کد خبر: ۳۴۱۵۳
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۲
بانک ملت از جمله ارکان تأثیرگذار کشور در اقتصاد است و در شرایط فعلی خدمات گسترده ای را ارائه می کند اما همه ی آنچه که می توان از آن عمل به وظایف نام برد باعث نشده که ملتی ها به مسئولیتهای اجتماعی نپردازند

به گزارش آوای نشاط، امروزه با توجه به پیچیده شدن ارتباط شرکت­های موجود در جامعه با یکدیگر و همچنین با دولت و افراد حاضر در جامعه شرایطی بوجود آمد که شرکت­ها می­بایست نه تنها به ذینفعان بلکه به آحاد مردم پاسخگو باشند. از دهه 60 میلادی شرکت­ها به اهمیت منابع اجتماعی پی برده­اند به گونه­ای که این اهمیت خود را در یک دهه بعد در گزارشگری اجتماعی نشان داد. دهه 70 شروع و اوج دوران حسابداری و گزارشگری اجتماعی به شمار می­آید. در این دهه مقالات زیادی نوشته شد که نشان از علاقه­مندی مدیران به ارائه اطلاعات اجتماعی می­دهد بطوری­که در دهه اول گسترش حسابداری اجتماعی بسیاری از شرکت­ها به سمت گزارشگری اجتماعی پیش رفتند. مشکلات زیادی نیز در راستای گزارشگری اجتماعی وجود داشته و دارد که پیشرفت این نوع گزارشگری را با محدودیت مواجه نموده است که در این پژوهش، به برخی از مشکلات اشاره شده است.

اگرچه مفهوم مسئولیت اجتماعی، شرکت‌ها به‌طور وسیعی در تئوری و عمل بحث شده است، هنوز یک تعریف مفهومی پذیرفته شده عام برای آن ارائه نشده است.در تقسیم ­بندی مؤلفه ­های مسئولیت اجتماعی، سه بعد اقتصادی، اجتماعی و محیط زیست مطرح شد که اندازه ­گیری مسئولیت­ پذیری اجتماعی شرکت‌ها را میتوان در سه زمینه منافع سهامداران و کارکنان، منافع جامعه و مردم و ملاحظات زیست محیطی انجام داد. در زمینه منافع سهامداران و کارکنان، ارتقای عملکرد مالی، کاهش هزینه ­های عملیاتی، اعتلای نام و نشان شرکت، افزایش فروش و اعتماد مشتری، بهره­وری بیشتر و کیفیت بالاتر، کاهش نیاز به وضع مقررات نوین، دسترسی به سرمایه، ارتقای ایمنی محصولات و کاهش نیاز به تضمین­های جدید ملاک عمل قرار می­گیرند. در بعد منافع جامعه و مردم نیز مشارکت در امور عام المنفعه، ارائه طرح‌های داوطلبانه کارکنان، مشارکت همگان در تحصیلات عمومی، اشتغال و برنامه های کمک به بی‌خانمان ها، و ایمنی و کیفیت محصول مدنظر قرار می‌گیرند. در زمینه ملاحظات زیست محیطی، بازیافت هرچه بیشتر مواد، کارکرد و دوام بیشتر محصولات، استفاده بیشتر از منابع تجدید شدنی و به کارگیری ابزارهای مدیریت زیست محیطی در طرح‌های کسب و کار شامل ارزیابی چرخه حیات و هزینه‌ها و استانداردهای مدیریت زیست محیطی به عنوان شاخص‌های مسئولیت‌پذیری شرکت‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند. در این راستا مدیران ارشد شرکت‌ها با مشارکت نیروی انسانی و سرمایه‌ای و نیز ازطریق مذاکره و رسیدن به نتایج مشترک با دیگر ارکان جامعه مدنی مثل سازمان‌های غیردولتی، سازمان ملل و دولت‌های محلی و منطقه‌ای می‌توانند نقش مهمی را در اجرای استراتژی‌های مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها ایفا نمایند.

بانک ملت از جمله ارکان تأثیرگذار کشور در اقتصاد است و در شرایط فعلی خدمات گسترده ای را ارائه می کند اما همه ی آنچه که می توان از آن عمل به وظایف نام برد باعث نشده که ملتی ها به مسئولیتهای اجتماعی نپردازند و در واقع بررسی عملکرد آنها نشان می دهد که با همت مثال در این مسیر گام بر می دارند. نمونه بارز این موضوع را می توان در جشن گلریزان ستاد دیه مشاهده کرد که در آن بانک ملت با کمک 5 میلیارد ریالی به آزادی کمک بسیار بزرگی به آزادی برخی زندانیان جرائم غیرعمد کرد. این در حالیست که ملتی ها در یک چندوقت گذشته حضور پررنگی در مناطق سیل زده داشتند و توانستند با تشریک مساعی به بهبود شرایط در این مناطق یاری رسانند.

برچسب ها: نشاط ، ملت ، بانک ملت ، بانک
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: