کد خبر: ۳۵۳۵۱
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۰
اعضای اوپک در آخرین نشست خود با هدف تقویت قیمت‌ها، توافق کاهش تولید نفت را به مدت ۹ ماه دیگر تمدید کردند و اکنون شرکت‌های نفتی دولتی آن‌ها با هدف کسب سهم بیش‌تر از بازار، قیمت‌های فروش رسمی خود را پایین آورده‌اند.

به گزارش آوای نشاط، شاخص‌های قیمت نفت بازار جهانی تحت تأثیر عوامل مختلف از جمله استمرار کاهش سطح ذخایر نفت آمریکا، وقوع طوفان در خلیج مکزیکو و توقف بخشی از تولید شرکت‌های بزرگ آمریکایی در این منطقه و ادامه تنش‌ها در خاورمیانه طی روزهای اخیر روند افزایشی داشته‌اند و نفت برنت بالای سطح ۶۶ دلار در هر بشکه معامله می‌شود، در حالی که وست تگزاس اینترمدیت آمریکا به به بالای مرز ۶۰ دلار صعود کرده است.

کاهش قیمت فروش رسمی عربستان سعودی برای آسیا و اروپا

شرکت دولتی آرامکو قیمت فروش رسمی گریدهای نفتی خود برای بارگیری در اوت به مقصد اروپا را به میزان چشمگیری کاهش داد و قیمت‌ها به مقصد آسیا را نیز به میزان ۲۰ تا ۵۵ سنت در هر بشکه کاهش داد.

در حالی که قیمت نفت سنگین آرامکو به مقصد آسیا و اروپا ۱۰ سنت در هر بشکه افزایش پیدا کرد، قیمت نفت فوق سبک "عرب اکسترا لایت" بزرگترین کاهش ماهانه را داشت و تنها ۲ دلار و ۶۵ سنت در هر بشکه بالاتر از قیمت پایه نفت عمان / دوبی ماند.

به دنبال کاهش دو دلاری هر بشکه نفت اورال روسیه، آرامکوی عربستان نیز قیمت فروش رسمی خود به مقصد شمال غربی اروپا را ۱.۵ تا دو دلار در هر بشکه کاهش داد و گرید نفتی "عرب اکسترا لایت" بزرگترین کاهش ماهانه را تجربه کرد.

اما آرامکو با توجه به تقاضای مشتریان آمریکایی، قیمت گریدهای نفت سنگین و مدیوم خود را به ترتیب ۲۰ و ۱۰ سنت در هر بشکه افزایش داد در حالی که قیمت گریدهای نفت سبک و فوق سبک خود را اندکی پایین برد.

صادرات نفت عربستان سعودی در ژوئن به ۷.۴۶ میلیون بشکه در روز رسید و ۶۷ درصد از صادرات این کشور به مقصد آسیا بود که در مقایسه با ۷.۲۷ میلیون بشکه در روز در ماه مه، ۲.۵ درصد افزایش داشت.

دنباله روی شرکت سوموی عراق از آرامکو

شرکت دولتی فروش نفت عراق (سومو) با دنبال کردن اقدام آرامکو، قیمت فروش رسمی اکثر گریدهای نفتی خود برای بارگیری در اوت را کاهش داد و همزمان قیمت فروش نفت سنگین برای مشتریان آسیایی را به میزان جزئی بالا برد.

قیمت فروش رسمی نفت سبک بصره برای بارگیری در اوت، ۳۵ سنت در هر بشکه کاهش یافت و ۱.۷ دلار در هر بشکه بالاتر از میانگین قیمت نفت عمان / دوبی قرار گرفت. قیمت نفت سنگین بصره نیز بر مبنای ماه به ماه ۱۰ سنت در هر بشکه افزایش پیدا کرد.

سومو قیمت فروش رسمی اوت به مقصد اروپا را نیز ۱.۳ تا ۱.۷۵ دلار در هر بشکه کاهش داد و نفت سبک بصره با کاهش بیش از چهار دلار در هر بشکه، بزرگترین کاهش ماهانه را داشت.

این شرکت دولتی هم‌چنین قیمت فروش رسمی نفت سبک بصره و نفت سنگین بصره برای مشتریان آمریکایی را به ترتیب ۲۵ سنت و ۱۵ سنت در هر بشکه کاهش داد اما قیمت نفت کرکوک ۲۰ سنت افزایش داده شد.

ثامر غضبان، وزیر نفت عراق با اعلام پایبندی کشورش به توافق کاهش تولید اوپک پلاس، تاکید کرده است که قیمت نفت ۷۰ دلار در هر بشکه یا بالاتر از آن برای بغداد قابل قبول است.

افزایش جزئی قیمت شرکت نفت دولتی امارات

شرکت نفتی دولتی امارات متحده عربی (ادنوک) در قیمت فروش رسمی گریدهای نفتی خود در ژوئن تغییر جزئی داد و گرید "آپر زاکوم" شاهد قابل توجه‌ترین تغییر ماهانه بود و ۲ دلار و ۹ سنت بالاتر از قیمت ماه آتی دوبی قرار گرفت که بالاترین قیمت در بیش از پنج سال گذشته بود.

بر اساس گزارش اویل پرایس، این افزایش قیمت به دلیل تقاضا از سوی پالایشگاه‌های چینی و ژاپنی، قابل پیش بینی بود. "آپر زاکوم" اخیراً ۱۰ تا ۲۰ سنت بالاتر از قیمت فروش رسمی ماه مه معامله شد.

قیمت گرید جدید "ام لولو" شرکت ادنوک ۶۴ دلار و ۹۶ سنت در هر بشکه بود که سه دلار و ۱۹ سنت در هر بشکه بالاتر از میانگین قیمت پایه عمان / دوبی بود.

صادرات نفت خام امارات متحده عربی در ژوئن به ۳.۲۵۸ میلیون بشکه در روز رسید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا
برچسب ها: اوپک ، نفت ، نشاط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: