کد خبر: ۳۵۰۰
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۳
معاون برنامه‌ریزی توسعه منابع و امور پشتیبانی سازمان خصوصی سازی گفت : از ابتدای تاسیس سازمان خصوصی سازی تا کنون حدود ۱۴۵ هزار میلیارد تومان واگذاری صورت گرفته است.

به گزارش «آوای نشاط»، داود خانی با اشاره به ورود سازمان خصوصی‌سازی به هجدهمین سال فعالیت خود گفت: این سازمان در سال ۱۳۸۰ تشکیل شده است و به همین دلیل در چند روز گذشته بیانیه‌ای هم در این خصوص منتشر کردیم.

معاون برنامه ریزی توسعه منابع و امور پشتیبانی سازمان خصوصی‌سازی در خصوص عملکرد این سازمان در این مدت افزود: سازمان خصوصی‌سازی طی این سالها  عمدتا به موضوع واگذاری سهام شرکت ها و بنگاه ها ی دولتی پرداخته است.

تنوع و تعدد در حجم و ارزش  واگذاری ها

وی اظهار داشت: بر این اساس می توان به دو نقطه عطف در فعالیت این سازمان اشاره کرد. نخست ابلاع سیاست ها  و اصل ۴۴ قانون اساسی است که موجب سرعت در واگذاری ها شد و نکته دوم این که از ابتدای دولت یازدهم هم تصمیم بر این شد تا علاوه بر سهام شرکت های دولتی، اموال و داراییهای دولت با مفهوم بنگاه اقتصادی نیز واگذار شود که بر این اساس شاهد تنوع و تعدد در حجم و ارزش  واگذاری های دولت هستیم.

خانی گفت: طبق آمار از ابتدای تاسیس سازمان خصوصی سازی تا کنون حدود ۱۴۵ هزار میلیارد تومان واگذاری صورت گرفته است.

ویژگی واگذاری ها

وی همچنین در خصوص ویژگی  واگذاری های انجام شده در دولت های یازدهم و دوازدهم اظهار داشت: یکی از اتفاقات قابل بیان در این مدت توقف انجام واگذاری ها در قالب رددیون دولت است که موجب شد تا انتقال مستقیم سهام دولت به شبه دولتی ها و نهادهای عمومی طلبکار از دولت متوقف شود.

معاون برنامه ریزی توسعه منابع و امور پشتیبانی سازمان خصوصی سازی اظهارداشت: علاوه بر این تلاش کردیم با اعمال مشوق هایی، جذابیت لازم را برای حضور بخش خصوصی در واگذاری ها فراهم آوریم که بر این اساس آمارها نشان می دهد تا قبل از سال ۹۲ سهم بخش خصوصی واقعی از واگذاری ها ۱۸ درصد بوده است، در حالی که این آمار در دولت یازدهم ۶۷ درصد و سهم بخش خصوصی از  واگذاری های دولت در دولت دوازدهم تا کنون ۱۰۰ درصد بوده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر یکی از سیاست ها ی دنبال شده در سازمان خصوصی سازی این بوده است که واگذاری ها فقط در قالب فروش سهام به متقاضیان نباشد و سیاست توزیع گسترده سهام به عمومی مردم در قالب سهام عدالت نیز انجام شده که بر این اساس در حال حاضر بیش از ۴۹ میلیون نفر از افراد جامعه سهامدار سهام عدالت هستند.

کاهش هزینه های دولت

وی گفت: کاهش بار مالی و مدیریتی دولت نیز یکی از اهدافی است که در راستای اجرای سیاست خصوصی سازی در کشور دنبال می شود که در این زمینه سازمان خصوصی سازی توانسته به میزان  واگذاری های صورت گرفته، از بار مالی و همچنین بودجه ای دولت طی سال ها ی گذشته بکاهد.

خانی افزود: توزیع گسترده سهام بین مردم هم یکی دیگر از هدف های خصوصی سازی است که این هدف نیز به واسطه مشارکت بیش از ۴۹میلیون سهامدار سهام عدالت محقق شده است.

افزایش کارایی و بهبود اداره بنگاه ها

معاون برنامه ریزی توسعه منابع و امور پشتیبانی سازمان خصوصی سازی با بیان این که افزایش کارایی و بهبود اداره بنگاه ها  از دیگر اهداف اجرای سیاست خصوصی سازی در کشور است، اذعان داشت: این موضوع بحث نسبی است که باید به صورت موردی و بنگاه به بنگاه مورد بررسی قرار گیرد.

 با این حال طی چند سال گذشته با بازرسی ها و بررسی های صورت گرفته مشخص شده است که دولت در این زمینه نیز موفق بوده است.

وی همچنی در خصوص مقاومت های موجود در راستای واگذاری ها در این سال ها  اذعان داشت: برای از بین بردن این مقاومتها نیازمند احکام و و قوانین شفاف‌تری هستیم تا بر اساس آنها بتوانیم مقاومتهای پیش روی خصوصی سازی را از بین ببریم.

مقاومت در مسیر واگذاری ها

خانی ادامه داد: در همه جای دنیا زمانی که خصوصی سازی انجام می شود بنگاه ها  از نهاد اداره کننده گرفته شده و به نهاد مجری برای واگذاری داده می‌شود، بنابراین چون نهاد واگذار کننده علاقه‌ای به حفظ بنگاه ندارد این کار به راحتی انجام می‌شود.

در حالی که در ایران این اتفاق نمی افتد و وابستگی ها به بنگاه ها موجب می شود همواره شاهد مقاومت هایی در راستای واگذاری سهام دولت باشیم.

انتهای پیام/

منبع: ایلنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: