کد خبر: ۳۸۲۸۷
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۳
روزنامه فرهیختگان در گزارشی درباره دستمزد بازیگران سینمای ایران علاوه بر انتشار جدول دستمزدها، ادعاهایی هم درباره شیوه پرداخت این دستمزدها مطرح کرده است. بر اساس این گزارش، برخی ستاره‌های سینما با معرفی اسپانسر به سازندگان فیلم، علاوه بر دستمزد خود پورسانت هم می‌گیرند.

به گزارش آوای نشاط، روزنامه فرهیختگان در گزارشی درباره دستمزد بازیگران سینمای ایران علاوه بر انتشار جدول دستمزدها، ادعاهایی هم درباره شیوه پرداخت این دستمزدها مطرح کرده است. بر اساس این گزارش، برخی ستاره‌های سینما با معرفی اسپانسر به سازندگان فیلم، علاوه بر دستمزد خود پورسانت هم می‌گیرند.

در این گزارش درباره فرایند اسپانسر و پورسانت آمده است: «بازیگر یک اسپانسر را به تهیه‌کننده معرفی می‌کند و پورسانت خود را همان اول برمی‌دارد. عرف بر آن است که ۲۰ درصد از کل بودجه‌ای که قرار است اسپانسر به پروژه‌ای تزریق کند، در همان ابتدای کار به‌حساب آن بازیگر واریز می‌شود. این درحالی است که این رقم، ارتباطی با دستمزد آن بازیگر نداشته و وی، دستمزد مرسوم خود را نیز دریافت می‌کند. مثلا اگر بازیگری یک میلیارد سرمایه برای فیلمی جذب کند، معادل ۲۰ درصد این مبلغ یعنی ۲۰۰ میلیون را به‌عنوان پورسانت دریافت کرده و مثلا ۶۰۰ میلیون دستمزد معمول خود را هم می‌گیرد که با حساب کلی، عایدی او از آن فیلم، ۸۰۰ میلیون تومان می‌شود.»

فرهیختگان در ادامه زمان‌بندی پرداخت را هم اینگونه توضیح داده: «طبق عرف، بازیگر پورسانت خود را همان ابتدای عقد قرارداد دریافت می‌کند. درمورد دستمزد هم عرف بر این است که یک‌سوم به‌ هنگام عقد قرارداد، یک‌سوم در زمان شروع فیلمبرداری و مابقی، قبل از اینکه کار آن بازیگر جلوی دوربین تمام شود، تسویه می‌شود.»

در پایان این گزارش مبالغی به عنوان دستمزد بازیگران ذکر شده و نویسنده گزارش نوشته برخی بازیگران از انتشار جدول دستمزدها خوشحال هم می‌شوند: «قطعا انتشار جدول حدود دستمزد سلبریتی‌ها خوشایند آنها نخواهد بود. اما باید به این اتفاق مهم پشت‌پرده نیز اشاره کنیم که برخی از بازیگران، از انتشار چنین جدولی ناراحت که نمی‌شوند هیچ، بلکه خوشحال هم می‌شوند چون برخی از این جداول، براساس اظهارات مدیران تولید بسته می‌شود و مثلا رقم کذایی قرارداد در آن جدول لحاظ می‌شود یعنی همان چیزی که بازیگر می‌خواهد و این سبب می‌شود تا بازیگر واقعا فکر کند که دستمزد او همین اندازه است. دیگر تهیه‌کنندگان هم تصور می‌کنند دستمزد جدید فلان بازیگر به همین اندازه بالا رفته است. یکی از همین مدیران تولید که نخواست اسمش فاش شود، گفت انتشار این جدول باعث می‌شود که بازیگران با مشاهده جدول دستمزد، اقدام به افزایش دستمزد خود کنند، چون خود را از فلان بازیگر کمتر نمی‌بینند.»

انتهای پیام/

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: