کد خبر: ۳۴۵۷۹
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۱
وزیر خارجه روسیه با انتقاد از تحریم‌های تازه آمریکا علیه ایران، گفت، مسکو با اتهام‌زنی بی‌اساس به ایران درباره حادثه نفتکش‌ها در دریای عمان، مخالف است.

به گزارش آوای نشاط، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه روز سه‌شنبه گفت این کشور با اتهام‌زنی به ایران در قضیه حادثه برای چند نفتکش در دریای عمان مخالف است.

به نوشته خبرگزاری «اینترفکس»، لاوروف که در واکنش به تحریم‌های تازه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران صحبت می‌کرد، گفت مسکو مخالف این است که بدون هرگونه مدرک و سندی ایران به نقش‌آفرینی در حادثه نفتکش‌ها متهم شود. وی گفت روسیه خواستار تحقیقات مستقل در مورد این حادثه است.

وی افزود: «مواردی که برای اثبات نقش ایران در حمله به نفتکش‌ها ارائه شده را نمی‌توان به عنوان مدرک و مستند به حساب آورد.

دو هفته پیش، همزمان با سفر «آبه شینزو» نخست‌وزیر ژاپن به تهران، رسانه‌ها اعلام کردند دو نفتکش که اتفاقا مالک یکی از آن‌ها ژاپنی بوده، دچار آتش‌سوزی شده‌اند. آمریکا بلافاصله پس از این حملات، ایران را عامل حمله به این نفتکش‌ها متهم کرد، با این حال حتی برخی از متحدان نزدیک آمریکا از جمله توکیو، این ادعا را رد کرده‌اند.

وزیر خارجه روسیه در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به تحریم‌هایی که دیشب علیه دفتر مقام معظم رهبری و فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وضع شد، گفت این تحریم‌ها «ناراحت‌کننده» است و نشانگر شکل‌گیری یک «سناریوی بد» است.

وی همچنین گفت تحولات این روزها، یادآور اقدامات آمریکا پیش از تهاجم به عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی است.

در هفته‌های گذشته دولت آمریکا با اعمال چند دور تحریم جدید، تلاش برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران و اعزام نیروی نظامی به منطقه غرب آسیا، تنش‌ها در منطقه را افزایش داده است. این کشور همچنین چند حادثه برای نفتکش‌ها در دریای عمان را به ایران نسبت داده است. در آخرین مورد از اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا، پنج‌شنبه هفته گذشته یک فروند پهپاد این کشور وارد حریم هوایی ایران شد. در واکنش به این اقدام، سامانه پدافند هوایی جمهوری اسلامی ایران این پهپاد را پس از چند بار هشدار، هدف قرار داده و ساقط کرد.

با وجود آنکه واشنگتن مدعی است این پهپاد در آسمان بین‌المللی هدف قرار گرفته، امروز «نیکلای پاتروشف» دبیر شورای امنیت ملی روسیه روایت جمهوری اسلامی ایران را تایید کرد و گفت داده‌های ارتش روسیه نشان می‌دهد پهپاد آمریکایی در آسمان ایران هدف قرار گرفته و ساقط شده است.

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: