کد خبر: ۳۷۵۶۰
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰
دبیرکل انجمن صنفی پالایشی‌ها از تولید روزانه 100 میلیون لیتر بنزین در کشور خبر داد و گفت: مابه‌التفاوت مصرف روزانه بنزین به کشورهای منطقه صادر می‌شود.

به گزارش آوای نشاط، ناصر عاشوری دبیرکل انجمن صنفی پالایشی‌ها صبح امروز در یک نشست خبری با اشاره به اینکه پالایشگاه‌ها دو نوع فراورده اصلی و فراورده ویژه تولید می‌کنند گفت: با توجه به تکالیفی که به ما واگذار شد توانستیم با سربلندی از این تکالیف بیرون بیاییم و رشد قابل قبولی را داشته باشیم به ویژه در تولید بنزین که از برج 9 سال 97 حتی یک لیتر هم واردات نداشتیم.

* تولید 45 میلیون لیتر بنزین در ستاره خلیج‌فارس

وی با اشاره به راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: این پالایشگاه‌ هم اکنون روزانه 45 میلیون لیتر بنزین تولید می‌کند که با احتساب ظرفیت تولید بنزین در تمام پالایشگاه‌های کشور می‌توانیم روزانه بیش از 100 میلیون لیتر بنزین تولید کنیم و مابهالتفاوت آن را با مصرف  که بین 80 تا 90 میلیون لیتر است صادر کنیم. 

این مقام مسئول تاکید کرد: اگرچه الان در شرایط تحریم نفت به سر می‌بریم اما می‌بینیم که کشورهای تحریم‌کننده نتوانستند هیچ مانوری را روی بحث تحریم بنزین بدهند. 

عاشوری با اشاره به افزایش کیفیت محصولات پالایشی گفت: در حال حاضر بنزین تولیدی ما با استاندارد یورو 4 و یورو 5 تولید می‌شود و طی سال‌های 97 و 98 شاهد هستیم که هیچ آثار آلایندگی در کلانشهرها از این بابت دیده نمی‌شود و حتی برخی از کارشناسان گفته‌اند به دلیل بالا بودن کیفیت تولید بنزین احتیاجی به تولید بنزین سوپر نیست. 

دبیرکل انجمن صنفی پالایشی‌ها با اشاره به طرح‌های توسعه‌ای و افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت در پالایشگاه‌ها گفت: پس از وارد شدن پالایشگاه ستاره خلیج فارس به مدار تولید فراورده‌های اصلی افزایش ظرفیت پالایشگاه اصفهان و تبریز نیز در دستور کار قرار گرفت که هفته گذشته توسط رئیس جمهور مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

* سود 31 درصدی روغن‌سازها در مقابل سود 9 درصدی پالایشی‌ها

این مقام مسئول با اشاره به بحث قیمت‌گذاری فراورده‌های ویژه مانند لوبکات و وکیوم باتوم و همچنین حلال‌ها گفت: پس از واگذاری پالایشگاه‌ها به بخش خصوصی براساس تکلیفی که دولت در اختیار ما قرار داد قیمت‌گذاری را از برج 9 سال 97 انجام  دادیم. به طوری که قیمت‌گذاری براساس نرخ فوب خلیج فارس قیمت دلار به نرخ نیمایی و نشریه پلتس انجام می‌شود و اگر قیمت هر یک از این مولفه‌ها بالا و یا پایین روند طبیعی است که قیمت خوراک ما نیز افزایش یا کاهش پیدا می‌کند بنابراین درست نیست که عده‌ای با جوسازی‌ها و فضاسازی‌های منفی بخواهند عملکرد انجمن را زیر سوال ببرند. 

وی تصریح کرد: در سال 97  شرکت‌های پالایشی با این حجم سرمایه‌گذاری که در آنها انجام شده ، تنها 4 الی 9 درصد سود نشان دادند. اما در همان سال شرکت‌های روغن‌سازی که از خوراک لوب‌کات استفاده می‌کنند، سودشان بین  15 تا 31 درصد بوده است؛ بنابراین اگر یک وقت قیمت نفت خام بالا رود، قطعا قیمت خوراک بر اساس فرمولی که ما داریم افزایش پیدا می‌کند ولی اگر قیمت نفت خام کاهش پیدا کند مثل این یکی دو هفته اخیر قیمت خوراک هم کاهش پیدا خواهدکرد؛‌ کمااینکه در همین ماه جاری قیمت خوارک بین 6 تا 26 درصد ارزان شده بود.

عاشوری با اشاره به اینک تمام دستگاه‌های نظارتی روی قیمت‌گذاری ما نظارت دارند گفت: بنابراین ما نمی‌توانیم کاری را انجام دهیم که خلاف واقع باشد. در ثانی قرار است جلسه‌ای را بزودی در وزارت نفت برگزار کنیم تا در آنجا به ما گفته شود در شرایطی که قیمت نفت بالا می‌رود تکلیف ما چیست و ما چه کاری را باید انجام دهیم.

* وزارت نفت مساعدت خود را 5 سال دیگر هم ادامه دهد

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به تکلیفی که وزارت نفت به شرکت‌های پالایشی کرده است گفت: براساس این تکلیف ما باید تا سال 2020 از تولید مازوت خود کاهش دهیم که براساس مساعدتی که وزارت نفت 5 سال پیش به ما کرده بود توانستیم از محل صرفه‌جویی انجام شده بخش قابل توجهی درآمد بدست آوریم که آن را در بهبود کیفیت محصولات بکار بریم و اخیرا نیز درخواست کرده‌ایم که وزارت نفت این مساعدت خود را به مدت 5 سال دیگر تمدید کند. 

وی در پایان با اشاره به فروش نیابتی فرآورده‌های اصلی گفت‌: بعد از آنکه 8 پالایشگاه به بخش خصوصی واگذار شد ما خوراک خود را از دولت تحویل می‌گیریم و 5 فرآورده اصلی را به دولت تحویل می‌دهیم که در این مدت ما هیچ مشکلی بابت خوراک نداشتیم. تا اینکه بحث فروش نیابتی ایجاد شد که این موضوع مشکلاتی را برای ما ایجاد کرد که از جمله آن موضوع مالیات بر ارزش افزوده است که در این زمینه نیز رایزنی‌های خود را با دولت آغاز کرده‌ایم.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس
برچسب ها: آوای نشاط ، بنزین ، صادرات
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: