کد خبر: ۳۴۱۴۴
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۱
موضوع ساماندهی دستفروشان سال هاست که در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد. عضو شورای شهر تهران معتقد است که منافع عده ای با ساماندهی دستفروشان به خطر می افتد.

به گزارش آوای نشاط، بیش از 2 دهه است که ساماندهی دستفروشان در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته و تاکنون به نتیجه درستی نرسیده  و روز به روز هم بر تعداد دستفروشان در پایتخت افزوده شده است تا جایی که حتی برای استخدام دستفروشان در سایت های مجازی آگهی تبلیغاتی می دهند.

هنوز آمار دقیقی از تعداد دستفروشان تهران وجود ندارد البته شهرداری تهران در شب عید 98 برای ساماندهی دستفروشان کمیته ای تشکیل داد که در آنجا دستفروش واقعی را از غیر واقعی تشخیص دهند و بعد به آنها مکان های برای فعالیت به طور موقت اختصاص داد.

شهرداری در بسیاری از مواقع که ساماندهی دستفروشان را آغاز می کنند مکان های برای حضور آنها در نظر می گیرد اما به دلیل اینکه نقاط در نظر گرفته شده پر رفت و آمد نیستند این افراد نمی توانند در آنجا در آمدی کسب کنند در نتیجه از حضور در این مکان ها امتناع می کنند.

 

دستفروشی ناشی از شرایط بد اقتصادی است و  باید برای رفع این مشکل ابتدا اقدام کرد، اگر اقتصاد فلج نباشد و کارگاه ها و کارخانه ها نیروها را تعدیل نکنند نیاز نیست افراد به این شغل ها روی بیاوند و تا زمانی که اقتصاد درست نشود این مشکل به صورت جدی حل نخواهد شد.

یکی دیگر از علل دستفروشی پدیده مهاجرت است افراد وقتی وارد شهرهای بزرگ می شوند به دست آوردن شغل برای آنها کار سختی است در نتیجه برای امرار معاش به شغل های کاذب روی می آورند.

امیر فتاحیان  مدیرعامل شرکت شهربان حریم‌بان در باره رفع سد معبر گفت: رفع سد معبر بر عهده شهرداری تهران است و در تبصره 2 بند یک ماده 55 شهرداری مکلف به رفع سد معبر است.

وی با بیان اینکه وقتی دست‌فروشان را جمع‌آوری کنیم برای آنها برنامه داریم، گفت: مکان‌هایی را برای این افراد در نظر گرفته‌ایم تا در آنجا به فعالیت خود ادامه دهند اما بسیاری از این افراد قبول نمی‌کنند در جاهای دیگری دست‌فروشی کنند.

 

به گفته فتاحیان، برخی دستفروشی‌ها توسط کسبه صورت می‌گرفت و برخی از کسبه از فضای مقابل مغازه خود برای دستفروشی استفاده می‌کردند.

 

برخی معتقد هستند دستفروشی جرم است امادستفروشان مجرم نیستند  آنها فقط به دنبال کسب درآمد و تامین هزینه های زندگی هستند و براساس تبصره ١ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، سد معابر عمومی و اشغال پیاده‌روها و استفاده غیرمجاز از آنها، میدان‌ها، پارک‌ها و باغ‌های عمومی برای کسب و سکونت ممنوع است. بند ٢٠ همین ماده از قانون تاکید می‌کند که شهرداری‌ها موظفند با مشاغل مزاحم یا تاسیس اماکنی که به‌نحوی موجب مزاحمت شهروندان باشد، برخورد کنند.

ساماندهی دستفروشان با اما و اگرهای زیادی رو به رو است. الهام فخاری عضو کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران معتقد است که منافع عده ای با ساماندهی دستفروشان به خطر می افتد.

به اعتقاد فخاری، بخشی از دلایل سد معبر در خیابان ها ریشه در اقدامات برخی کسبه دارد  . چطور در شهری که شما نمی توانید یک موتور و یا ماشین را در هر مکانی پارک کنید دستفروشان به راحتی بساط خود را پهن می کنند و هیچ اتفاقی هم رخ نمی دهد؟

 

وی ادامه داد: تثبت در مکان در واقع مصداق سد معبر و غصب مکان است در صورتی که اگر لایحه و تعارف مشخص تر شود کمک می کند کسانی که دوست دارند یا شرایطشان اقتضا می کند بتوانند در شغل های سیار و بی کانون فعالیت کنند و آن وقت کسب و کار و در آمد غیر رسمی و غیرقانونی تعطیل می شود،بخشی از مقاونمت های ناشی از این است که منافع عده ای به خطر می افند.

بیشترین نقاطی که دستفروشان حضور پیدا می کنند تجریش، صادقیه، ونک، هفت تیر، انقلاب، امام حسین، جمهوری، پیروزی و غیره  است و البته شهرداری بارها این نقاط را شناسایی کرده و برنامه ضربتی برای ساماندهی داشته است اما بعد از مدتی دوباره افراد جمع آوری شده باز می گردند.

حمید رضا تحصیلی  مدیر عامل شرکت ساماندهی مشاغل شهر تهران در این باره گفت: سدمعبر ایجاد شده توسط این دستفروش‌ها تخلف محسوب می‌شود، این افراد برای کسب سود موجب بر هم زدن نظم شهری و آسایش شهروندان می‌شوند.
به گفته تحصیلی، شرکت ساماندهی برای رفاه حال شهروندان و حمایت از دستفروشی در چارچوب قانون با ساز و کار استاندارد محل‌هایی را مشخص کرده و در اختیار دست فروشان قرار خواهد داد.

 

وی تاکید کرد: شرکت ساماندهی مشاغل شهر تهران به  تمامی دستفروشانی که با این شرکت همکاری دارند و در محل‌های مشخص و مورد نظر فعالیت کنند خدمات ارایه می‌دهد؛ البته دستفروشانی که خود را پایبند به قانون نمی بینند نباید انتظار حمایتی از شهرداری داشته باشند.
مدیر عامل شرکت ساماندهی مشاغل شهر تهران گفت:  باید مانع  افزایش گستره دستفروشان در شهر تهران و حضور روز افزون مراجعه آنها از حاشیه های شهر به داخل تهران شویم، در صورت ممانعت نکردن ازحضور  دستفروشانی که باعث سدمعبر در سطح شهر می شوند شاهد افزایش این پدیده به عنوان یک معضل بزرگ در سطح شهر خواهیم بود که علاوه بر برهم زدن ظاهر شهر، سبب آسیب های اجتماعی نیز در سطح شهر خواهند شد.
تحصیلی گفت: راه اندازی روز و شب بازارها جهت استقرار دستفروشان در دستور کار شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران قرار دارد، در این راستا مکان ها و ساعات مشخصی را برای فعالیت دستفروشان در محل‌های مشخص در هر منطقه در نظر گرفته‌ایم که به دستفروشان مستقر در این مکانها خدمات ارایه خواهیم داد.

در حال حاضر شهروندان حتی در کنار خیابان هم اقدام به دستفروشی بنزین با قیمت ها بالا می کنندو
زهرا نژاد بهرام رئیس عضو شورای شهر تهران در این باره گفت: در حال حاضر علاوه بر پوشاک مواد غذائی و...حتی شاهد فروش بنزین در خیابان‌ها نیز هستیم به همین منظور شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران باید با توجه به مصوبات قانونی در راستای ساماندهی اینگونه فعالیت‌ها اقداماتی انجام دهد.

 

وی به راه اندازی روز و شب بازارها در هر محله اشاره کرد و گفت: در راستای ساماندهی دستفروشان می توانیم برای هر محله ماهانه یک بازار در نظر بگیریم.
در حال حاضر رسیدگی به موضوع دستفروشان توسط شرکت شهربان و همچنین ساماندهی مشاغل که زیر مجموعه معاونت خدمات شهری است در حال انجام است و البته نقاط قوت و ضعف های دارید.

 اخیرا شهرداری تهران تصمیم گرفته که وظایف شرکت شهربان و حریم بان را به یگان حفاظت شهرداری منتقل کند.

ابراهیم شیخ معاون منابع انسانی شهرداری تهران از انتقال وظایف شهربان و حریم‌بان به مجموعه یگان حفاظت شهرداری و نظارت انتظامی استقبال کرد و گفت: شأن شهرداری تهران و شأن نیروی انتظامی ایجاب می‌کند تا اقدامات مربوط به حفاظت از شهرداری و شهر با حساسیت و دقت بیشتری انجام شود تا شاهد مشکلات قبلی در این خصوص نباشیم.

 

سردار محمد کریم بیات، فرمانده یگان حفاظت شهرداری تهران هم معتقد است که با انتقال وظایف شرکت شهربان و حریم‌بان و تشکیل یگان حفاظت مترو امیدواریم که شاهد یک رویه واحد در ارائه خدمات به شهروندان باشیم.

به اعتقاد بیات، بدون شک، همکاری و هماهنگی بین بخشی با این ادغام افزایش خواهد یافت.

اما این واگذاری ها صدای شورای شهری ها را در آورد و آنها در این باره خواستار توضیحات شهردار شدند و در تذکراتی در صحن علنی شورا دادند.

اعضای شورا نامه ای خطاب به محسن هاشمی  ریاست شورا نوشتند و گفتند:  با عنایت به تصمیم شهردار  تهران و شورای اداری شهرداری به واگذاری وظایف شرکت شهربان و حریم بان به یگان حفاظت شهرداری تهران آن هم بدون مجوز شورای اسلامی شهر تهران ، کاملا غیر کارشناسی و غیر قانونی و بر خلاف اساسنامه یگان حفاظت شهرداری تهران بوده و در این صورت یکی از وظایف ذاتی شهرداری که می تواند توسط مناطق 22 گانه و نواحی 123 گانه با مجموعه قابل توجهی از پرسنل و کارشناسی و نیروی عملیاتی آنهم با تجربه طولانی گذشته انجام پذیرد به یگان حفاظت شهرداری که اساسا ساختار، شرح وظایف و اساسانامه آن انجام این امور نیست تصمیم اشتباه و شتابزده و غیر قابل قبول است.بدیهی است این تصمیم موجبات سلب بخشی از اختیارات قانونی مدیریت شهری خواهد شد.

بر اساس این گزارش، موضوع ساماندهی دستفروشان سال هاست که در دستور کار قرار دارد و هنوز نتیجه نداده است و معلوم نیست با واگذاری وظایف به بخش دیگری چه اتفاقی در این زمینه رخ دهد و البته شهرداری هم در این باره اطلاع رسانی نکرده است.

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: