کد خبر: ۳۵۴۲۹
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۶
قرار گرفتن تصویر یک نقشه مشکوک در سربرگ حساب رسمی بالاترین مقام سیاست خارجی اتحادیه اروپا واکنش‌های گسترده‌ای را در فضای مجازی به دنبال داشته است زیرا بخش خاورمیانه این نقشه شباهت عجیبی به نقشه مجعول «خاورمیانه جدید» دارد.

به گزارش آوای نشاط، اخیراً فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به دلیل نقش‌آفرینی در توافق هسته‌ای موسوم به برجام چهره شناخته‌شده‌ای در بین مردم ایران و خاورمیانه محسوب می‌شود، یک تصویر جنجالی را در سربرگ (هِدِر) حساب رسمی خود در توئیتر قرار داده است؛ تصویر نقشه‌ای رنگارنگ که از قضا بخش خاورمیانه آن شباهت عجیبی به نقشه مجعول «خاورمیانه جدید» دارد.

در این نقشه مشکوک که سخنگوی فدریکا موگرینی مدعی شده تنها یک «اثر هنری!» است و ارتباطی با سیاست ندارد، اگرچه برخی مناطق دیگر جهان نیز به‌صورت نسبتاً مخدوشی به تصویر کشیده شده‌اند اما در مورد منطقه خاورمیانه آنچه جلب توجه می‌کند این است که حتی در همین تصویر مخدوش نیز می‌توان شباهت‌هایی با نقشه آمریکایی-انگلیسی «خاورمیانه جدید» مشاهده کرد.

در این نقشه یا اثر هنری (طبق ادعای سخنگوی موگرینی) بخش‌هایی از غرب و شمال غرب ایران جدا شده و بخش‌هایی از کشور افغانستان به ایران ضمیمه شده است. مناطق کردنشین شرق ترکیه و شمال عراق نیز با رنگی متفاوت از کشورهای اصلی (عراق و ترکیه) در تصویر قابل مشاهده است. مناطقی از عربستان نیز در این نقشه به کشورهای دیگر ضمیمه شده است. جالب اینجاست که همه این موارد در طرح خاورمیانه جدید نیز پیش‌بینی شده است.

همان‌طور که گفته شد در نقشه مذکور، سایر کشورهای جهان نیز تا حدی مخدوش به تصویر کشیده شده‌اند؛ اما اینکه تصویر چندین کشور در کنار هم (منطقه خاورمیانه) تا این حد شبیه به یک نقشه توطئه‌آمیز باشد را نمی‌توان صرفاً به اتفاقات ربط داد و به راحتی از کنار آن عبور کرد.

قرار گرفتن این تصویر در سربرگ حساب رسمی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا -که در واقع رئیس دستگاه دیپلماسی اتحادیه‌ اروپا محسوب می‌شود- واکنش‌های گسترده‌ای را در بین کاربران فضای مجازی به دنبال داشته است و بسیاری از کاربرانی که پیام این تصویر مشکوک را درک کرده‌اند، با انتشار پیام‌هایی ذیل آخرین پست‌های منتشر شده در حساب توئیتری موگرینی مراتب اعتراض خود را نسبت به این اقدام وی ابراز داشته و به وی یادآوری کرده‌اند که نقشه‌های غرب برای تجزیه خاورمیانه و ایران راه به جایی نخواهد برد.

طرح خاورمیانه جدید چیست؟

در اوایل قرن بیست و یکم آمریکا، انگلیس و متحد اصلی آنها در خاورمیانه یعنی رژیم صهیونیستی در راستای تکمیل برنامه‌های گذشته خود برای در اختیار گرفتن زمام امور در منطقه استراتژیک خاورمیانه از طرحی به نام «خاورمیانه بزرگ» رونمایی کردند. این طرح بر مبنای طرح ارائه‌شده از سوی «شیمون پرز» نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی در کتاب «خاورمیانه جدید» چاپ 1993 شکل گرفته بود.

در سال 2006 «کاندولیزا رایس» وزیر امور خارجه وقت آمریکا در سخنرانی خود در تل‌آویو از واژه «خاورمیانه جدید» به جای «خاورمیانه بزرگ» استفاده کرد و از آن پس خاورمیانه جدید در ادبیات سیاسی جهان جای خود را باز کرد.

بر اساس این طرح که برنامه‌ریزی‌های مربوط به آن از چندین سال قبل انجام شده بود، آمریکا و متحدانش می‌بایست موجی از ناآرامی و بی‌نظمی را در لبنان، فلسطین و سوریه آغاز کنند و سپس دامنه این خشونت‌ها را به عراق،‌منطقه خلیج فارس، ایران و افغانستان گسترش دهند. با گسترش ناآرامی و خشونت در کشورهای هدف طرح، این فرصت برای آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی فراهم می‌شود تا به هدف اصلی یعنی ترسیم خاورمیانه جدید بر اساس منافع خود یابند.

حمله به عراق و افغانستان که به ترتیب در سال‌های 2001 و 2006 صورت گرفت، نشان می‌دهد که اجرای طرح خاورمیانه جدید حتی پیش از مشخص شدن نامش از سوی وزیر خارجه وقت آمریکا، آغاز شده است. آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی پس از ساقط کردن دولت‌های حاکم بر عراق و افغانستان، به مناقشات قومی و مذهبی در این کشورها به‌شدت دامن زدند تا از این طریق مقدمات لازم را برای تجزیه این کشورها فراهم کنند.

آمریکا در سال 2010 نیروهای خود را از عراق خارج کرد و ظاهراً به اشغال عراق پایان داد اما گروههای تروریستی متعددی را در عراق بر جای گذاشت و به آنها کمک کرد هسته یک گروه تروریستی بزرگتر به نام «داعش» را شکل دهند؛ گروهی که پس از ایجاد بحران در سوریه با دخالت آمریکا و دیگر کشورهای غربی وارد عمل شد و با سوء‌استفاده از اختلافات مذهبی، ابتدا کنترل بخش‌هایی از سوریه و سپس بخش‌هایی از عراق را به دست گرفت.

پس از قدرت گرفتن داعش در مناطق وسیعی از عراق و سوریه، آمریکا و متحدانش در قالب ائتلافی با هدف ظاهری مبارزه با تروریسم وارد کارزار عراق و سوریه شدند تا برنامه‌های گذشته خود را طبق طرح خاورمیانه جدید پیش ببرند. در حالی که اکنون دیگر اثری از حکومت خودخوانده داعش در عراق و سوریه نیست، هنوز بخش‌هایی از خاک سوریه در اختیار گروههای کُرد تحت حمایت آمریکاست و از طرفی در منطقه کردستان عراق نیز سال گذشته گروههایی به تحریک آمریکا و کشورهای غربی خواستار استقلال کامل از دولت مرکزی عراق شدند.

اگرچه نقشه فعلی خاورمیانه نشان می‌دهد که آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی هنوز فاصله بسیار زیادی تا دست یافتن به آرزوهای شوم خود برای این منطقه دارند، اما این بدان معنا نیست که آنها طرح «خاورمیانه جدید» را بایگانی کرده‌اند.

تصویری که به عنوان سربرگ حساب توئیتری بالاترین دیپلمات اتحادیه اروپا -به‌عنوان یکی از متحدان اصلی آمریکا و حامی بزرگ رژیم صهیونیستی- نقش بسته، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد؛ البته به شرطی که آن را صرفاً یک «اثر هنری» تلقی نکنیم!

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
برچسب ها: موگرینی ، تجزیه ، نشاط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: