کد خبر: ۳۷۶۵۵
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۳
عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران می گوید: هیچگاه کارگزاران با هویت خود خداحافظی نمی‌کند و این دیگران هستند که رادیکال می‌شوند و اتفاقا از اندیشه‌های اصلاح‌طلبی فاصله می‌گیرند. رکن اصلی اصلاح‌طلبی واقعی کارگزاران است.

به گزارش آوای نشاط، بعد از اظهارات جنجالی کرباسچی درباره جایگاه رهبری سیدمحمد خاتمی در جریان اصلاحات و ضرورت بازسازی این جریان، حرف و حدیث‌ها آغاز و تا گمانه زنی درباره خروج کارگزاران از جبهه اصلاحات هم به پیش رفت. با اینکه موضوع خروج از جریان اصلاحات تکذیب شد و کرباسچی منظورش از اظهاراتش درباره خاتمی را شفاف سازی کرد. اما به دنبال اظهارات کرباسچی امروز هم برخی از اصلاح طلبان مانند محمود صادقی و محمود میرلوحی در اظهار نظرهایی انگشت اتهام را متوجه هویت اصلاح‌طلبی کارگزاران کردند. به گفته آنها کارگزاران بیشتر از انکه در جریان اصلاحات تعریف بشود می‌توان انها را راست مدرن دانست.

حال محمد عطریان فر می‌گوید این دیگران هستند که از اصلاح طلبی فاصله گرفته‌اند نه کارگزاران. آنچه در ادامه می‌خوانید مشروح این گفت ‌و گو است: 

****

آقای عطریانفر! کارگزاران و جریان اصلاحات دو روز پرسروصدا را پشت سرگذاشته است. از روز گذشته و بعد از انتشار مصاحبه آقای کرباسچی ابتدا بحث عبور کارگزاران از جریان اصلاحات مطرح شد که از سوی حزب متبوع شما تکذیب شد. امروز اما برخی اعضای شورای عالی سیاستگذار ی و مشخصا آقای صادقی و میرلوحی هویت کارگزاران را زیر سوال بردند و گفته شده که کارگزاران هیچگاه اصلاح طلب نبوده و در زمره راست مدرن تعریف می‌شود؟

کارگزارن اصلاح طلب است و هیچگاه با هویت خود خداحافظی نمی‌کند و این دیگران هستند که رادیکال می‌شوند و اتفاقا از اندیشه‌های اصلاح‌طلبی فاصله می‌گیرند. رکن اصلی اصلاح‌طلبی واقعی کارگزاران است؛ والسلام.

 

چرا از نقد درون جریانی بر می آشوبیم

این بحث و جدل هایی که به راه افتاده نتیجه اختلاف نظر در نحوه ورود این جریان به انتخابات ۹۸ و سازوکاری است که قرار است با تکیه بر آن به انتخابات ورود کنید؟

ما هنوز به انتخابات ۹۸ ورود نکردیم که بگوییم این مباحث به دلیل اختلاف نظرها درباره انتخابات است. اقایانی که چنین اظهار نظرهایی مطرح می‌کنند یا صحبت‌های آقای کرباسچی را نخوانده‌اند یا به دنبال منویات ذهنی خود هستند. اگر دقت می‌کردند پی‌ می‌بردند آقای کرباسچی بسیار شفاف و گویا نظرش را گفته است و آقایان فقط به تیتر نگاه و از آن عبور می‌کنند درحالی که اگر به متن دقت کنند می‌بینند دغدغه‌ای که آقای کرباسچی بر ان متمرکز شده است، موضوع تقویت و رفع نقاط ضعف مدیریت جریان اصلاحات است و همینطور تاکید بر اینکه چطور باید خود را متناسب با شرایط آتی برای  حضور سیاسی نیرومند  آماده کنیم. نباید به سادگی از نقدهایی درون جریانی برآشوبیم و خودمان را دچار دست‌انداز کنیم. وضعیت کاملا روشن است و ما باید این مباحث را درون جریان داشته باشیم و این به نفع اصلاحات خواهد بود.

 

اگر دلسوز اصلاحات هستیم باید نقاط ضعف را برطرف کنیم

صحبتی که آقای کرباسچی مشخصا درمورد رهبری جریان اصلاحات مطرح کردند موضوعی نبود که برای اولین‌بار مطرح شده باشد، قبلا هم افرادی مانند آقای بهزاد نبوی به این موضوع اشاره کرده بودند یا آقای تاجیک از ضرورت بازسازی جریان اصلاحات حرف زده بود. چرا این صحبت‌های اخیر اینچنین جنجال آفرین می‌شود؟

اگر آقای نبوی و دیگران هم گفته‌اند یعنی این موضوع یک درد مشترک است. آنهایی که دلسوز این جریان هستند باورشان این است که ما به اقتضای شرایط زمان باید به بخشی از مشکلات درونی خودمان توجه کنیم و این نقاط ضعف را برطرف کنیم. اتفاقا اینکه این دغدغه فراگیر شود به سود همه افراد و احزابی است که زیر چتر اصلاحات فعالیت می‌کنند.

 

موضوع فراتر از عارف است

به نظر شما چقدر این جنجال‌ها واکنشی است به مخالفت ها و انتقاداتی که کارگزاران به عارف و شورای عالی سیاست‌گذاری داشت؟

ربطی به آقای عارف ندارد. ایشان هم بخشی از جریان اصلاحات هستند؛ اقای عارف ممکن است در موقعیتی که در مجلس دارند اظهار نظر بکنند. اما آنچه آقای کرباسچی و غیره به آن اشاره کرده‌اند فراتر از این جنبه است. البته ممکن است در این فرایند این دغدغه‌ها آقای عارف را هم شامل بشود اما موضوع فراتر از عارف است و موضوع این است که ما باید به انتقادات بدنه اجتماعی توجه داشته باشیم و به بازسازی مدیریتی بپردازیم و بتوانیم پاسخ مثبتی به توقعات بدهیم.

 

نه جنجالی وجود دارد نه دعوایی

البته من منظورم این بود که چقدر این جنجالی که به پا شد نشات گرفته از مخالفت‌ها با عارف است؟

جنجالی وجود ندارد؛ بارها و بارها این مطلب گفته شده بود. فقط یکی دو نفر اظهار نظر سبک‌ سرانه کرده‌اند  و دریافتشان از مصاحبه آقای کرباسچی را به اشتباه مطرح کرده‌اند که به این صحبت ها  پاسخ داده شد. بنابراین جنجال و دعوایی وجود ندارد.

 

اصلاحات همان روند انتخابات ۹۴ را در اسفندماه ادامه می دهد

درباره بحث‌هایی که پیرامون انتخابات ۹۸ می‌شود چقدر احتمال دارد اصلاح طلبان دوباره به مدل ۹۴ بازگردند و به شیوه ائتلافی پیش بروند؟

به نظر من اصلاحات همان روندی را که در سال ۹۴ دنبال کرده است همان روند را در سال ۹۸ هم ادامه می‌دهد انچه باید مورد توجه قرار بگیرد این است که ما باید بتوانید از موضوع هدایت و رهبری جبهه اصلاحات برخی از گفت‌وگوهای خود را در جهت تقویت اعتماد و ارتباط‌های سیاسی بیشتر با نظام سیاسی ایران و همچنین ارتباط  با نهادهای موثر در انتخابات از جمله شورای نگهبان گام برداریم و از طریق این تقویت ارتباطی و گفتمانی بتوانیم شورای نگهبان را متقاعد کنیم یک مقدار این زاویه تنگ نظارت استصوابی را بازتر کند.

 

باید تلاش کنیم منزلت نمایندگی و پارلمان را ارتقا ببخشیم

ما باید تلاش کنیم منزلت نمایندگی و پارلمان را ارتقا ببخشیم. مصیبتی که ما امروز با آن مواجه هستیم این است که به دلیل اعمال سیاست‌های تنگ‌نظرانه نتوانستیم آن انتظاراتی که از پارلمان وجود دارد را برآورده سازیم. لذا از این جهت هم اصلاح‌طلبان و هم اصولگرایان معتدل در تلاش هستند تا آقایان را متقاعد کنند زمینه را به گونه‌ای فراهم کنند که افراد شناخته شده و با سابقه در این جایگاه قرار بگیرند و براساس فعالیت  خود منزلت این  جایگاه را ارتقا ببخشند به طوری که تراز این مجلس در حد مجلس اول،دوم و سوم قرار بگیرد.

گفته می‌شود رایزنی بین سران اصلاح‌طلب با محوریت اقای خاتمی برای انتخابات شکل گرفته است؟در جریان جزئیات این رایزنی ها هستید؟

در طول سال و بنا بر ضرورت و شرایط همواره اصلاح‌طلبان حول محور آقای خاتمی گفت و گو می‌کنند و موضوع خاصی اتفاق نیفتاده است. این مسئله قبلا بوده و همچنان ادامه دارد تا مشخص شود نتیجه این گفت‌وگو ها به کجا خواهد رسید.

 

رایزنی سران اصلاحات درباره بازسازی جریان اصلاحات یک سال است در جریان است

این رایزنی‌ها به مباحث طرح شده پیرامون نوسازی جریان اصلاحات و بازسازی این جریان نیز مربوط می‌شود؟

این رایزنی‌ها نزدیک به یک سال است که در جریان است . با این مضمون که ما چه ساز و کاری را در نظر بگیریم که اشخاص حقیقی و حقوقی این جریان چگونه می‌توانند سطح فعالیت‌های خود را ارتقا ببخشند.

پس آقای خاتمی محور این رایزنی‌ها بوده است؟

آقای خاتمی همواره محور این گفت‌وگوها است و ایشان همواره تکیه‌گاه محکمی بوده است و همچنان انتظار داریم نقش آفرینی ایشان همانطور که آقای کرباسچی اشاره کردند تقویت شود.

انتهای پیام/

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: