کد خبر: ۳۸۱۱۶
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۳
نماینده دائم انگلیس در سازمان ملل متحد، برجام را دستاورد بزرگی برای منع گسترش سلاح های اتمی دانست و گفت هیچ راه حل بهتر و هیچ جایگزین دیگری برای این توافق وجود ندارد.

به گزارش آوای نشاط، نماینده دائم انگلیس در سازمان ملل متحد، برجام را دستاورد بزرگی برای منع گسترش سلاح های اتمی دانست و گفت هیچ راه حل بهتر و هیچ جایگزین دیگری برای این توافق وجود ندارد.

کارن پیرس عصر سه شنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع صلح و امنیت بین المللی در خاورمیانه برگزار شد، افزود: کشور من احترام زیادی برای مردم ایران قایل است. ما می پذیریم که ایران نقش مشروعی در منطقه و همچون همه ما حق دفاع از خود دارد.

وی ادامه داد: نمی توانیم این واقعیت را نادیده بگیریم که راهی که آن برای پیگیری منافع ملی خود در پیش گرفته است، عاملی برای چندین مشکل منطقه ای شده است که امروز درباره آن صحبت می کنیم.

سفیر انگلیس در سازمان ملل متحد با اشاره به چارچوب قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد، گفت: اولویت انگلیس بر این است که ایران به توانایی های اتمی دست نیابد که امنیت و ثبات منطقه خاورمیانه و فراتر از آن را مورد تهدید قرار دهد.

پیرس راه دستیابی به این هدف را حفظ توافق هسته ای ایران دانست و گفت: ما از ایران می خواهیم که به اجرای کامل تعهدات خود تحت برجام بازگردد. این برنامه برای امنیت ملی ما و امنیت متحدان ما در منطقه اساسی است.

وی با تاکید بر اینکه راه حلی بهتر و جایگزین دیگری برای آن وجود ندارد، ادامه داد: انگلیس، فرانسه و آلمان همواره روشن کرده اند که از این توافق حمایت خواهند کرد.

سفیر انگلیس در سازمان ملل متحد تصریح کرد ما بر تعهد خود برای راه اندازی سازوکار ویژه مالی (اینستکس) پایبندیم و اطمینان خواهیم یافت که تجارت مشروع با ایران می تواند ادامه داشته باشد.

پیرس اضافه کرد: ما بر همکاری در پروژه های مشترک در داخل برجام همچون مدرنیزه کردن راکتور اراک ادامه خواهیم داد. همچنین از تلاش های (امانوئل مکرون) رئیس جمهوری فرانسه برای یافتن راهی برای گفت وگو در همکاری نزدیک با سه کشور اروپایی، استقبال می کنیم.

وی در ادامه این اظهارات همسو با آمریکا ایران را به بی ثباتی در منطقه متهم کرد و با بیان اینکه برجام، گواهینامه ای برای رانندگی آزاد ایران در خاورمیانه نیست، اظهار کرد: ایران به حمایت از گروه های نیابتی خود در سراسر منطقه ادامه می دهد، که امنیت را تضعیف و قطعنامه شورای امنیت را نقض می کنند.

سفیر انگلیس در سازمان ملل متحد با انتقاد از ایران در حمایت از رژیم مشروع و قانونی سوریه، عنوان کرد: ایران به ارسال سلاح و نیروی نظامی به جای راه حل سیاسی در سوریه ادامه می دهد که آتش درگیری در این کشور را شعله ور می سازد.

پیرس البته اشاره نکرد که ایران از ابتدا خواستار راه حل سیاسی برای بحران سوریه بوده است اما کشورهای غربی و هم پیمانان منطقه ای آنها به حمایت از گروه های تروریستی همچون جبهه النصره ادامه داده اند و می دهند.

وی به توقیف نفتکش انگلیسی توسط نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم اشاره کرد و گفت: ضروری است که ما از امنیت ناوبری در تنگه هرمز برای اطمینان بخشی به صنعت حمل و نقل جهانی و جلوگیری از حملات بیشتر دفاع کنیم.

سفیر انگلیس در سازمان ملل متحد با تاکید بر اینکه این تنها هدف بریتانیا نیست، افزود: این به نفع همه کشورها است چرا که حمایت از امنیت ناوبری در خلیج(فارس) به همکاری بین المللی نیاز دارد.

 
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: