کد خبر: ۳۳۹۶۹
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۸
وزیر خارجه آلمان گفت: منافع اقتصادی ایران در برجام محقق نشد، ما و دیگر کشورهای اروپایی تلاش می کنیم امکان تجارت را فراهم کنیم و از طریق اینستکس شرکت‌های اروپایی در ایران فعالیت کنند.

به گزارش آوای نشاط، «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان که بامداد امروز (دوشنبه) به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات ایرانی و در ادامه سفرش به اردن، عراق و امارات وارد تهران شد، بعدازظهر امروز پس از گفت‌وگویی دو ساعته با ظریف در نشست خبری مشترک ضمن قدردانی از استقبال به عمل آمده و فرصت پیش آمده برای انجام گفت‌وگوها عنوان کرد: بسیار ضروری بود در این شرایط تبادل نظرات صریح صورت بگیرد.

*افزایش تنش در منطقه در راستای منافع هیچکس نیست

وزیر خارجه آلمان گفت: در منطقه‌ای که هستیم شرایط بسیار حساس و جدی داریم و افزایش تنش در منطقه در راستای منافع هیچکس نیست.

وی با اشاره به دیدارهای منطقه‌ای خود در امان، بغداد و ابوظبی، افزود: با تمام طرفینی که در چند روز اخیر در سفرم صحبت کردم، هیچکس خواهان افزایش این تنش‌ها در منطقه نبود و این پیام را از منطقه به ایران آوردم.

ماس در تشریح گفت‌وگوهایش با ظریف عنوان کرد: امروز صحبت‌های فشرده‌ای درباره برجام و نحوه ادامه برجام داشتیم و موضع ما و سه کشور اروپایی حمایت از برجام است، خواهان این هستیم که تعهداتمان را اجرا کنیم، البته نمی‌خواهیم معجزه‌ای بکنیم، ولی در تلاش برای حفظ برجام هستیم که مانع از به شکست انجامیدن برجام شویم. در همین راستا درصددیم اینستکس را اجرایی کنیم.

وی گفت: درباره سوریه و یمن نیز صحبت کردیم، آلمان معتقد است که باید از تلاش‌های سازمان ملل در این خصوص حمایت شود و این مسائل راه‌حل سیاسی دارند و نه نظامی. علاقه‌مند هستیم با ایران در خصوص این موضوعات صحبت کنیم و ایران نفوذ زیادی در منطقه دارد و از این نفوذ استفاده می‌کند و معتقدیم در راستای منافع ما و منطقه است که راه‌حل سیاسی پیدا و درگیری‌های نظامی متوقف شود.

* خروج آمریکا از برجام باعث شد منافع اقتصادی ایران محقق نشود

به گزارش فارس، وزیر خارجه آلمان در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران گفت: آلمان همچنان از برجام حمایت می‌کند و معتقدیم رسیدن به این توافق کار درستی بوده است و خروج آمریکا باعث شد منافع اقتصادی ایران محقق نشود، ما و دیگر کشورهای اروپایی تلاش می‌کنیم امکان تجارت را فراهم کنیم و از طریق اینستکس شرکت‌های اروپایی در ایران فعالیت کنند، تلاش می‌کنیم تعهدات را اجرایی کنیم.

وی درباره رژیم صهیونیستی نیز گفت: این مسئولیتی است که ما به گردن داریم. دوستی نزدیکی بین آلمان و اسرائیل وجود دارد و اصلی است که وجود دارد و این نتیجه‌ای که است که تاریخ به ما داده و اینکه من امروز در ایران هستم این حق را تغییر نمی‌دهد.

وزیر خارجه آلمان در پاسخ به این سوال که شما دنبال کاهش تنش در منطقه هستید، ولی سلاح در اختیار کشورهای منطقه می‌گذارید، گفت: الان در سوریه و یمن جنگ است و اینجا جنگ نیست و همه تلاش خود را می‌کنیم که جنگی رخ ندهد. همه کشورهای منطقه و غیرمنطقه باید تلاش کنند جنگی رخ ندهد و در حال حاضر عضو شورای امنیت هستیم و در این خصوص تلاش می‌کنیم.

منبع: فارس
برچسب ها: هایکوماس ، آلمان ، برجام ، نشاط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: