کد خبر: ۳۴۲۶۲
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۳
پایان برنامه تلویزیونی «دورهمی» و رد کردن پیشنهاد سریال‌سازی، رفتن به سمت فضای مجازی و همه این‌ها علامت سوالی است که جلوی مخاطب می‌گذارد؛ چرا مهران مدیری یک بار دیگر ترجیح داد از تلویزیون دور شود؟

به گزارش آوای نشاط، «دورهمی» بیست و هفتم اسفندماه سال 94 در شبکه نسیم شروع به پخش کرد. ابتدا مهراب قاسم‌خانی کارگردانی این برنامه تلویزیونی را برعهده داشت بعداً به دلیل برخی مشکلات از جمله ممنوع‌التصویر بودن قاسم‌خانی از قسمت سیزدهم به بعد مهران مدیری کارگردانی را برعهده گرفت. این مجموعه اواسط پاییز سال 94 و با آغاز مقدمات ساخت دکور وارد مرحله پیش تولید شد. هدف سازندگان، ارائه یک مجموعه تلیوزیونی با ساختاری کاملاً متفاوت نسبت به سایر آثار نمایشی پیشین تلویزیون بوده است. «دورهمی» رفته رفته با استندآپ‌های خاصّ مهران مدیری به یکی از برنامه‌های پرمخاطب تلویزیون تبدیل شد.اما یک اتفاق در شب چهاردهم فروردین‌ماه امسال کار «دورهمی» و «مهران مدیری» را با صداوسیما به چالش کشاند. آن پلاتوی معروف که صدای وزیر کشور را هم درآورد.

 

تا جائیکه مدیر شبکه نسیم با دستور رئیس سازمان صداوسیما توبیخ شد و سیدمرتضی میرباقری معاون سیما هم در گفتگویی با خبرنگار خبرگزاری تسنیم اعلام کرد که به این برنامه تذکر داده‌ایم و ملاحظات جدی خواهیم داشت تا «دورهمی» از مدار انصاف خارج نشود. ان‌شاالله در برنامه‌های بعدی سری جدید «دورهمی» این محور و مدار انصاف که اساسی‌ترین شاخصه‌های برنامه‌سازی تلویزیون به شمار می‌رود بیشتر رعایت خواهد شد. چرا که رئیس سازمان صداوسیما هم همواره بر حرکت در جهت انصاف و عدالت برنامه‌سازی و پرداختن به نکات جاری جامعه و مسائل سیاسی از منظری متوازن، اخلاقی و متعادل تأکید کرده‌اند. حتماً در برنامه‌های آتی «دورهمی» و دیگر برنامه‌های تلویزیون در عین ارائه نکات انتقادی طنزآمیز ملاحظات جدی انجام خواهد شد تا از مدار انصاف خارج نشود.

 

ولی بهانه به پایان رساندن سریال نمایش خانگی مهران مدیری باز ساخت ادامه‌ای که وعده‌اش را داده بودند به تأخیر انداخت و هر بار هم با هرکدام از مسئولین ذیربط صحبت می‌شد از ادامه این برنامه خبر می‌دادند و کماکان مردم را با پخش مجدد منتخب «دورهمی» سرگرم می‌کردند. البته از دور به نظر نمی‌رسید که مهران مدیری با آن هجمه‌ها و تلخی‌هایی که بوجود آمد دوباره اجرای این برنامه را برعهده بگیرد ولی مدیران امیدوار و مردم هم منتظر بودند در این روزگارِ برنامه‌های تاکشوی تکراری و کلیشه‌های بی‌محتوا حداقل لحظاتی با این برنامه بخندند. ناگفته نماند «دورهمی» هم به ورطه تکرار افتاده بود ولی قدرت استندآپ‌های مهران مدیری و محبوبیت او در میان مردم باعث شده بود تا همه توجهات به سمت این برنامه جلب شود.

 

اما امروز خبر عدم ساخت این برنامه به طور کامل و حتی تکذیب ساخت سریال تلویزیونی توسط مهران مدیری از سوی سیدمصطفی احمدی تهیه‌کننده اعلام شد. او در گفتگویی کوتاه با خبرنگار خبرگزاری تسنیم این خبر را تأیید کرد و گفت: در آینده‌ای نه چندان دور جزئیات تاکشوی جدید مهران مدیری در فضای مجازی را اطلاع‌رسانی خواهد کرد. اما اینکه چرا مهران مدیری نپذیرفته با تلویزیون ادامه بدهد به دلیل مشغله‌های سینمایی و فضای تجاری مناسبِ نمایش خانگی بوده و یا مشکلات دیگری میان او و تلویزیون بوجود آمده است. قبلاً هم این قهرها و فاصله‌گرفتن‌ها تجربه داشته ولی الان به خاطر هجمه‌های آن پلاتوی نوروزی این اتفاقات افتاده و یا مسائل دیگر در پشت پرده این منتفی شدن و فاصله گرفتن مهران مدیری و گروه «دورهمی» و حتی رد کردن پیشنهاد سریال‌سازی تلویزیون قرار دارد باید منتظر بمانیم تا ببینیم مسئولین صداوسیما در قبال این اتفاق و یا حتی خود مهران مدیری در صفحه‌ مجازی واکنشی خواهند داشت؟

 

اما یک بخشی دیگر از صحبت‌های سیدمصطفی احمدی تهیه‌کننده برنامه «دورهمی» قابل تأمل است که او درباره برگزاری حراج «موزه دورهمی» که مدت‌هاست در رسانه‌های مختلف و حتی خبرگزاری تسنیم به یک سوال مهم تبدیل شده که آیا آن هدایایی که در پایان هر گفتگوی «دورهمی» از مهمانان گرفته می‌شد و در موزه‌ای به نام موزه «دورهمی» نگه‌داری می‌شد پس قرار است به چه گروه‌هایی تعلق بگیرد. چون این تهیه‌کننده اعلام کرده باتوجه به اینکه متولی برگزاری حراج فروش هدایا سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی است تمام هدایای دریافتی از مهمانان به سازمان تحویل داده می‌شود و تصمیم‌گیری در این خصوص به عهده مدیران سازمان صداوسیماست.

البته پیش از این برای پیگیری روشن شدن تکلیف «موزه دورهمی» به سراغ مدیران مربوطه رفتیم آن‌ها اعلام می‌کردند عوامل برنامه باید در خصوص این موزه تصمیم‌گیری کنند حالا باید ببینیم با منتفی شدن ادامه «دورهمی» در تلویزیون و فاصله گرفتن مهران مدیری و گروه کاری‌اش، «موزه دورهمی» به کجا می‌رسد؟

به نظر می‌رسد مسئولین معاونت سیما بایستی به فکر یک نوع برنامه‌سازی و کار کردن با یک عده خاص نباشند و برنامه‌های متعددی روی آنتن داشته باشند و برندسازی‌های مختلفی انجام دهند تا آنقدر برخی از مدیران منتظر یک برنامه خاص نمانند یا در رسانه‌ها هم یک برنامه خاص به یک دغدغه تبدیل نشود. امیدواریم هرچه زودتر تلویزیون ما از لاکِ استفاده از یک عده خاص بیرون بیاید و میدان را برای افراد متنوع باز کند تا همه بتوانند آزمون و خطای خود را در برنامه‌سازی و حتی سریال‌سازی پس بدهند.

منبع: تسنیم
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: