بندر «په وک» در چوکوتکا لنگر خواهد انداخت.
این نیروگاه هسته ای بر روی یک شناور بزرگ مستقر شده و یک شناور آن را می کشد و شناور دیگر نیز به عنوان یدک در اقیانوس منجمد شمالی آن را همراهی می کند.
نیروگاه آکادمیک لومونوسوف با ۱۵۰ متر طول مجهز به دو راکتور با مجموع توان تولید ۷۰ مگاوات برق است که نیاز شهرهایی با جمعیت بیش از ۱۰۰ هزار نفر را تامین می کند.
بر اساس اطلاعات رسانه های روسی این نیروگاه می تواند برق همه ساکنان شبه جزیره چوکوتکا را تامین کند و مقام های روسیه اعلام کرده اند که از این نیروگاه برای تامین برق و آب سکوهای نفتی و نیز مراکز نظامی واقع در منطقه چوکوتکا استفاده کنند.
انتظار می رود این نیروگاه هسته ای تا اواخر سال جاری میلادی راه اندازی و برق تولیدی آن وارد شبکه برق منطقه چوکوتکا شود.

مشخصات نیروگاه آکادمیک لومونسوف

نیروگاه هسته ای آکادمیک لومونوسوف اولین نیروگاه اتمی شناور قابل جابجایی جهان با دو کاربرد تولید برق و آب شیرین در کارخانه کشتی سازی بالتیک سن پترزبورگ ساخته شده است و اکنون شمالی ترین نیروگاه هسته ای جهان به حساب می آید.

اجرای این طرح در سال ۲۰۰۸ با ویژگی اصلی شناور بودن آغاز شد، به گفته منابع روسی این نیروگاه می تواند به هر منطقه ای منتقل شود بنابراین برای مناطق دوردست و سخت گذر کارآیی زیادی دارد و می توان از آن در خاور دور و در مناطق شمالی روسیه استفاده کرد.
بارگذاری راکتورهای این نیروگاه شناور هر ۳۶ ماه یک بار انجام می شود و دارای ۷۰ خدمه، ۳۵ تا ۴۰ سال عمر و ۲۱.۵ تن وزن است و توانایی تولید ۲۴۰ هزار متر مکعب آب شیرین را دارد.
ساخت نیروگاه اتمی شناور، ۲۱.۵ میلیارد روبل (حدود ۳۰۰ میلیون دلار) هزینه روی دست روس ها گذاشته است و پنج میلیارد روبل (حدود ۸۳ میلیون دلار) هم برای ساخت تاسیسات ساحلی آن هزینه شده است.
نیروگاه اتمی شناور برای تامین انرژی شهرهای بندری و جزیره ای، کارخانه های بزرگ صنعتی، تاسیسات نفت و گاز و تولید آب شیرین ساخته شده است

امتیازهای نیروگاه لومونسوف و نگرانی غرب

به گزارش رسانه های روسی، با توجه به گرم شدن هوای کره زمین و ذوب شدن یخ های قطب شمال و اقیانوس منجمد شمالی، این محدوده مسیری برای کشتیرانی خواهد شد.
روسیه امیدوار است که مسیر اقیانوس منجمد شمالی برای کشتیرانی مناسب شود و به همین دلیل برای استفاده از این مسیر برنامه ریزی می کند و استقرار نیروگاه هسته ای شناور آکادمیک لومونسوف بخشی از این برنامه وسیع است زیرا باتوجه به نیاز به برق برای طرح های انرژی، این نیروگاه می تواند بسیار سودمند باشد و اهمیت استراتژیک می یابد.
در زمان حاضر روسیه، آمریکا، نروژ، کانادا و دانمارک برای دستیابی و کنترل منابع قطب شمال که گفته می شود ذخایر انرژی بسیار بزرگی دارد با یکدیگر رقابت می کنند.
کشورهای غربی با نگرانی شاهد تلاش های روسیه برای حضور در قطب شمال و اقیانوس منجمد شمالی هستند و برخی صاحبنظران در روسیه معتقدند که آمریکا تلاش گسترده ای را آغاز کرده است  تا مانع روسیه شود و پیشنهاد ترامپ برای خرید گرینلند از دانمارک نیز که با مخالفت کپنهاگ مواجه شد به همین دلیل  ارائه شده بود.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: