کد خبر: ۳۴۳۹۸
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۴
رئیس بنیاد مسکن گفت: برای تامین اعتبارات بازسازی مناطق سیل زده پشت در بسته بانک ها مانده ایم.

به گزارش آوای نشاط، علیرضا تابش افزود: همه کار ها برای بازسازی مناطق سیل زده از جمله پرداخت های بلاعوض و در صحنه بودن بنیاد مسکن، سپاه پاسداران، گروه های جهادی و خیرین به جز بانک ها روند خوبی دارد.

وی گفت: از بانک ها می خواهیم جدیت داشته باشند و کار جهادی کنند زیرا اگر بخواهیم در زمان تعیین شده بازسازی مناطق سیل زده انجام شود نیازمند عقد قرارداد فوری بانک ها با افراد سیل زده هستیم.

رئیس بنیاد مسکن افزود:​ پس از وقوع سیل ارزیابی ها نشان داد 156 هزار واحد نیازمند تعمیر یا احداث هستند که از این تعداد حدود 75 هزار واحد شهری و روستایی احداثی و 80 هزار واحد تعمیری و دو تا سه هزار واحد مغازه و محل کسب مردم بود.

تابش گفت: تاکنون 70 هزار پرونده به مبلغ 2 هزار و 500 میلیارد تومان مربوط به 40 هزار واحد احداثی و 30 هزار واحد تعمیری تشکیل و 60 هزار پرونده به بانک ها معرفی شده است اما بانک ها با آنها قرارداد منعقد نکرده اند.

وی افزود:​ با توجه به اینکه ما همه مصوبات از جمله مصوبات هیئت دولت و بانک مرکزی را گرفته ایم اما بانک ها با سیل زدگان قرارداد نمی بستند که در نشست هایی که با آنها داشتیم از هفته گذشته کمی کار تسهیل شده است و بانک ها با 10 تا 12 هزار نفر واحد قرارداد بسته اند.

رئیس بنیاد مسکن گفت: اکنون کسی به دلیل نبود اسکان موقت در چادر نیست و کمک بلاعوض 6 میلیون تومانی در روستاها و 12 میلیون تومانی در شهر ها را برای اسکان موقت پرداخت کرده ایم.

تابش افزود: امکان اسکان موقت در خانه ها برای همه سیل زدگان فراهم است اما تعداد کمی به دلایلی همچنان در چادر ها مانده اند.

سیدمحمد موسوی مدیر کل دفتر بحران وزارت جهاد و کشاورزی نیز گفت: حدود 316 هزار هکتار از اراضی کشاورزی در سیل زیر آب رفت که از این مقدار 213 هزار هکتار مربوط به استان خوزستان بود.

وی افزود:​ اکنون در کل کشور کمتر از 20 هزار و 200 هکتار اراضی کشاورزی زیر آب و 95 درصد این اراضی از زیر آب خارج شده است.

موسوی گفت: در خوزستان حدود 25 درصد تخلیه آب از اراضی کشاورزی به صورت ثقلی بود و بقیه با کمک پمپ تخلیه شد.

مدیر کل دفتر بحران وزارت جهاد و کشاورزی افزود: به جز تخلیه آب اراضی کشاورزی،​ رسوب گیری و برای کشت دوم آماده شد که تاکنون 86 هزار هکتار از اراضی سیل زده آماده کشت دوم هستند.

وی گفت: حدود 16 هزار هکتار زمین کشاورزی در استان گلستان و همین مقدار در استان خوزستان زیر کشت دوم رفته است.

موسوی افزود: دو هزار و 300 کیلومتر جاده های بین زمین های کشاورزی نیز مرمت شده است.

مدیر کل دفتر بحران وزارت جهاد و کشاورزی گفت: بیش از 98 درصد مشکل آبیاری باغات لرستان نیز حل شده است.

وی افزود: پس از سیل اسکان موقت یک میلیون راس دام، تامین 30 هزار تن علوفه، دفن بهداشتی 30 هزار دام تلف شده، دفن یک میلیون و 200 هزار قطعه مرغ و ضد عفونی یک میلیون متر مربع اماکن دامداری و مرغداری انجام شد.

موسوی گفت: بر اساس آخرین گزارش 13 هزار و 700 میلیارد تومان که 52 درصد از آن به زیر بخش زراعت، هشت درصد به زیر بخش باغبانی، 14 درصد به دام و طیور و آبزیان و 26 درصد به زیرساخت ها و امور آب و خاک اختصاص دارد بر اثر سیل به بخش کشاورزی خسارت وارد شد.

مدیر کل دفتر بحران وزارت جهاد و کشاورزی افزود: دولت 2 هزار و 691 میلیارد تومان کمک بلاعوض به بخش کشاورزی تصویب کرد و پرداخت 50 درصد از این مبلغ به خزانه ابلاغ شد اما تاکنون به جز استان گلستان و مازندران از طرف خزانه هیچ نقدینگی در اختیار استان های دیگر قرار نگرفته است.

تابش گفت: دولت دو هزار و 500 میلیارد تومان نیز تسهیلات ارزان قیمت بانکی 4 درصد را نیز برای بخش کشاورزی مصوب کرده است.

وی افزود: بر اساس مصوبه 23 اردیبهشت هیئت دولت وزارت جهاد کشاورزی موظف شد دستورالعمل اجرایی این مصوبه را با کمک وزارت کشور در دو هفته ابلاغ کند اما وزارت جهاد کشاورزی در دو روز این دستورالعمل را ابلاغ و بر این اساس کمیته تخصصی شامل هشت نفر از دستگاه های گوناگون ایجاد کرد.

مدیر کل دفتر بحران وزارت جهاد و کشاورزی گفت: تاکنون 116 هزار پرونده بررسی اولیه شده و 72 هزار پرونده را کمیته های تخصصی شهرستان ها بازدید و تایید کرده اند که به 425 میلیارد تومان منابع نیاز دارد.

تابش افزود: 16 هزار و 400 پرونده نیز در کارگروه های استانی به مبلغ 111 میلیارد تومان تصویب شده است و هشت هزار و 100 پرونده با حدود 80 میلیارد تومان کمک بلاعوض آماده دریافت این مبلغ هستند.

وی گفت: تاکنون 161 میلیارد تومان از کمک بلاعوض در اختیار استانداری استان گلستان و 86 میلیارد تومان در اختیار استانداری مازندران قرار گرفته است.

مدیر کل دفتر بحران وزارت جهاد و کشاورزی افزود: در این دو استان پنج هزار پرونده به مبلغ 50 میلیارد تومان به مرحله پرداخت رسیده اما به دلیل تخصیص 50 درصد ما، 50 درصد نیز در اختیار بهره برداران قرار گرفته است.

تابش گفت: تاکنون هشت هزار و 600 پرونده به مبلغ 130 میلیارد تومان به بانک های عامل در 11 استان معرفی شده اند که 55 درصد مربوط به بانک کشاورزی، 16 درصد به بانک ملی و بقیه مربوط به بانک های دیگر است.

وی افزود: تاکنون پرداختی به وسیله بانک ها انجام نشده است اما بانک ها مقدمات آن را انجام داده اند که امیدواریم از هفته آینده پرداخت ها انجام شود.

مدیر کل دفتر بحران وزارت جهاد و کشاورزی گفت:​ کمتر از پنج هکتار از انجیرستان های استان لرستان زیر رسوب است که آن نیز در حال پاکسازی است.

تابش افزود: 37 نماینده از دستگاه های مختلف مسئول ارزیابی میدانی خسارت کشاورزان هستند و هیچ پرونده ای بدون بررسی دقیق میدانی به پرداخت نمی رسد.

احمد حسین زادگان استاندار مازندران نیز در این برنامه گفت: به دلیل تفسیر های متفاوت بانک ها از ابلاغیه های دولت پرداخت ها به سیل زدگان در مقطعی با مشکل روبرو شد اما با ورود وزیر کشور و نشست هایی که با مسئولان بانک ها انجام شد وضع بهتر است.

وی افزود:​ در استان مازندران 6 هزار و 800 واحد بر اثر سیل آسیب دید و 6 هزار و 200 واحد تاکنون به بانک ها معرفی شده اند که با 50 درصد آنها قرارداد منعقد شده است.

استاندار مازندران گفت: بازسازی واحدهای آسیب دیده از سیل به طور قطع تا پایان سال انجام می شود اما هر چه پرداخت تسهیلات بانکی دیرتر انجام شود دستگاه ها برای اتمام کار در موعد مقرر با مشکلات بیشتری روبرو می شوند.

حسین زادگان افزود: در استان مازندران اسکان موقت به عنوان چادر و کانکس با توجه به تلاش چشم گیر بنیاد مسکن، سپاه پاسداران و گروه های جهادی وجود ندارد و تا پایان تیر تعمیر واحدهای آسیب دیده تمام می شود.

وی گفت: با تلاش بنیاد مسکن 300 واحد آوار برداری رایگان، 250 واحد پی کنی و 128 واحد پی ریزی و به همه این واحدها پروانه و سیمان رایگان داده شده است.

سرهنگ محمد زهرایی جانشین سازمان بسیج سازندگی کشور نیز در این برنامه گفت: گروه های جهادی در همه مناطق سیل زده فعالند و سپاه استان های معین نیز کار خود را در مناطق سیل زده آغاز کرده اند.

وی افزود:​ ساخت 20 هزار واحد مسکونی به وسیله سپاه در تفاهم با بنیاد مسکن به عهده بسیج سازندگی است و از این تعداد هشت هزار واحد تامین اعتبار و ساخت چهار هزار واحد آغاز شده است.

جانشین سازمان بسیج سازندگی گفت: در بخش تعمیرات کار به سرعت پیش می رود اما پیشرفت در ساخت به دلیل مشکلات دریافت تسهیلات بانکی کمتر است.

زهرایی افزود:​ اکنون با تلاش روزانه 450 نفر از گروه های جهادی، 80 هکتار از انجیرستان های استان لرستان در معمولان پاکسازی شده است.

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان نیز در این برنامه گفت:​ بانک ها برای پرداخت تسهیلات به واحدهای سیل زده کار خود را آغاز کرده اند و حتی شعبی از بانک ها از تعطیلی به دلیل گرما برای انجام این کار مستثنی شده اند.

وی افزود: امیدواریم کمک بلاعوض به بخش کشاورزی نیز که تخصیص آن انجام شده است نقدینگی آن نیز فراهم شود.

شریعتی گفت: اکنون حدود 23 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان خوزستان زیر آب است.

استاندار خوزستان افزود: از اراضی کشاورزی سیل زده 70 هزار هکتار آماده کشت تابستانه هستند و بر روند کار بازسازی مناطق سیل زده نظارت جدی انجام می شود.

وی گفت: در سه ماه تعمیر واحدهای آسیب دیده انجام شد و تا پایان سال واحدهای تخریب شده ساخته می شود.

شریعتی افزود:​ بنیاد مسکن و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به سرعت کار خود را انجام می دهند.

منبع: تسنیم
برچسب ها: بانک ها ، سیل زدگان ، نشاط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: