کد خبر: ۳۷۴۸۶
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۶
یک روزنامه آمریکایی در گزارشی با بررسی درگیری چند روز اخیر در عدن نوشت که این درگیری‌ها ضربه سختی به عربستان سعودی و امیدش برای بازگرداندن منصور هادی به قدرت بود.

به گزارش آوای نشاط، درگیری‌های چند روز اخیر در عدن و تصرف این شهر توسط جدایی‌طلبان جنوب اختلافات میان عربستان سعودی و امارات درباره یمن را بیش از گذشته نمایان کرد.

روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» در گزارشی با بررسی این موضوع نوشت ائتلاف نظامی به رهبری عربستان روز یکشنبه در حملات هوایی متحدان خود را هدف قرار داد. این حمله تنها یک روز پس از آن صورت گرفت که جدایی‌طلبان جنوب کنترل بندر راهبردی عدن را در اختیار گرفتند.

سازمان ملل روز یکشنبه اعلام کرد که در درگیری‌ روزهای اخیر در عدن که در آستانه عید قربان بوده، دست کم ۴۰ نفر کشته و ۲۶۰ تن مجروح شدند.

اما تصرف عدن توسط جدایی‌طلبان جنوب گسستگی میان ائتلاف نظامی عربستان سعودی و امارات در یمن را کاملا آشکار کرد، این در حالی است که این دو کشور به همراه یکدیگر در حال جنگ با جنبش انصارالله در شمال یمن بودند.

«الیزابت کندال» متخصص امور یمن در دانشگاه آکسفورد می‌گوید: «آشکار شدن شکاف‌های غیر قابل انکاری که زیر سطح بود، باعث تضعیف ائتلاف می‌شود.»

وی افزود: «کاملا برای همه آشکار شده است که امارات و عربستان سعودی هدف نهایی یکسانی در یمن ندارد اگر چه آنها هدف فراگیر مشابهی در عقب راندن نفوذ ایران دارند.»

از 18 ماه پیش اختلافات میان جدایی طلبان جنوب که مورد حمایت امارات هستند با نیروهای متحد با دولت منصور هادی که مورد حمایت عربستان هستند آشکار شده است.

جدایی‌طلبان که خواستار جدایی جنوب از شمال یمن هستند همواره به دولت منصور هادی که وابسته به شمال بوده و برای چندین دهه بر کل یمن حکمرانی می‌کردند تردید داشتند.

از سوی دیگر جدایی طلبان و امارات متحده عربی با اتحاد دولت عبد ربه منصور هادی با حزب اصلاح محالف بودند. این در حالی است که سعودی‌ها وجود حزب اصلاح برای بازسازی یمن را ضروری می‌دانستند اما برخی از قدرت‌های منطقه‌ای حزب اصلاح را حزبی افراطی می‌دانند.

واشنگتن پست در ادامه گزارش خود نوشت: «درگیری‌های عدن ضربه سختی به عربستان سعودی و امیدش برای بازگرداندن دولت منصور هادی به قدرت بود. در حالی که صنعا تحت کنترل جنبش انصارالله یمن است عدن چندین سال است که مرکز دولت منصور هادی به شمار می‌آید.»

بیانیه‌های متعدد مقامات سعودی طی دو روز گذشته کاملا منعکس کننده نگرانی فزاینده آنها از این موضوع بوده که درگیری‌ و خشونت‌ها در عدن باعث انحراف توجه‌ها از جنگ علیه انصارالله بشود.

وزارت خارجه یمن اعلام کرد که از همه گروه‌های یمنی که در عدن درگیر بودند خواسته تا فوری نشستی در ریاض برگزار کنند تا درباره درگیری بوجود آمده بحث کنند.

«ترکی المالکی» سخنگوی ائتلاف سعودی نیز خواستار آتش‌بس در عدن شده و از تمامی گروه‌ها خواست تا از مواضعی که تصرف کرده‌اند عقب‌نشینی کنند.

«خالد بن سلمان» معاون وزیر دفاع و برادر ولیعهد عربستان نیز در پیامی در توئیتر نوشت:«خشونت در عدن شرایطی را ایجاد خواهد کرد که می‌تواند باعث بهره‌برداری گروه‌هایی نظیر حوثی‌ها شود که عربستان سعودی هرگز از این موضوع چشم پوشی نخواهد کرد.»

با وجود درخواست‌ها برای آتش‌بس، ائتلاف سعودی تصمیم گرفت با حملاتی که روز شنبه و یکشنبه به مواضع جدایی طلبان انجام داد به آنها پیام هشدار ارسال کند.

در حالی که عربستان به صورت مشخص اعلام نکرده که به چه مناطقی حمله کرده اما تلویزیون عربستان به نقل از مقامات این کشور خبر داد: «این تنها اولین عملیات بوده و پس از آن عملیات بعدی نیز انجام خواهد شد. شورای انتقالی جنوب هنوز فرصت عقب‌نشینی دارند.»

روز یکشنبه هیچگونه نشانه‌ای از این موضوع که جدایی طلبان مواضع خود را ترک کرده باشند وجود نداشت اگر چه درگیری‌ها در این شهر متوقف شده و آرامش شکننده‌ای در عدن حکمفرما شده است.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس
برچسب ها: آوای نشاط ، عدن ، عربستان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: