کد خبر: ۳۳۸۷۰
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۶:۳۹
شورای اتحادیه اروپا هزینه صدور ویزای شنگن را ۳۳.۳ درصد گران‌تر و در شرایط صدور آن نیز تغییراتی را اعمال کرد که سیگنال‌های مثبتی را برای «کثیرالاسفر» ها یا «مسافران مثبت» در محدوده شنگن، مخابره می‌کند.

به گزارش آوای نشاط، در حال حاضر هزینه دریافت ویزای حوزه شنگن، ۶۰ یورو است که در ایران اگر این ویزا از طریق دفاتر VFS دریافت شود، حدود ۲۵ یورو اضافه‌تر نیز باید پرداخت شود. هزینه‌ای که در صورت رد شدن درخواست ویزا، غیرقابل بازگشت است.

شورای اتحادیه اروپا اکنون تصویب کرده که متقاضیان ویزای شنگن از ابتدای ژانویه سال ۲۰۲۰ میلادی باید به جای ۶۰ یورو، ۸۰ یورو برای دریافت این ویزا پرداخت کنند.

این شورا هدف از تصویب این قانون را حصول اطمینان از پوشش هزینه صدور روادید توسط کشورهای عضو اتحادیه و طراحی مکانیزمی برای افزایش هر سه سال یک بار نرخ صدور ویزای شنگن اعلام کرده است.

ویزای شنگن که پیمان آن در سال ۱۳۸۵ نخست بین پنج کشور امضا شد، این امکان را می‌دهد که با یک روادید بین ۲۶ کشور سفر کرد.

یورونیوز (رسانه وابسته به اتحادیه اروپا) در این گزارش پیش‌بینی کرده که اجرای قانون جدید صدور ویزای شنگن از ابتدای ژانویه سال ۲۰۲۰ میلادی اجرا شود.

افزایش هزینه ویزای شنگن درحالی اتفاق افتاده که به گفته آژانس‌های توریستی ایران، در دو سال گذشته پس از افزایش هزینه عوارض خروج از ایران، گرانی شدن نرخ بلیت هواپیما و نوسانات ارز، حجم سفر ایرانی‌ها به اروپا کاهش داشته است.

از سوی دیگر دریافت ویزای شنگن توسط اتباع ایرانی تحت تاثیر قوانین مهاجرتی و نوع روابط سیاسی کشورها در چند سال اخیر دشوارتر شده است، هرچند که مقامات رسمی کشورها تاکنون از بیان نظر در این‌باره خودداری کرده‌اند. با این وجود گفته شده است کمیسیون اروپا با اعمال اصلاحاتی در قوانین صدور روادید شنگن، هدفِ تسهیل دریافت ویزا برای مسافرانی که به کشورهای عضو پیمان شنگن مکرر سفر می‌کنند و یا مسافرانی که سوابق مثبتی در پرونده سفرهای خود دارند را دنبال می‌کند.

شورای اتحادیه اروپا در این راستا در مدت زمان انتظار برای دریافت ویزا، تغییراتی را اعمال و تصویب کرد؛ حداقل فاصله زمانی میان موعد ارائه درخواست دریافت ویزا تا آغاز سفر به ۱۵ روز کاهش یابد و حداکثر فاصله زمانی تقاضای روادید تا انجام سفر از ۳ ماه فعلی به ۶ ماه افزایش یابد.

در چارچوب این مصوبه، رویه مشخص و هماهنگی در مورد تمام افرادی که سفرهای پرشمار به کشورهای عضو پیمان شنگن دارند، اتخاذ خواهد شد تا بر اساس سوابق مثبت پرونده سفرهای آن‌ها، امکان صدور ویزا برای دوره یک تا پنج سال وجود داشته باشد.

شورای اتحادیه اروپا یادآور شده که این مصوبه به کشورهای عضو پیمان شنگن این امکان را می‌دهد که در صورت مساعدت و همکاری مناسب کشورهای ثالث در خصوص شهروندان آن‌ها، تسهیلات صدور سهل‌تر ویزای طولانی مدت‌تر و کم‌هزینه‌تر را اعمال کنند. این شورا جزئیات دیگر این بند را تشریح نکرده است.

دولت آمریکا نیز چندی پیش با اعمال اصلاحاتی در قوانین سفر به این کشور اعلام کرده بود که متقاضیان ویزای آمریکا مطابق با مقررات جدید این کشور ملزم شده‌اند جزئیات حساب‌های کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی را ارائه کنند. همچنین باید شماره تلفن‌ها و آدرس ایمیل‌های خود در پنج سال گذشته را اعلام کنند. آن‌ها باید سوابق سفرهای خود در این مدت را نیز ارائه و اعلام کنند که در این مدت آیا از کشور دیگری اخراج شده‌اند و اعضای خانواده آنها فعالیت تروریستی داشته‌اند یا خیر.

 

منبع: ایسنا
برچسب ها: شنگن ، ویزا ، اروپا ، نشاط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: