کد خبر: ۳۵۱۴۵
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۲
امارات از بازیگران اصلی جنگ در یمن به‌شمار می‌آید. اخباری حاکی از عقب‌نشینی نظامی امارات از جنگ یمن منتشر شده است. مقام‌های امارات پس از رسانه‌ای شدن این خبر ناگزیر به تأیید آن شده و گفته‌اند که امارات دست به جابه‌جایی نیروهای خود در یمن زده است.

به گزارش آوای نشاط، امارات پس از حدود 4 و نیم سال شراکت با رژیم سعودی در جنگ پرهزینه علیه یمن، به اشتباه خود در ارزیابی‌ها از این جنگ، سیاست خود درباره پرونده یمن را مورد تجدیدنظر قرار داده است.

چند روز پس از آن‌که امارات بخش اعظمی از نیروها و تجهیزات نظامی‌اش را، که در عملیات ائتلاف متجاوز مشارکت می‌کنند از شهر عدن (جنوب یمن) و ساحل غربی مشرف بر دریای سرخ بیرون کشید و همچنین روز پنجشنبه، نیروهایش را از شهر مأرب (مرکز یمن) خارج کرد، روز گذشته یک مسئول اماراتی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که این کشور همچنان به روند خارج کردن نظامیانش ادامه خواهد داد و از راهبرد نظامی به راهبرد «صلح در اولویت است»، حرکت خواهد کرد.

به‌رغم این گزارش‌ها، روزنامه الاخبار لبنان روز یکشنبه در گزارشی نوشت برخی اخبار منتشرشده مبنی بر کاهش حضور نظامی امارات در یمن خلاف واقعیت است و اخبار مذکور در رسانه‌ها هم‌زمان با عملیات تقویت حضور نظامی امارات در جنوب، جبهه‌های ساحل غربی و استان جوف منتشر می‌شود.

الاخبار نوشت: پس از آنکه تجهیزات نظامی گسترده به جنوب یمن ارسال شد و شبه‌نظامیان وابسته به امارات در ساحل غربی و استان‌های شبوه، یمن و جزیره سقطری مواضع خود را مستحکم کردند، امارات تلاش می‌کند به جهان بگوید حضور نظامی خود را در استان‌های جنوبی و شرقی یمن کاهش داده و این خلاف واقعیت است.

«عبدالناصر المودع» تحلیلگر سیاسی دراین‌باره می‌گوید، دشوار است که بتوان درباره عقب‌نشینی اماراتی‌ها سخن گفت و این موضوع بیشتر شبیه به کاهش حضور نیروها در برخی مناطق و استقرار مجدد در مناطقی دیگر است.

المودع در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «الجزیره» تصریح کرد، انگیزه‌های پشت این اقدام به تمایل اماراتی در متمرکز ساختن اهتمامش به مناطقی معینی برمی‌گردد که معتقد است این مناطق اهمیتی مضاعف دارد مانند مناطق جنوب و مشخصاً مناطق ساحلی و جزیره سقطری.

«عبدالخالق عبدالله» استاد علوم سیاسی امارات و مشاور سابق ولیعهد ابوظبی نیز مجموعه عواملی را در تصمیم امارات به کاهش حضور نظامی‌اش در یمن دخیل دانسته و در صفحه کاربری خود در توییتر نوشته است: «این تصمیم به تداوم آتش‌بس در شهر الحدیده (غرب) برمی‌گردد که به‌موجب توافق سوئد در پایان سال گذشته میلادی در شهر حاکم شده است».

وی افزود: از بین این دلایل همچنین می‌توان به کاهش شدت درگیری‌ها و عملیات نظامی از آغاز سال جاری میلادی اشاره کرد، با این حال امارات هر زمانی که صلاح ببیند می‌تواند نیروهایش را دوباره در این مناطق مستقر کند.

ولی یک منبع نظامی در دولت مستعفی یمن تأکید کرد، امارات تنها بخشی از تجهیزاتش را در مناطقی، که حضوری محوری در آنجا ندارد، خارج کرده است مثلاً سامانه دفاع هوایی «پاتریوت» را از منطقه «صرواح» در غرب مأرب.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری «آناتولی» افزود، تعدادی از تانک‌ها و خودروهای زرهی، که در بندر عدن مستقر بودند، خارج شدند و این بندر تحت کنترل کامل اماراتی‌ها هست و نیروهای مورد حمایت آن موسوم به «نیروهای کمربند امنیتی» بر آن اشراف دارد.

وی افزود: «موضوع مسلم این است که راهبرد امارات در برهه کنونی اعتماد گسترده آن به نیروهای همپیمانش است که از طریق آنها وضعیت یمن را کنترل می‌کند و بنابراین دیگر نیازی به استقرار شمار زیادی از نیروهایش در یمن ندارد و جنگ علیه انصارالله دیگر اولویت آن نیست».

این منبع، که نخواست نامش فاش شود، گفته است که امارات تلاش می‌کند به تمامی استان‌هایی که قبل از اتحاد یمن در سال 1990 تحت تابعیت دولت جنوب بود، سیطره یابد تا بدین ترتیب روند امور را در مسیر تجزیه کشور قرار دهد.

از سوی دیگر، «محمد النعمانی» سخنگوی نیروهای حرکت انقلابی جنوب یمن نیز به شبکه خبری المیادین گفت: «نیروهای اماراتی از یمن خارج نشده‌اند بلکه جابه‌جایی‌هایی رخ داده است».

النعمانی با بیان اینکه نیروهای اماراتی از پادگان عباس خارج و به پادگان‌های سواحل جنوبی یمن منتقل شدند، گفت: «امارات می‌خواهد بافت جمعیتی را در شبوه و تعدادی از استان‌های جنوبی یمن تغییر دهد».

همچنین یک مقام نظامی در دولت مستعفی «عبدربه منصور هادی» اعلام کرده است، اماراتی‌ها پادگان نظامی «الخوخه» در جنوب الحدیده را به‌صورت کامل تخلیه کرده و تحویل نیروهای آنها داده‌اند و بخشی از تسلیحات سنگین خود را از این پادگاه خارج کردند.

این مقام نظامی افزود: نیروهای اماراتی همچنان وضعیت میدانی در ساحل غربی یمن را به‌همراه نیروهای دولت مستعفی در چارچوب نیروهای ائتلاف عربی اداره می‌کنند.

ولی «عمر عیاصره» نویسنده و تحلیلگر سیاسی نظر دیگری دارد. او می‌گوید: «دلایل عقب‌نشینی امارات از یمن به‌طور عمده در نگرانی این کشور از رویکرد انصارالله نهفته است از آن جهت که این احتمال می‌رود که نیروهای انصارالله همان استراتژی را درخصوص اماراتی‌ها دنبال کنند که در خصوص عربستانی‌ها اجرا می‌کنند و به حملات پهپادی به امارات متوسل شوند».

وی افزود: امارات می‌خواهد از طریق عقب‌نشینی این پیام را به انصارالله بدهد که ابوظبی طرفی نیست که مذاکره را رد می‌کند بلکه آن، طرف دیگر است. وی تأکید کرد که امارات به این اعتقاد رسیده است که راه‌حل نظامی در یمن شکست خورده است.

از سوی دیگر، «محمد البخیتی» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله، روز گذشته در گفت‌وگو با المیادین، اعلام کرد: درباره عقب‌نشینی نیروهای اماراتی از برخی مناطق یمن اطلاعاتی داریم.

وی در عین حال افزود: «تصویر روشنی وجود ندارد که آیا عقب‌نشینی امارات همه‌جانبه خواهد بود یا جزئی».

البخیتی با رد توافق محرمانه میان امارات و انصارالله، گفت: «ممکن است که امارات موضوع عقب‌نشینی خود از یمن را با طرف‌های دیگری مورد بحث قرار داده باشد اما هیچ بحث و گفت‌وگویی با ما نیست».

سایت خبری «اشپیگل» هم نوشته است امارات برای آنکه ناخشنودی متحد خود در منطقه، عربستان سعودی را برنینگیزد، نیروهای نظامی خود را به‌شکل پنهانی و در سکوت کامل خارج کرده است. گفته می‌شود که هنوز 10 هزار سرباز سودانی در یمن حضور دارند. این سربازان در استخدام ارتش امارات هستند و پول خود را مستقیماً از دولت این کشور دریافت می‌کنند.

بر اساس گزارش مرکز سوفان، جنگ یمن موجب بروز اختلاف میان دو کشور امارات و عربستان شده است. محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی وعده یک پیروزی آسان را در یمن به حاکمان امارات داده بود اما اکنون با گذشت پنج سال از آغاز جنگ یمن، عربستان و امارات هیچ دستاوردی نداشته‌اند و این جنگ تبدیل به یک کابوس شده است.

از سوی دیگر گفته می‌شود که امارات در سایه افزایش تنش در منطقه و به‌ویژه تنش بین ایران و آمریکا بر آن است تا سیاست دیگری در پیش بگیرد و در راستای کاهش تنش در منطقه گام بردارد.

برخی دیگر نیز گفته‌اند که با طولانی شدن جنگ یمن، حضور نظامی طولانی‌تر در این کشور از منظر محاسبه سود و زیان، منطقی به‌نظر نمی‌رسیده است و به همین دلیل نیز امارات این سیاست را در پیش گرفته است.

البته برخی ناظران گسترش دخالت‌های سیاسی و نظامی امارات به‌ویژه در لیبی و منطقه شاخ آفریقا و حتی در افغانستان و کوزوو را عاملی بر تشدید فشارها بر این کشور عنوان می‌کنند که همزمان تعهدات مالی، نظامی و سیاسی این کشور را چند برابر کرده است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
برچسب ها: امارات ، یمن ، نشاط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: