کد خبر: ۳۵۵۰۷
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۴
میزان مصرف آب در تهران تقریبا ۲ تا ۲.۵ درصد در هر سال رشد دارد و طبق آخرین آمار این استان در حال حاضر بالاترین رکورد تولید آب را تجربه می‌کند که این مقدار حدود ۴۳ هزار لیتر در ثانیه است درحالی که مصرف آب شرب در تهران روزانه ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۲۵۰ هزار مترمکعب افزایش مصرف اتفاق افتاده است.

به گزارش آوای نشاط،مردم شهر تهران در مقایسه با بقیه شهرهای کشور ۲۰ درصد و در مقایسه با برخی کشورهای اروپایی، ۳۰ درصد بیشتر آب شرب مصرف می‌کنند. این درحالی است که هزینه تمام شده هر مترمکعب آب شرب در تهران ۲,۵۰۰ تومان است درحالی که به ازای هر مترمکعب ۶۰۰ تومان از مشترکین دریافت می‌شود.

طبق آخرین آمار مصرف آب شرب در تهران روزانه ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۲۵۰ هزار مترمکعب افزایش مصرف اتفاق افتاده است. با اینکه یک روی سکه افزایش مصرف آب در تهران افزایش سالانه ۲ تا ۲.۵ درصدی جمعیت پایتخت است اما امسال، مصرف آب شرب در تهران در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، چهار درصد رشد دارد که این رقم بیشتر از رشد جمعیت سالانه تهران است.

طبق آماری که مسئولان ارائه کرده‌اند، تهرانی‌ها روزانه به اندازه حجم دریاچه چیتگر آب شرب مصرف می‌کنند. ۲۰ درصد از کل آب شرب مصرفی در ایران، در تهران مصرف می‌شود که این میزان در شهر تهران معادل یک میلیارد و ۶۰ میلیون مترمکعب و در استان تهران یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون مترمکعب است. تهرانی‌ها ۴۰ لیتر بیشتر از سرانه مصرف آب شرب مصرف می‌کنند. سرانه مصرف روزانه آب شرب در کشور به ازای هر نفر ۲۱۰ لیتر است که این میزان در تهران معادل ۲۵۰ لیتر است.

افزایش تولید ۴۰۰۰ لیتر در ثانیه

بر اساس اعلام آبفای استان تهران، کرمی‌نژاد- معاون نظارت بر بهره‌برداری آبفای استان تهران- اعلام کرده است که امسال به روش‌های مختلفی از جمله بهسازی چاه‌ها، حفر چاه‌های عمیق، افزایش توان تولید تصفیه‌خانه‌های شش‌گانه تهران (حدود ۲۷۰۰ لیتر برثانیه) در مجموع حدود ۴۰۰۰ لیتر در ثانیه افزایش تولید داشته‌ایم که به فراخور نیاز و تا آنجا که امکان انتقال داریم، این منابع را انتقال داده‌ایم.

وی با اشاره به با وارد مدار شدن فاز دوم تصفیه‌خانه هفتم آب تهران در مهرماه امسال افزود: فاز دوم این تصفیه‌خانه حدود ۲.۵ مترمکعب ثانیه بر ظرفیت سامانه شرق، جنوب شرق و جنوب غربی تهران می‌افزاید و با ساخت، تجهیز و وارد مدار شدن تصفیه‌خانه ششم تهران در سال آتی، ۱۰ مترمکعب در ثانیه به ظرفیت آب تهران افزوده خواهد شد.

نحوه تامین آب مورد نیاز شرق و جنوب غرب تهران

معاون نظارت بر بهره‌برداری آبفای استان تهران هم‌چنین گفت: کمبود آب، شرق استان تهران را با حفر چاه‌های جدید، بهسازی چاه‌های قدیمی، افزایش برداشت آب از سد لتیان و وارد مدار کردن تصفیه‌خانه‌های اضطراری، به صورت موقت برطرف کردیم. به‌زودی با ساخت فاز دوم تصفیه‌خانه آب شهر پردیس و تکمیل خط انتقال آب از نیروگاه کلان به این تصفیه‌خانه، مشکل کمبود آب آن محدوده به طور کامل برطرف خواهد شد.

کرمی‌نژاد در مورد پایداری آب شهرهای جنوب غرب استان تهران از جمله پرند، نسیم‌شهر و اسلام‌شهر گفت: برای حل این مشکل علاوه بر افزایش تولید ۶۰۰ لیتری ناشی از بهسازی چاه‌ها و حفر چاه‌های جدید در آن محدوده و اجاره چاه‌های جدید، حدود ۱۰۰۰ لیتر بر ثانیه آب از تهران به اسلام‌شهر، پرند و نسیم‌شهر انتقال دادیم. شاخص ما برای تشخیص و اعلام بحران در یک محدوده، سامانه ۱۲۲ است و توجه داشته باشیم برای شهری با ۱۰۰ هزار اشتراک ۲۰ تا ۳۰ تماس از مشترک در روز نشان‌دهنده بحران و مشکل در آن منطقه نیست.

چرا آینده تامین آب در تهران تاریک است؟

درحالی میزان مصرف آب در تهران هر ساله رو به افزایش است که نگرانی‌هایی درمورد تامین آب مورد نیاز این استان وجود دارد. از یک طرف جمعیت این استان رو به افزایش بوده و از طرف دیگر بسیاری از طرح‌هایی که قرار بوده آینده آبی این استان را تامین کنند، متوقف شده‌اند.

برآوردها نشان می‌دهد جمعیت تهران در افق ۱۴۱۰ دو میلیون نفر افزایش خواهد یافت. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تا سال ۱۴۱۰، ۵۸۰ هزار نفر به جمعیت پردیس، یک میلیون نفر به منطقه ۲۲ تهران و ۵۰۰ هزار نفر در حواشی تهران، به جمعیت اضافه شود و این موضوع بحران آب را جدی‌تر می‌کند. میزان مصرف فعلی شهر تهران سالانه یک میلیارد و ۵۰ میلیون متر مکعب است.

از سوی دیگر طرح‌های آب رسانی از سد لار به کلان، آب‌رسانی از سد لتیان به پردیس، انتقال آب از طالقان به کرج و تهران و آب‌رسانی به صنایع تهران از سد ماملو، چهار طرح عمده تأمین آب تهران محسوب می‌شوند که به دلایل مسائل مالی و بحث‌های محیط زیستی متوقف شده‌اند و اجرای آن‌ها به حدود شش هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد.

انتهای پیام/

منبع: ایسنا
برچسب ها: مصرف آب ، آب ، نشاط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: