کد خبر: ۳۷۴۸۷
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۸
معاون اول رییس جمهور با اشاره به ظرفیت های فراوان اقتصادی ایران و ازبکستان و وجود زمینه های متعدد همکاری، بر لزوم گسترش همکاریهای اقتصادی و تجاری تهران - تاشکند تاکید کرد.

به گزارش آوای نشاط، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت،  اسحاق جهانگیری یکشنبه شب در دیدار نخست وزیر ازبکستان که در حاشیه نخستین مجمع اقتصادی خزر در شهر ترکمن‌باشی ترکمنستان انجام شد، با تاکید بر اینکه باید موانع پیش روی توسعه مناسبات دو کشور شناسایی و برطرف شود، افزود: اقتصاد دو کشور می تواند مکمل یکدیگر باشد و در همین راستا ایران آمادگی دارد سطح مناسبات و همکاری های خود را با ازبکستان در همه زمینه ها ارتقاء دهد.

معاون اول رییس جمهور همچنین از آمادگی کشورمان برای امضاء سند جامع همکاری های حمل و نقل با ازبکستان خبر داد و گفت: باید تلاش کنیم موانع توسعه تجارت بین دو کشور برطرف شود تا مذاکرات طرفین در خصوص سند جامع همکاری های تجاری هرچه زودتر به نتیجه برسد.
جهانگیری گسترش همکاری های فرهنگی میان ایران و ازبکستان از جمله زمینه های مناسب برای ارتقاء سطح همکاریهای فیمابین برشمرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران از تجارب فراوانی در زمینه های فرهنگی از جمله مرمت و بازسازی آثار باستانی و تاریخی برخوردار است و می تواند این تجارب را در اختیار ازبکستان قرار دهد.
معاون اول رییس جمهور با یادآوری اینکه باید تلاش کنیم از دخالت طرف های ثالث در روابط دو کشور جلوگیری کنیم، تصریح کرد: ایران و ازبکستان به عنوان دو کنشگر مهم منطقه دارای منافع و تهدیدات مشترک هستند و رایزنی و همکاری های دو کشور در موضوع امنیت منطقه ای می تواند به ثبات منطقه کمک کند.
نخست وزیر ازبکستان نیز در این دیدار با اشاره به وجود تروریسم و افراطی گری در منطقه، گفت: باید همکاری های دوجانبه و چندجانبه خود را تا از بین رفتن کامل افراطی گری در منطقه ارتقاء دهیم.
عبدالله عارف‌اف با تاکید بر اینکه ازبکستان از حضور و فعالیت سرمایه گذاران و بخش خصوصی ایران استقبال می کند، افزود: سطح همکاری ها و مبادلات تجاری دو کشور در ماههای اخیر نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایش داشته اما هنوز از تمام ظرفیت های دو کشور به طور کامل استفاده نشده است.
وی حمل و نقل را از زمینه های مهم برای توسعه همکاری های تهران- تاشکند برشمرد و گفت: اقتصاد دو کشور باید مکمل یکدیگر باشند و امیدوارم با برگزاری کمیسیون مشترک همکاری ها در آینده نزدیک، شاهد گسترش مناسبات دو کشور باشیم.
نخست وزیر ازبکستان بر ضرورت توسعه همکاری های فرهنگی دو کشور تاکید کرد و خواستار استفاده از ظرفیت های ایران در مرمت و بازسازی آوار باستانی و آموزش زبان فارسی شد.

انتهای پیام/

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: