کد خبر: ۳۳۹۹۶
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۸
مقامات هندی طی روزهای گذشته تلاش‌های وسیعی را برای از سرگیری واردات نفت از ایران آغاز کرده‌اند و در همین راستا وزیر نفت و گاز هند روز دوشنبه گفت‌وگویی با وزیر انرژی آمریکا داشته است.

به گزارش آوای نشاط، دولت هند طی 10 روز گذشته سه نشست داخلی برای بررسی را‌ه‌های از سر گرفتن واردات نفت خام از ایران برگزار کرده است این در حالی است که پس از 2 مه (12 اردیبهشت) و پایان معافیت‌های تحریم ایران، هند تنها چند کشتی نفت خام از ایران دریافت کرده است.

به گزارش اسپوتنیک، در تحولی چشمگیر، در پی افزایش فشارهای آمریکا برای توقف کامل واردات نفت ایران، «دارمندرا پرادهان» وزیر نفت و گاز طبیعی هند روز دوشنبه گفت‌وگوی تلفنی گسترده‌ای با «ریک پری» وزیر انرژی آمریکا داشته است.

در این گفت‌وگوی تلفنی، وزیر نفت و گاز هند موضوع نوسانات قیمت نفت خام و تاثیرات آن بر مصرف کنندگان هندی را مطرح کرده است. در حال حاضر قیمت هر بشکه نفت خام بین 50 تا 55 دلار است.

موضوع پدیدار شدن آمریکا به عنوان یکی از منابع نفت و گاز برای هند نیز در این گفت‌وگوی تلفنی مطرح شد و دو کشور بر همکاری تنگاتنگ برای بهبود تعامل میان دو کشور در زمینه انرژی گفت‌وگو کردند.

یک مقام وزارت نفت هند که خواست نامش فاش نشود گفت: پالایشگاه‌های هند برای جبران از دست دادن نفت ایران، از سوی عربستان سعودی و کویت مورد تامین قرار گرفته‌اند اگر چه حجم اندکی از نفت خام ایران که پیش از دوم مه بارگیری شده بود طی ماه جاری به هند رسیده است.

دولت هند پیشتر مذاکره با دولت آمریکا برای از سرگیری واردات نفت از ایران را آغاز کرده است.

این تحول پس از آن روی داد که «ویلبور راس» وزیر بازرگانی آمریکا گفت که دولت آمریکا بخش‌های خصوصی خود را مجبور نخواهد کرد تا نفت خام را با نرخی پایین تر بفروشند.

هند به عنوان یکی از مشتریان بزرگ نفت ایران دغدغه‌های گوناگونی در راستای ادامه خرید نفت از این کشور غرب آسیا دارد و البته علی‌رغم وجود گزینه‌های جایگزین وابستگی‌های مختلفی این کشور را به ادامه خرید نفت از ایران وا می‌دارد. (جزئیات بیشتر)

آسوشیتدپرس چند روز پیش طی گزارشی نوشته بود، تحریم‌های آمریکا هزینه خرید نفت خام را برای هند بالا برده است. این خبرگزاری به نقل از یک مقام هندی نوشته بود، برای پالایشگاه‌های هندی، مسافت عامل مهمی است و تحریم‌های آمریکا هزینه حمل و نقل می‌افزاید.

وزیر خارجه هند نیز در اردیبهشت ماه در تماس تلفنی با همتای آمریکایی خود گفته بود، برای دهلی نو جایگزینی نفت ایران آنطور که آمریکا فکر می‌کند، کار راحتی نیست.

هفته گذشته نیز روزنامه هندی پرینت نوشت دولت هند در نظر دارد تا در سریع‌ترین زمان ممکن، با ایران برای بحث در مورد راه‌های ازسرگیری واردات مذاکره کند و به دنبال پرداخت پول نفت ایران به روپیه است.

دو منبع آگاه در دولت هند به این رسانه هندی گفتند دولت مودی تمایل دارد تا واردات نفت از ایران را از سربگیرد و به دنبال راه‌هایی است تا با دور زدن تحریم‌های آمریکا، پرداخت‌ها را به روپیه هند انجام دهد.

منبع: فارس
برچسب ها: واردات نفت ، هند ، ایران ، نشاط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: