کد خبر: ۳۴۴۴۹
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۸
وزارت خارجه چین بار دیگر بر رفع تنش در منطقه و توجه به خواسته‌های برجامی ایران تاکید کرد.

به گزارش آوای نشاط، وزارت خارجه چین در نشست مطبوعاتی ضمن اشاره به بحرانی بودن اوضاع در خلیج فارس، تاکید کرد که از طریق روش‌های مسالمت آمیز و در راستای منافع جهانی باید مشکلات رفع شوند.

به نوشته «وبگاه وزارت خارجه چین» «لو کانگ» از سخنگویان وزارت خارجه چین در نشست مطبوعاتی روز جمعه در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران حاضر در این نشست پیرامون ادعای «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا درباره لغو حمله به ایران اظهار داشت: «وضعیت خلیج فارس در حال حاضر پیچیده و حساس شده و چین از طرف‌های مربوط خواسته از اقدام‌هایی که باعث تشدید بیشتر اوضاع می‌شود، خودداری کنند. ما تکرار می‌کنیم که وضعیت را دردسر آفرین نکنید. موضع همیشگی چین بر این اساس است که طرف‌های ذینفع باید از طریق گفت‌وگوی مسالمت آمیز و مشاوره و بر اساس احترام متقابل برای حفاظت از صلح و ثبات منطقه‌ای که در راستای منافع جامعه بین المللی است به دنبال راه حلی مناسب باشند.»

این دیپلمات چینی در مورد برگزاری نشستی بین طرف‌های اروپایی برجام با ایران در هفته جاری در «وین» پایتخت اتریش و حضور کشورش نیز اظهار داشت: «من در نشست مطبوعاتی قبلی نیز گفتم که طرف‌های حاضر در برجام در 28 ژوئن (جمعه، هفتم تیر ماه ) یک نشست مشترک برگزار خواهند کرد. چین در ارتباط نزدیک با همه طرف‌های درگیر است. «وانگ یی» وزیر خارجه چین نیز در نشست مطبوعاتی مشترک با «ولید المعلم» وزیر خارجه سوریه در چند روز قبل گفت که اجرای کامل و موثر برجام که توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد تایید شده، تنها رویکرد واقعی و قابل اجرا برای حل مسئله هسته‌ای ایران است.»

وی در خاتمه افزود: «ما همچنین اشاره کردیم که آژانس بین المللی انرژی اتمی 15 بار متوالی تایید کرده که ایران تعهدات هسته‌ای خود را تحت برجام انجام داده است. طرف‌های دیگر باید به خواسته‌های قانونی ایران توجه کرده و تعادل در اجرای حقوق و تعهدات تحت برجام را از طریق اقدام‌های قابل اطمینان حفظ کنند. ما امیدواریم که امید ایران به برجام نیز قطع نشود.»

وزارت خارجه چین در یکی دیگر از نشست‌های مطبوعاتی خود در هفته گذشته نیز با دفاع از روابط تجاری، اقتصادی با ایران تاکید کرده بود نباید خللی در این مسیر ایجاد شود.

دولت آمریکا از نخستین روزهای برجام، تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد و سرانجام «دونالد ترامپ» رئیس جمهور این کشور 18 اردیبهشت‌ماه 1397 به طور یکجانبه از برجام خارج و دستور اعمال مجدد تحریم‌های متوقف‌شده علیه ایران را صادر کرد.

این در حالی است که طرف‌های اروپایی برجام نیز تا این لحظه با وعده و وعید از ایران خواسته اند در برجام باقی بماند.

منبع: فارس
برچسب ها: چین ، برجام ، نشاط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: