کد خبر: ۳۶۷۸۹
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۳
فرماندار شمیرانات:
سیاوش شهریور با اشاره به ساخت شهرک جدید کلاک در لواسان گفت: ساخت این شهرک با حکم رئیس قوه قضائیه سابق بوده است و وزارت کشور،‌ استانداری تهران و فرمانداری در آن هیچ نقشی نداشته‌اند.

به گزارش آوای نشاط، سیاوش شهریور درباره تخلفات ساخت‌وساز در شهرک باستی‌هیلز گفت: شهرک باستی هیلز در سال ۸۲ پروانه ساخت‌وساز گرفته است،‌ افرادی که در این شهرک ساکن هستند،‌ از شهرداری پروانه ساخت گرفته‌اند و بناهای خود را در کمیسیون ماده ۱۰۰ و یا دیوان عدالت اداری به تصویب رسانده‌اند. اکنون ما با شهرکی روبرو هستیم که تمامی کارهای قانونی آن انجام شده است.

فرماندار شمیرانات در پاسخ به این سوال که مالکان این ویلاهای میلیاردی چه کسانی هستند؟ اظهار داشت: فرقی ندارد چه کسی در آنجا ساکن باشد،‌ در سال ۸۲ هر شخص حقیقی و حقوقی امکان دریافت پروانه در آنجا را داشته و اگر خلافی کرده باشد نیز در کمیسیون جریمه آن را پرداخت کرده است.

ارقام ویلاهای باستی هیلز غیرواقعی است

وی در پاسخ به سوالی درباره قیمت‌ چند صدمیلیاردی شهرک‌ باستی‌هیلز گفت: ارقامی که برای این شهرک ذکر می‌شود، اصلا وجود خارجی ندارد. یک ویلا با مساحت ۱۵۰۰ متر، ‌با احتساب متری ۲۵ میلیون تومان قیمت تمام شده‌ای معادل ۲۵۰ میلیارد تومان دارد، در حالی که دورتا دور شمال شهر تهران ویلاهای ۷۰۰ میلیاردی موجود است.

شهریور با اشاره به هزینه ساخت‌وساز ویلاهای باستی‌هیلز در سال ۸۲ تصریح کرد: در آن زمان زمین‌ها حدودا ۴۰۰ هزار تومان خریداری شده و ساخت این ویلاها در آن زمان حدود متری یک میلیون تومان تمام شده است و ویلایی در آن سال با هزینه ۱۰ میلیارد ساخته شده است. این ویلاها با گذشت زمان ارزش افزوده پیدا کرده و بر قیمت آن اضافه شده است. رقم‌های ۹۰۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیارد و اعدادی که اعلام می‌شود، غیرمستند و غیرکارشناسی است و اطلاعاتی است که از سوی خبرنگارانی که به حوزه ساخت‌وساز اشراف ندارند، ذکر شده و باعث می‌شود، افکار عمومی تصور کنند، این قیمت‌ها واقعا وجود دارد.فرماندار شمیرانات در ادامه افزود: در آن زمان تمامی اعضای شورای شهر لواسان و شهردار وقت برکنار شدند.

درباره باستی هیلز زیاده‌نمایی شده است

وی با بیان اینکه از مبارزه‌ای که شروع شده استقبال می‌کنم، گفت: امیدوارم این مبارزه مستند و ذیل قانون باشد. بسیاری از ساخت‌وسازها برای مثال پاساژ ایران مال در تهران چندین برابر این شهرک تخلف دارد. درباره شهرک باستی هیلز در لواسان زیاده‌نمایی شده است.

فرماندار شمیرانات در ادامه با اشاره به ساخت شهرک جدید کلاک در لواسان گفت: ساخت این شهرک با حکم رئیس قوه قضائیه سابق بوده است و وزارت کشور،‌ استانداری تهران و فرمانداری در آن هیچ نقشی نداشته‌اند!

وی در پاسخ به این سوال که این قیمت‌ها از سوی مشاوران املاک لواسان اعلام می‌شود، گفت: قیمت‌ واقعی ویلاها را نمی‌دانم، ولی می‌دانم، رقم ۷۰۰ میلیارد تومان شوخی‌بردار نیست، به نظرم قیمت‌هایی که اعلام می‌شود، درست نیست.شهریور افزود: خانه در شمال شهر تهران در ۵ سال گذشته متری ۵ میلیون تومان بوده و اکنون به متری ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان رسیده است، اما این قیمت اصلی آن خانه نیست. قیمت‌ها براساس نرخ تورم بالا رفته و با مناسب‌ شدن فضای اقتصادی به قیمت قبلی باز می‌گردد؛ نباید گول این فضاها را خورد.

فرماندار شمیرانات درباره میزان تخلفات ساخت‌وساز در باستی‌هیلز اظهار داشت: در کمیسیون ماده ۱۰۰ آن زمان تخلفاتی انجام شده و برای برخی از این ویلاها حکم تخریب صادر شده بود که مالکان با مراجعه به دیوان عدالت اداری حکم توقف گرفتند و جریمه شدند.

باید برای کشاورزان منطقه امکان بوم‌گردی فراهم شود

شهریور با بیان اینکه ۷۰ درصد زمین‌های موجود در لواسان و فشم خرده مالکی هستند و زیر ۱۰۰۰ متر مساحت دارند، اظهار داشت: باید به کشاوران منطقه کمک کرد تا در زمین‌های خود درخت بکارند و بوم‌گردی داشته باشند. در واقع این زمین باید ارزش افزوده داشته باشد. ما به دلایلی از جمله قرار گرفتن در حریم به کشاور مجوز نمی‌دهیم و مجبور می‌شود، زمین را زیر قیمت به زمین‌خواهان بفروشد.فرماندار شمیرانات تصریح کرد: اگر می‌خواهیم جلوی افزایش ساخت و ساز را بگیریم باید کاری کنیم که زمین‌های متراژ پایین برای صاحبان آن سودآور باشد.

قوه قضائیه هر دستوری بدهد اجرا می‌کنیم

وی در پاسخ به اینکه این قبیل اقدامات تخریبی برای زمین‌های کوچک و متراژ پایین به راحتی انجام می‌شود، اما برای ویلاهای بزرگ و گران اینگونه نیست، اظهار داشت: باستی‌هیلز در بافت شهر بوده و شهرداری مجوز آن را صادر کرده است،‌ اما اکنون گران شده است. من در جریان مشکلات ساخت و اضافه بنای ویلاهای این مجموعه نیستم و در آن زمان نیز فرماندار نبودم.

شهریور درباره اینکه به لحاظ قانونی با توجه به تخلفات صورت گرفته چه اقدامی باید برای این شهرک انجام شود، گفت: نمی‌دانم،‌ قوه قضائیه هر دستوری بدهد، برای ما قابل اطاعت و قابل استناد است و منتظر حکم دستگاه قضا می‌مانیم.

۹۹ درصد ساختمان‌های لواسان تخلف اضافه بنا دارند

فرماندار شمیرانات درباره تخلفات ساخت‌وساز در لواسانات اظهار داشت: لواسانات به دو حوزه بافت شهری و روستایی تفکیک شده و قوانین ساخت‌وساز در آن مشخص است، اما ناگهان صاحب‌خانه‌ای یک طبقه به بنای خود اضافه می‌کند. ۹۹ درصد ساختمان‌هایی که در لواسان ساخته شده است، اضافه بنا در حد ۵۰ تا ۱۰۰ دارند. قانون سطح اشغال در لواسان ۱۵ درصد است،‌ یعنی در ۱۵۰۰ متر مجاز به ساخت وساز در ۱۵ درصد زمین معادل ۲۲۵ متر (دو طبقه با یک پیلوت) هستند.

وی در پایان افزود: مالکان خلاف بنا می‌سازند و بعد از آن یا جریمه می‌شوند و یا بنا تخریب می‌شود، مانند ویلای دختر آقای نعمت زاده که تمامی اضافه بنا در آن تخریب شد.

تخریب املاک در شمیرانات معادل کل تخریب استان تهران بوده است

فرماندار شمیرانات درباره ساخت‌وساز غیرمجاز در دیگر عرصه‌های منطقه لواسان گفت: شهرستان شمیرانات به علت وضعیت جغرافیایی و نزدیکی به شهر چند ده میلیون نفر خواهان زیادی دارد. در سال جاری و سال گذشته در این شهرستان ۷۰۰ مورد تخریب داشته‌ایم که برابر تخریب در کل استان تهران بوده است.

شهریور در ادامه خاطرنشان کرد: منابع و نیروی انسانی کمی داریم. مدعی نیستیم که توانستیم با متخلفان برخورد کنیم. در یک شبانه‌روز ساختمان‌سازی صورت می‌گیرد و تخریب نیز کارساز نیست و مشکلات قانونی و بروکراسی اداری وجود دارد.وی خاطرنشان کرد: این منطقه به دلیل ارزش‌افزوده خواهان زیادی دارد. تهرانی‌ها پول دارند و در اینجا خرید و فروش انجام می‌شود.

انتهای پیام/

 

منبع: ایلنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: