کد خبر: ۳۵۶۰۰
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۸
۱۲۲ عکس از عکس‌های یازدهمین نمایشگاه «دوربین.نت» حذف شدند و همین امر به لغو نمایشگاه انجامید. اما دبیر این رویداد باسابقه از برپایی نمایشگاه مذکور در ۵ استان کشور خبر داد و تأکید کرد: نمایش محرومیت، همیشه به معنای سیاه‌نمایی نیست.

به گزارش آوای نشاط، شاید در میان عکاسان مطبوعاتی هنرمندی را نتوان پیدا کرد که با نام جشنواره «دوربین دات نت» آشنا نباشد. جشنواره‌ای که غیررقابتی است و جایزه نقدی ندارد اما به دلیل ریشه‌دار بودن، به یکی از معتبرترین جوایز مطبوعاتی بدل شده و اعتبار آن اگر از «نشان طلایی عکس سال مطبوعات ایران» بیشتر نباشد، کمتر نیست.

اما اخیراً یک اتفاق عجیب، کام برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان در این جشنواره را تلخ کرده است. ماجرا از دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، زمانی که حضور آثاری از «یوسی لمل» گرافیست تبعه رژیم صهیونیستی در نمایشگاه «به رنگ حیات» در باغ‌موزه قصر (از مکان‌های متعلق به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران) جنجال آفرید و به استعفای رئیس این باغ‌موزه انجامید.

پس از این ماجرا، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برای در اختیار گذاشتن مکان‌های تحت تملک خود به رویدادهای هنری، سختگیری بیشتری به عمل می‌آورد و تمامی کارها باید توسط کارشناس ذی‌صلاح این مرکز رؤیت شود و برای نمایش عمومی، مجوز بگیرد.

نمایشگاه عکس «دوربین.نت» (آژانس عکس خبری ایران) هم از این قاعده مستثنی نبود، و قرار شد عکس‌های یازدهمین نمایشگاه عکس‌های برتر سال ۱۳۹۷ پس از تأیید از سوی کارشناس معتمد باغ‌موزه قصر در گالری آن به نمایش در آید.

احسان رأفتی دبیر این رویداد باسابقه درباره مابقی ماجرا به خبرنگار فارس گفت: ۳۴۸ عکس برای نمایش انتخاب و آماده شده بود که مسئولان باغ‌موزه قصر پس از بازبینی، حدود یک‌سوم را حذف کردند! این اتفاق کاملاً ناشی از سلیقه شخصی است وگرنه هر عقل سلیمی می‌پذیرد که نمی‌توان اتفاقات سال ۱۳۹۷ از جمله حمله تروریستی اهواز و گرد و غبار خوزستان را نادیده گرفت. نمایش محرومیت، همیشه به معنای سیاه‌نمایی نیست. قطعا انکار آن هم به معنای نبودش نیست.

وی افزود: حذف ۱۰ تا ۱۵ عکس را می‌توان انتظار داشت اما حذف ۱۲۲ عکس به هیچ وجه قابل قبول نیست. عجیب اینکه از سوی حذف‌کنندگان به برخی عکس‌های برچسب «شیطنت آمیز» زده شده است!

رأفتی درباره سرانجام یازدهمین نمایشگاه عکس‌های «دوربین.‌نت» گفت: در همین زمان کوتاه که این اتفاق تلخ رخ داده است، با حمایت بسیاری از عکاسان و گالری‌دارها مواجه شده‌ایم و حاضرند فضای رایگان برای برپایی نمایشگاه در اختیار ما قرار بدهند. به همین دلیل از تصمیم خود مبنی بر لغو نمایشگاه منصرف شدیم و ان‌شاءالله حداقل ۵ نمایشگاه در ۵ استان کشور دایر خواهیم کرد.

مدیر آژانس عکس خبری «دوربین.نت» برخی تصاویر حذف شده از سوی مسئولان باغ‌موزه قصر را برای انتشار در اختیار فارس گذاشت که در ادامه می‌بینید.

 


عکاس: ابوالفضل برنا


عکاس: امیرحسین عیش‌آبادی


عکاس: امیرحسین نعیما


عکاس: شهرام سلیمی‌نژاد


عکاس: طاهره بابایی


عکاس: علی معرف


عکاس: فرزین ایزد دوست‌دار


عکاس: محمد وحدتی


عکاس: مهزیار مهدی پور


عکاس: علی فرجیان


عکاس: فرشته اصلاحی

 

انتهای پیام/

منبع: فارس
برچسب ها: عکس ، نمایشگاه ، نشاط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: