کد خبر: ۳۴۲۵۴
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۴
از عالی تا رتبه چهارم؛ بیمارستان‌هایی که بنابر کیفیت‌شان در یکی از این سکوها قرار می‌گیرند؛ سکوهایی که استانداردهای خدمات سلامت و ایمنی بیماران را در بیمارستان‌های نشانه رفته‌اند...

به گزارش آوای نشاط، اعتبار بخشی به معنی ارزیابی سیستماتیک مراکز ارائه خدمات سلامت با استانداردهای مشخص است؛ استانداردهایی که بر بهبود مداوم کیفیت، بیمار محور بودن و بهبود امنیت بیمار و کارکنان تاکید دارد. به عبارتی اعتباربخشی برای تشریح کیفیت خدمات بهداشتی- درمانی کاربرد دارد و به نوعی موثرترین ابزار و روش برای ارتقای کیفیت و جلب رضایت و اعتماد عمومی از خدمات بیمارستانی در دنیا محسوب می‌شود.

بر همین اساس در سال ۱۳۹۵ نسل سوم اعتباربخشی با هدف ارتقاء کیفیت خدمات بالینی و ایمنی بیمار از سوی وزارت بهداشت تدوین و ابلاغ شد که این اعتبار بخشی شامل ۲۴۸ استاندارد و ۹۰۳ سنجه بوده و بر اساس آن بیمارستان‌های کشور به چهار درجه، رتبه‌بندی می‌شوند. در این نسل از اعتباربخشی مقرر شد قیمت خدمات، متناسب با رتبه کیفی بیمارستان‌ها تعیین شود.

دکتر علیرضا عسگری- مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت، درباره نتایج آخرین نسل سوم اعتباربخشی بیمارستان‌ها گفت: آخرین اعتباربخشی بیمارستان‌ها در سال ١٣٩٥ و در ۸۸۰ بیمارستان اعم از دولتی، خصوصی و عمومی غیر دولتی انجام شد و براساس نتایج آن نزدیک به ۱۹۲ بیمارستان کشور درجه دو و سه هستند.


۴ بیمارستان کشور زیر استانداردهای وزارت بهداشت

وی افزود: همچنین بر اساس نتایج نسل سوم اعتباربخشی، پنج بیمارستان درجه چهار و چهار بیمارستان هم زیر استانداردهای تعیین شده از سوی وزارت بهداشت بودند که امیدواریم با تلاش‌های انجام شده، در اعتباربخشی جدید این رقم کاهش یابد.


وجود ۶۷۳ بیمارستان درجه یک در ایران

عسگری همچنین اظهار کرد: بر اساس نتایج اعتباربخشی سال ۱۳۹۵، شش بیمارستان درجه عالی و ۶۷۳ بیمارستان درجه یک دریافت کرده‌اند.


نسل چهارم اعتباربخشی ابلاغ شد

امسال هم نسل چهارم اعتباربخشی بیمارستان‌ها ابلاغ شد و به گفته عسگری، این اعتبارسنجی‌ها در نیمه دوم سال جاری آغاز و تا پایان سال به اتمام می‌رسد. در نسخه جدید اعتباربخشی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بر دو بحث ارائه نتایج و مدیریت دانش در استفاده بهینه از منابع و ایجاد رقابت کیفی بین مراکز درمانی و بیمارستان‌ها با در نظر گرفتن و تبیین رتبه یک به عنوان برتر، تمرکز شده است.

ویرایش چهارم اعتباربخشی به‌طور کلی دارای ٥١٤ سنجه بوده و شامل ٢١٤ سنجه سطح یک، ٢١٤ سنجه سطح دو و ٨٦ سنجه سطح سه، در ١٩ محور و در قالب ١١٠ استاندارد تعریف شده است. در این دوره نزدیک به ٩٦٠ بیمارستان اعم از خصوصی، دولتی و یا عمومی غیر دولتی اعتباربخشی خواهند شد و رتبه‌بندی بیمارستان‌ها هم شامل درجه‌های عالی، یک برتر، یک، دو، سه و چهار است.

ایمنی بیماران در بیمارستان‌ها «ستاره‌دار» می‌شود

باید توجه کرد که در نسل چهارم اعتباربخشی بیمارستان‌ها نیز استقرار سنجه‌های مرتبط با ایمنی به عنوان پیش‌نیاز اعتباربخشی اعلام شده‌اند. به عنوان مثال یکی از الزامات کسب «درجه یک» برای یک بیمارستان این است که ۶۱ درصد از بسته ارائه شده درباره ایمنی بیمار را اجرا کرده باشند. به عبارتی در نسخه جدید اعتباربخشی، بحث ایمنی بیماران ستاره‌دار شده و وزنی تا دو برابر بیشتر برای این سنجه‌ها قائل شده‌اند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشتی‌ها، از طرفی در اعتباربخشی نسل چهارم تمام انتظارات پایه تا پیشرفته اعلام شده، در بیمارستان‌ها به دقت بررسی و در صورت پایبندی کامل به قوانین و استقرار کامل استانداردها، بیمارستان واجد رتبه «عالی» محسوب می‌شوند.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: