کد خبر: ۳۸۲۳۶
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰
خانواده یک کارمند سرکنسولگری انگلیس در هنگ‌کنگ که هفته گذشته در سفر به «شنژن» چین بازداشت شده بود، امروز شنبه از آزادی او خبر دادند.

به گزارش آوای نشاط، بنا بر اعلام خانواده «سیمون چنگ» کارمند سرکنسولگری انگلیس در هنگ‌کنگ، این جوان ۲۸ ساله که طی سفر به «شنزن» چین بازداشت شده بود، آزاد شده و به جزیره هنک‌کنگ برگشته است.

در اوج تنش‌ها بین انگلیس و چین بر سر مواضع مداخله‌جویانه لندن درباره ناآرانی‌ها و اعتراضات در هنک کنگ، یک رسانه محلی در این جزیره خودمختار سه شنبه ۲۹ مردادماه از بازداشت «سیمون چِنگ» کارمند بخش تجارت و سرمایه‌گذاری سرکنسولگری انگلیس در هنگ‌کنگ خبر داد.

طبق گزارش پایگاه خبری «اچ‌کی۰۱»، چِنگ هشتم آگوست (۱۷ مرداد) برای شرکت در یک مراسم تجاری به شنزن چین رفته بود و می‌خواست همان روز به هنک‌گنگ برگردد اما توسط ماموران چینی بازداشت شده است.

به دنبال انتشار این گزارش، وزارت خارجه انگلیس در بیانیه‌ای درباره این موضوع «شدیدا ابراز نگرانی کرد و دولت چین هم تایید کرد که کارمند ۲۸ ساله کنسولگری انگلیس طبق قوانین محلی بازداشت شده است (جزئیات بیشتر).

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خانواده سیمون چنگ امروز شنبه اعلام کردند که وی از بازداشت در شنژن آزاد شده و به هنک‌کنگ برگشته است.

خانواده این کارمند کنسولگری انگلیس در یک پیام فیس بوکی و کوتاه ضمن اعلام بازگشت او به هنک کنگ اعلام کردند که او «برای استراحت و بهبودی به مقداری زمان نیاز دارد».

پلیس شنژن در توضیح علت بازداشت چند روزه سیمون چنگ اعلام کرد که این فرد به دلیل نقض یک «قانون امنیتی عمومی»، به مدت ۱۵ روز در بازداشتگاه نگه داشته شده بود و با پایان این دوره مجازتش، آزاد شده است.

پلیس شنژن، همچنین خبر داد که سیمون چنگ در بازداشتگاه به نقض قانون اعتراف کرده بود اما توضیح بیشتری درباره اینکه این کارمند کنسولگری دقیقا به چه چیزی متهم شده بود، ارائه نکرد.

دستگیری و سپس آزادی کارمند کنسولگری انگلیس در هنک‌کنگ در شرایطی انجام شده که همزمان با ادامه مداخلات لندن و واشنگتن در ناآرامی‌ها و اعتراضات هنگ‌کنگ، برافراشته شدن پرچم‌های انگلیس و آمریکا توسط معترضان خبرساز شده بود.

مقام‌های چین بارها به آمریکا و انگلیس اخطار داده‌اند که در امور داخلی هنگ‌کنگ دخالت نکنند و وزیر امور خارجه چین هم اعلام کرده بود که تحولات در این جزیره، «منشاء خارجی» دارد.

اعتراضات هنگ‌کنگ که به خاطر طرح لایحه استرداد مجرمین در پارلمان این منطقه خودمختار شروع شده بود بعد از چند ماه به اعتراضات سیاسی و اغتشاشات تبدیل شده است؛ لایحه‌ای که رئیس این منطقه خودمختار در واکنش به اعتراضات در این جزیره آن را متوقف کرد اما اعتراضات همچنان ادامه دارد.

هنگ‌کنگ از سال ۱۸۴۲ تا ۱۹۹۷ تحت سیطره بریتانیا بوده است اما در سال ۱۹۹۷ و پس از پایان یافتن پیمان پیشین با بریتانیا، به جمهوری چین پیوست. این منطقه، بیش از هفت میلیون نفر جمعیت دارد و یکی از مراکز مهم مالی در منطقه شرق آسیا و جهان به شمار می‌رود.

مقام‌های پکن ضمن هشدار پیش از این در رد مواضع مداخله‌جویانه آمریکا اعلام کرده‌اند که واشنگتن نباید «فضولی» نکند و سخنگوی وزارت خارجه چین هم گوشزد کرده است: «آمریکا در جایگاهی نیست که درباره هنگ کنگ اظهارنظر کند .

انتهای پیام/

 

منبع: فارس
برچسب ها: آوای نشاط ، چین ، انگلیس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: