کد خبر: ۳۸۱۲۸
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۲
معاون توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر:
سعید منتظرالمهدی نسبت به ورود ماده مخدر شیشه جدید از افغانستان به ایران هشدار داد.

به گزارش آوای نشاط، سعید منتظرالمهدی معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر صبح امروز در سیزدهمین کنگره بین المللی دانش اعتیاد که در مرکز همایش‌های بین‌المللی رازی برگزار شد، اظهار کرد: سو مصرف مواد مخدر به ۲ هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی گردد و به طور مداوم دغدغه افراد بوده است.

وی افزود: جریان اقتصادی و سودآوری اعتیاد به قدری است که بعید می دانم سوداگران مرگ به راحتی از آن دست بردارد.

منتظرالمهدی تاکید کرد: سالانه ۴۵۰ هزار نفر و در ایران روزانه ۱۰ نفر به سبب مصرف موادمخدر جان خود را از دست می‌دهند.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: تریاک با ۶۷ درصد و بعد از آن حشیش و گل و... با ۱۲ درصد و شیشه ۸ درصد و هروئین ۴ درصد از مصرف موادمخدر را به خود اختصاص داده اند.

وی گفت: شیشه جدیدی در راه است که در افغانستان کشت می شود و باید تلاش کنیم ذائقه ها به سمت مصرف شیشه نرود.  ۴۰ درصد مصرف کنندگان حشیش و شیشه و گل اعلام می کنند این مواد هیچ ضرری برای ما ندارد و ما باید تلاش کنیم این تفکر را از بین ببریم.

منتظرالمهدی ادامه داد: ۹ هزار مرکز درمان های سرپایی در کشور داریم و کماکان متادون حرف اول را در زمینه ترک اعتیاد می زند و همچنان ایران حرف اول را در زمینه درمان اعتیاد می زند.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: سیگار کشیدن یک هنرمند و مشاهده این فعل از طرف کودکان تاثیرگذاری شدید روی افزایش اعتیاد دارد چراکه اعتیاد در کودکی نقش دارد و کودک از همان سنین پایین با مصرف هرگونه موادمخدر خواسته و ناخواسته آشنا می شوند.

وی گفت: ۷۰ درصد موادمخدر در همان مرزهای شرقی کشف می شود و به کوچه و خیابان های ایران نمی رسد.

منتظرالمهدی تصریح کرد: طی دو دهه اخیر شاهد افزایش ۳ هزار و ۳۰۰ درصدی تولید تریاک و زمین کشت در افغانستان بودیم. در سال ۲۰۱۵ سالیانه ۴ هزار و ۵۰۰ تن کشت می شد که در سال ۲۰۱۷ به ۹ هزار تن رسید. همچنین در سال ۲۰۱۸ به سبب کم آبی کاهش پیدا کرد و طبیعتا امسال با افزایش باران،  افزایش پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه یکصد و ۶۷ تریلیون تومان هزینه مبارزه با مواد مخدر طی یک سال در کشور است، یعنی ۴۷ درصد بودجه عمومی کشور و به تعبیری ۱۱ درصد تولید ناخالص ملی در کشور صرف این مبارزه می شود، گفت: بالغ بر ۴۵۰ میلیون نفر در دنیا مصرف کننده مواد مخدر هستند که سالیانه ۴۵۰ هزار نفر به سبب سوء مصرف مواد مخدر در دنیا و در ایران روزانه ۱۰ نفر جان خود را از دست می‌دهند و به عبارتی در سال ۳۶ هزار و ۶۰۰ نفر جان خود را از دست می‌دهند.

به گفته منتظرالمهدی طی این سالیان شاهد افزایش ۵ درصد مواد مخدر در کشور بودیم این در حالی است که در دنیا افزایش ۳۰ درصدی را شاهد بودیم و شیوع مواد مخدر در جهان سن ۱۵ تا ۶۴ سال است.  

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکتهای مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: ۱۰ سال مبارزه بی امان و برخورد با آشپزخانه‌های تولید شیشه توسط پلیس مقام استفاده شیشه از رتبه دوم پایین آمده و امروز در رده سوم و چهارم نشسته است.

انتهای پیام/

 

منبع: مهر
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: