کد خبر: ۳۵۵۱۵
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۱
اگر چه در شرایط کنونی به استخراج بیت‌کوین به عنوان راهی برای درآمدزایی و ارزآوری نگاه می‌شود، اما در شرایطی که ضوابط مشخصی برای این کار وجود ندارد، اگر این روند به صورت زیرزمینی ادامه پیدا کند، نه تنها درآمدی نصیب دولت نخواهد کرد بلکه آماری هم از دخل و خرج آن به دست نمی‌آید.

به گزارش آوای نشاط، موضوع ورود به عرصه ارزهای دیجیتالی داستان امروز و دیروز نیست و حتی در ایران هم علی‌رغم تعلل‌هایی که وجود دارد و تاخیرهایی که ممکن است هنگام ورود یک فناوری جدید به کشور مواجه شود، نزدیک به دو سال می‌شود استخراج این ارزها و در صدر آن‌ها بیت‌کوین برای فعالان این حوزه مطرح شده است.

اما در چند ماه اخیر، استخراج بیت‌کوین جنجال‌های بیش‌تری به پا کرده است. از طرفی نبود قانون مشخص برای برخورد با فعالان این حوزه که از سوی بانک مرکزی فعالیتشان غیرقانونی اعلام شده و در مقابل آن دسته که استفاده از ارز دیجیتالی را راهی برای دور زدن تحریم‌ها و ارزآوری می‌دانند و از طرف دیگر واکنش مسؤولان وزارت نیرو که افزایش مصرف برق را در فصل گرما به گردن استخراج‌کنندگان انداخته و هر روز یک مزرعه استخراج را با این ادعا شناسایی می‌کنند.

با وجود این، هنوز هم مشخص نیست با توجه این‌که بانک مرکزی اعلام کرده تولید و انتشار پول رایج و تعیین ابزارهای پرداخت در انحصار بانک مرکزی است و به همین دلیل فعالیت در این بخش غیرمجاز بوده و با متعاملان آن برخورد می‌شود، استخراج ارزهای دیجیتالی مانند بیت‌کوین که دستگاه‌های ماینر آن بعضاً توسط مجاری قانونی وارد کشور شده و فروش آن هم به صورت آنلاین در سایت‌ها انجام می‌شود، دقیقاً چه سرنوشتی دارد.

تلاش برای ضابطه‌مند کردن ماینینگ

در این باره محمدباقر اثنی‌عشری -رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای ایران-  با اشاره به تصمیم بخش خصوصی برای برخورد با حوزه ورود به استخراج بیت‌کوین بیان کرد: کمیته‌ای وجود دارد که مسائل مربوط به این موضوع را بررسی می‌کند و ما با وزارت نیرو هم صحبت‌هایی داشتیم تا بتوانیم مدلی را مطرح کنیم که در ساعات غیرپیک، با شرایط و ضوابطی ماینینگ قانونی انجام دهیم.

وی ادامه داد: می‌توانیم از این حوزه درآمدزایی داشته باشیم، اما به صورت ضابطه‌مند؛ بدین ترتیب که کسی که این کار را می‌کند، درست مثل یک کسب‌وکار درآمد و خرید و فروشش را ثبت کند و مالیاتش را بدهد و از برق هم در ساعاتی که مازاد تولید داریم، استفاده کند. در چنین شرایطی این هم یک کسب‌وکار درآمدزاست و برای کشور مفید خواهد بود.

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در پاسخ به این‌که با توجه به ارزش بیت‌کوین که نوسان دارد، آیا وارد شدن به این حوزه منطقی است، گفت: این موضوع مانند هر کسب‌وکاری ریسک‌های خودش را دارد و کسانی که وارد این زمینه می‌شوند، باید طرح تجاری مناسب داشته باشند و با توجه به نوسانات برای آن تصمیم بگیرند.

اثنی‌عشری با تاکید بر مزایای ارزآوری استخراج بیت‌کوین بیان کرد: با وجود این، ما معتقدیم هر کاری که زیرزمینی انجام شود، بد است، به همین دلیل به دنبال شفاف کردن و روشن‌سازی هستیم.

انتهای پیام/

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: