کد خبر: ۳۷۸۱
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۹
نشست مشترک برجام درحالی برگزار می‎شود که حفظ توافق هسته‎ای درگرو تضمین‎هایی است که ایران از اتحادیه اروپا می‎خواهد.

به گزارش «آوای نشاط» به نقل از رویترز، کشورهای باقی مانده در توافق هسته‎ای ایران درحالی خود را آماده برگزاری نشست مشترک برجام آن هم بدون حضور آمریکا می‎کنند که به گفته یک دیپلمات اروپایی، اظهارات تند مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا بیشتر در راستای آرام کردن خودش بوده است و تلاش اروپا همچنان در راستای حفظ برجام و امکان مراوده با ایران است.

با این حال، این مقام اروپایی تاکید کرد: اما قرار نیست در این مسیر اسیر توهم شویم.  

از سوی دیگر، رویترز به نقل از یک مقام ایرانی، نوشت: ایران از قدرت‎های اروپایی می‏ خواهد تا پایان ماه میلادی جاری (می)  بسته‎ای از تدابیر اقتصادی را برای جبران خسارت خروج آمریکا از برجام، ارائه دهند.

وی همچنین گفته است ایران ظرف چند هفته آینده درباره ماندن در توافق تصمیم‎گیری خواهد کرد.

به گفته این مقام ایرانی، عمده اقدامات اروپا باید در راستای تضمین عدم کاهش صادرات نفت و برقراری شبکه سوئیفت (شبکه مبادلات جهانی بانکی) برای ایران باشد.

این نخستین بار بعد از خروج یکجانبه آمریکا از برجام است که نمایندگان فرانسه، انگلیس، آلمان، چین، روسیه و ایران برای رایزنی پیرامون توافق هسته‎ای با یکدیگر دیدار می‎کنند.

گفتنی است پمپئو روز پنجشنبه کشورهای اروپایی را متهم کرد برای مقابله با برنامه توسعه موشک های بالستیک ایران هیچ کاری انجام نداده اند.

وی در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا گفت «اروپایی ها به ما گفتند حاضرند در موضوع موشکی وارد شوند و سه سال است کاری در این زمینه انجام نداده اند.

پمپئو در ادامه گفت: کشورهای اروپایی هیچ کاری برای حمایت از کارزار آمریکا مبنی بر معرفی ایران به عنوان بزرگترین حامی تروریسم در جهان انجام نداده اند.

وزیر خارجه آمریکا گفت: اروپایی ها پذیرفتند کاری در زمینه تروریسم انجام دهند ولی هیچ کاری نکردند.

انتهای پیام/

منبع: مهر
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: