کد خبر: ۳۳۸۵
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۴
عضو هیات رییسه انجمن ملی خرمای ایران گفت: با در نظر گرفتن سود هر یک از واسطه‌ها؛ قیمت هر کیلو گرم خرما با افزایش ۴۰ درصدی از نخلستان به سفره رمضان می‌رسد.

به گزارش «آوای نشاط»، محسن اکبری با بیان اینکه در ایام رمضان خرمای مضافتی بیشتر از سایر ارقام مصرف می‌شود، افزود: هر کیلوگرم این رقم خرما در ایام معمول پنج تا 9 هزار تومان و در روزهای منتهی به ماه رمضان هفت تا 9 هزار تومان از نخلداران خریداری می‌شود.

وی ادامه داد: قیمت‌ها بر اساس درجه کیفیت خرما تعیین می‌شود و هر چقدر خرما کیفی‌تر باشد قیمت آن نیز در این دامنه بیشتر است.

اکبری قیمت هر کیلوگرم خرما برای مصرف کننده در شهرهای بزرگی مانند تهران را 15 تا 20 هزار تومان عنوان کرد و گفت: تفاوت قیمت به دلیل تعدد واسطه‌ها از نخلستان تا بازار است که هر یک سودی را برای خود در نظر می‌گیرند.

به گفته وی؛ به طور معمول تجاری که خرما را از نخلدار می‌خرد 3 درصد سود، بنکدار 3 تا 6 درصد سود، عمده فروش 3 تا 10 درصد سود و خرده فروش‌ها 20 درصد سود را برای خود قائل هستند.

اکبری در مجموع افزایش قیمت از نخلستان تا سفره رمضان با در نظر گرفتن هزینه حمل و نقل را میانگین 40 درصد عنوان کرد.

اکبری در پاسخ به این پرسش اقتصادآنلاین که آیا تجار مستقیم از نخلدار محصول را خریداری می‌کنند، گفت: معمولا خرید تجار به طور مستقیم از نخلداران است که محصول خود را در سردخانه انبار کرده اند.

وی اضافه کرد: تعداد سردخانه‌ها در مناطق خرما خیز کشور مانند بم زیاد است و نخلداران می‌توانند محصول خود را برای ایام خاص ذخیره و عرضه کنند.

این عضو هیات رییسه انجمن ملی خرمای ایران در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه چرا انجمن اقدام به عرضه مستقیم محصول و حذف واسطه‌ها نمی کند، اظهار کرد: انجمن مذاکراتی با میادین میوه و تره بار شهرداری‌ها و فروشگاه‌های بزرگ داشته و تعدادی از نخلداران را نیز معرفی کرده است اما، تعداد آن‌ها بسیار محدود است.

اکبری ادامه داد: ضمن اینکه حذف حلقه‌های واسط سودی به حال نخلداران ندارد و قیمت خرید را برای آن‌ها افزایش نمی‌دهد.

انتهای پیام/

منبع: ایلنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: