کد خبر: ۳۴۰۹۳
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۹
وزیر امور خارجه آمریکا با اظهاراتی قابل‌ پیش‌بینی به حادثه پیش آمده برای دو فروند نفتکش در دریای عمان واکنش نشان داد.

به گزارش آوای نشاط به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌ان،‌ «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه در اظهاراتی قابل پیش‌بینی، ایران را مسئول حادثه انفجار دو فروند کشتی نفتکش در دریای عمان معرفی کرد.

پامپئو در یک نشست خبری در واشنگتن به خبرنگاران مدعی شد: «ارزیابی دولت آمریکا این است که جمهوری اسلامی ایران مسئول حملاتی است که امروز در خلیج عمان اتفاق افتاد. این ارزیابی بر مبنای اطلاعات دریافتی، سلاح‌های مورد استفاده، سطح تخصص مورد نیاز برای انجام چنین عملیاتی و اینکه هیچ گروه نیابتی در منطقه از منابع و تخصص لازم برای انجام چنین عملیات پیچیده‌ای برخوردار نیست، انجام شده است.»

وی در ادامه مدعی شد: «در روز 12 آوریل ایران قول داد که جلوی انتقال نفت از تنگه هرمز را خواهد گرفت و اکنون تلاش می‌کند تا به قول خود عمل کند. ایران تهدیدی برای امنیت و صلح بین‌المللی محسوب می‌شود.»

پامپئو افزود: «ما از نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد خواسته‌ایم که قضیه حملات امروز را به شورای امنیت منعکس کند. اقدامات دیپلماتیک و اقتصادی ما برای بازگرداندن ایران به پای میز مذاکره ادامه خواهد یافت.»

وی در پایان اظهار داشت: «آمریکا از نیروها و منافع خود دفاع خواهد کرد و به‌منظور حفاظت از تجارت جهانی و ثبات منطقه‌ای، در کنار متحدانش خواهد ایستاد. ما از همه کشورهایی که از جانب ایران احساس تهدید می‌کنند، می‌خواهیم که در این مسیر به ما بپیوندند.»

وزیر امور خارجه آمریکا در حالی مطابق پیش‌بینی‌ها انگشت اتهام را در قضیه حادثه دریای عمان به سمت ایران نشانه رفته است که تاکنون هیچ داده قطعی مبنی بر اینکه چه گروه یا رژیم یا کشوری عامل این اقدام بوده مخابره نشده است.

با توجه به سابقه ادعاها علیه جمهوری اسلامی ایران که از ماجرای فجیره آغاز شد، پیش‌بینی این موضوع سخت نبود که احتمالاً‌ رسانه‌ها و حتی مقامات غربی درصدد خواهند بود که پای ایران را نیز به موضوع باز کنند؛ همان‌طور که در ماجرای فجیره نیز این اتفاق افتاد امّا نهایتاً مشخص شد در گزارشی که اماراتی‌ها با کمک نروژ و قاعدتاً دوستان آمریکایی و انگلیسی خود تهیه و به شورای امنیت سازمان ارسال کردند نتوانستند هیچ استدلال و سندی مبنی بر اینکه ایران در این ماجرا نقش داشته ارائه کنند.

آن‌طور که مشهود است آمریکا در دور جدید از منازعات و مناقشه‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران استراتژی مشخصی را پیگیری می‌کند که می‌توان آن را فشار ــ مذاکره ــ سازش توصیف کرد؛ آمریکا به‌دنبال آن است تا با «فشار حداکثری» که تحریم‌های پی‌درپی اقتصادی و تهدید به نبرد نظامی دو رکن و بال اصلی این استراتژی هستند، نهایتاً این محاسبه‌ را در مسئولان و مردم ایران نهادینه کند که برای جلوگیری از یک نبرد نظامی که آخرین حلقه فشار حداکثری از ناحیه تحریم‌هاست، راهی جز نشستن پای میز مذاکره و واگذاری امتیازات قابل‌توجه به آمریکا وجود ندارد.

ذیل همین استراتژی، آمریکایی‌ها از ماه‌ها پیش عملیات روانی سنگینی را کنار تحریم‌های اقتصادی آغاز کردند؛ اعزام ناو نظامی آبراهام لینکلن به منطقه یکی از نقاط عطف این جنگ روانی بود که قصد داشت به ایرانی‌ها این سیگنال را بفرستد که برای جلوگیری از نبرد نظامی راهی غیر از یک عقب‌نشینی فوری وجود ندارد، با این حال با مقاومت جمهوری اسلامی ایران و تأکید بر این که «جنگ نمی‌شود و مذاکره نمی‌کنیم»، این ناو هم بیرون از خلیج فارس لنگر انداخت و مشخص شد همان‌طور که برخی تحلیل‌ها نیز تأکید می‌کرد، این اقدام اساساً یک عملیات روانی است.

اینکه دقیقاً در روزی که آبه در تهران با مقامات ایرانی در حال دیدار است، اتفاق شگفت‌انگیزی در دریای عمان نیز رخ می‌دهد و دو نفتکش دچار آتش‌سوزی می‌شوند که به‌گفته رسانه‌های غربی بر اثر حمله بوده است، جای بسی تأمل دارد. این اتفاق کاملاً ذیل استراتژی آمریکا قابل فهم است تا رکن دوم و بال دوم ‌آن راهبرد را تکمیل کند، به این صورت که با چنین اتفاقی بخواهد این پیام را اعلام کند که در صورت عدم توجه به میانجیگری‌ها، ممکن است چنین اوضاعی در منطقه پدید بیاید!

بدین ترتیب انگشت اتهام در همین ابتدای کار بیش از هر فرد و گروهی متوجه آمریکا و یا برخی گروه‌ها و کشورهای هم‌پیمان او به‌خصوص رژیم صهیونیستی است که قصد دارند از این اقدامات برای استراتژی خود اهرم فشاری بسازند اما تجربه نشان داده با یک محاسبه عقلانی و منطقی از ناحیه مسئولان ایران، آمریکا در نهایت از تمام گزینه‌ها مجبور به عقب‌نشینی خواهد بود.

منبع: تسنیم
برچسب ها: پامپئو ، نفتکش ، نشاط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: