کد خبر: ۳۳۹۸۳
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۳
جمهوری اسلامی ایران،با آزادی «نزار زاکا» شهروند لبنانی که به اتهام جاسوسی برای کشورهای خارجی بازداشت شده بود، موافقت می‌کند.

به گزارش آوای نشاط، میشل عون رئیس جمهوری لبنان گفته بود پرونده آزادی نزار زکا را شخصا دنبال کرده‌ و در این زمینه با همتای ایرانی خود صحبت کرده و برای آزادی وی وارد عمل شده است.

عون خاطر نشان کرد: من از زمان بازداشت نزار در تهران نامه‌ها و مطالباتی را دریافت کرده‌ام، من با خانواده وی نیز دیدار کرده‌ام و مذاکراتی را که برای تبادل نظر صورت گرفته و موفقیت‌آمیز نبوده نیز دنبال کرده‌ام.

وی ادامه داد: من تصور می‌کنم که این قضیه نباید طولانی شود، لذا در این زمینه وارد عمل شدم، نزار قبل از اینکه آمریکایی باشد، لبنانی است و نباید او را تنها گذاشت.

رئیس جمهوری لبنان تصریح کرد در این زمینه با حسن روحانی رئیس جمهور ایران وارد صحبت شده و وی نیز تعامل مثبتی در این زمینه داشته است.

عون افزود: عباس ابراهیم مدیر کل امنیت عمومی کشور را مأمور کردم تا اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهد. اما این موضوع به زمان نیاز دارد، لذا هر چیزی که در این زمینه گفته و نوشته می‌شود، فارغ از واقعیت‌ها است و به آنها اهمیت ندهید.

وبگاه لبنانی «النشره» هم دیروز اعلام کرده بود عباس ابراهیم مدیر اداره کل امنیت عمومی لبنان، بیروت را به‌مقصد تهران ترک کرد.

وزارت خارجه لبنان هم در بیانیه‌ای اعلام کرده بود مقامات ایران با درخواست ریاست جمهوری لبنان برای آزادی وکیل «نزار زاکا» همراهی نشان دادند و ریاست جمهوری لبنان، سرلشگر عباس ابراهیم را مامور پیگیری مسئله «نزار زاکا» از طریق هماهنگی با سفارت لبنان در تهران کرده است.

در این بیانیه آمده بود :«پس از تلاش‌های طولانی که اخیرا به صورت فشرده دنبال می‌شد، سفیر ایران در بیروت با وزیر خارجه تماس گرفت و رسما همراهی(پاسخ مثبت) مقامات ذیربط ایران با درخواست میشل عون رئیس جمهوری لبنان از شیخ حسن روحانی رئیس جمهور و همچنین نامه وزیر خارجه(جبران باسیل) از همتای ایرانی خود درباره عفو نزار زاکا به مناسبت عید فطر را اعلام و تصریح کرد که مقامات در ایران آماده استقبال از هر هیئت لبنانی در هر زمانی برای تحویل نزار زاکا که مورد عفو قرار گرفته هستند.»

این بیانیه آورده است : بر این اساس، وزیر خارجه این مسئله را به اطلاع جناب رئیس جمهور رساند و جناب رئیس جمهور فورا از سرلشگر عباس ابراهیم مدیرکل امنیت عمومی خواست ماموریت را از طریق هماهنگی با سفارت لبنان در تهران انجام دهد.

وزارت خارجه لبنان در پایان این بیانیه آورده بود : وزارت خارجه از مقامات ذیربط در ایران به سبب پایان این پرونده و پیشبرد روابط دوجانبه میان دو کشور برای رسیدن آن به بهترین سطح تشکر می کند، روابط حسنه ای که مبتنی بر همکاری و احترام متقابل به حاکمیت دو کشور و تحقق منافع مشترک بر اساس قوانین بین المللی و روابط حسنه است.

 

در باب چرایی این اقدام جمهوری اسلامی، دو نکته حائز اهمیت است :

1- اولا باید تاکید کرد که بر خلاف آن چه برخی رسانه‌ها القا می ‌کنند که آزادی این فرد لبنانی در ازای یک معامله تبادل صورت گرفته، اینگونه نبوده است و در آزادی نزار زاکا، هرگز بحث مبادله و قرارداد دو طرفه در کار نبوده است.

2- ثانیا ایران به خاطر مواضع اصولی و قاطعانه شخص میشل عون رئیس جمهوری لبنان در حمایت از مقاومت و همپیمانی وی با حزب الله و همچنین به سبب وساطت سید حسن نصرالله، در احترام به دو شخصیت مهم و برجسته جامعه شیعیان و مسیحیان لبنان با درخواست میشل عون برای آزادی زکا موافقت کرد. قطعا رئیس جمهور شدن میشل عون بدون حمایت حزب الله و گروه‌های متحدش ممکن نبود، همانطور که حمایت‌های شخص میشل عون و جریان متبوع وی یعنی جریان ملی آزاد به عنوان یک جریان قدرتمند مسیحی در صحنه سیاسی لبنان در تقویت جریان مقاومت و همچنین دستاوردهای حزب الله را نمی‌توان انکار کرد.

بنابراین جمهوری اسلامی ایران در آزادی زاکا، اقدامی یکجانبه و اقدامی صرفا در راستای تقدیر از نقش و مواضع تاثیرگذار رئیس جمهور لبنان در حمایت از جریان مقاومت و احترام به سید حسن نصرالله از همپیمانان مسیحی مقاومت لبنان صورت گرفته است. گذشته از آنکه ایران همواره از مهمترین حامیان وحدت و یکپارچگی و حفظ تمامیت ارضی لبنان و حامی ثبات و امنیت این کشور و تقویت دولت آن بوده و هست.

منبع: تسنیم
برچسب ها: نزار زاکا ، لبنان ، نشاط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: