کد خبر: ۳۵۵۴۰
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۱
بر اساس آمار موجود، بانک ملت طی سه ماهه نخست سال 98، نسبت به فروش 123 ملت از اموال مازاد خود، اقدام کرده است.

به گزارش آوای نشاط، 100 هزار میلیارد تومان؛ این رقم نه بودجه جاری کشور است و نه چیزی شبیه به این؛ این عدد در واقع رقمی ذکر شده برای اموال مازاد بانک ها است.


موضوع فروش اموال مازاد بانک ها و در واقع خروج آنها از بنگاه داری، سال هاست به یکی از موضوعات اصلی اقتصاد کشور تبدیل شده است.


بر اساس آمارها در سال 1396 حدود 65 هزار میلیارد تومان اموال مازاد در بانک ها شناسایی شده که تنها 35 درصد آن واگذار شده است.


حالا اما رسیدن اموال مازاد بانک ها به 100 هزار میلیارد تومان، زنگ خطری جدی برای اقتصاد کشور به صدا در آورده است.


فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصاد و دارایی، خرداد ماه امسال به بانک ها هشدار داد که فقط تا پایان سال 98 مهلت دارند تا اموال مازاد خود را به فروش برسانند.


البته این تاکید وزیر اقتصاد، مبنای قانونی نیز دارد؛ بانک ها بر طبق مواد 16 و 17 قانون رفع موانع تولید که در سال 94 توسط رئیس جمهور ابلاغ شد، موظف هستند که تمام اموال مازاد خود را طی 3 سال (سالانه 33 درصد) به فروش برسانند.


در این میان اما برخی بانک ها برای نگهداری اموال خود به دلیل افزاش ارزش آنها، تاکید دارند؛ ولی در مقابل نیز برخی بانک ها تلاش کرده اند که بر طبق قانون هرچه سریع تر، اموال مازاد خود را تعیین تکلیف کنند.

 

کدام بانک پیشتاز خروج از بنگاهداری است؟


با بررسی آمار فروش اموال مازاد بانک ها طی 3 سال گذشته، مشخص می شود که بانک ملت، تا کنون توانسته رتبه اول فروش اموال مازاد و خروج از بنگاه داری را به خود اختصاص دهد.


بر اساس آمار موجود، این بانک طی سه ماهه نخست سال 98، نسبت به فروش 123 ملت از اموال مازاد خود، اقدام کرده است.


این بانک در 3 سال گذشته نیز در فروش اموال مازاد خود پیشتاز بوده و با آمار فروش 99 ملت در سال 97، 64 ملت در سال 96 و 27 ملت در سال 95، توانسته در جهت اهداف اقتصادی کشور گام بردارد.


جهش فروش اموال مازاد این بانک در سال 98، با توجه به تاکید محمد بیگدلی مدیرعامل این بانک صورت گرفته و پیش بینی می شود که تمامی اموال مازاد بانک ملت تا پایان سال 98 و بر اساس قانون اجرایی شود.


این اقدام موثر بانک ملت، حتی از سوی علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز مورد تقدیر قرار گرفت؛ وی اردیبهشت ماه سال جاری در نشست علنی مجلس با توجه به اقدامات بانک ملت در واگذاری اموال مازاد خود گفت: «بانک ملت» از جمله بانک هایی بوده که در واگذاری اموال و دارایی های خود نسبت به سایر بانک‌ها بهتر عمل کرده است.


این اقدام موثر بانک ملت برای نجات اقتصاد کشور و گردش سرمایه در راستای حمایت از تولید، قطعا می تواند تجربه ای مفید برای دیگر بانک های دولتی در راستای واگذاری اموال مازاد، باشد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: