کد خبر: ۳۳۷۷۷
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۷
محققان به تازگی در مطالعه ای نشان داده اند که کلسترول بد، خطر ابتلا به بیمازی آلزایمر را افزایش می دهد.

به گزارش آوای نشاط، محققان به تازگی دریافته اند که میان کلسترول بد و خطر ابتلا به آلزایمر رابطه ای مستقیم وجود دارد. نتایج به دست آمده از تحقیقات و مطالعات انجام شده از سوی این محققان، می تواند به پزشکان در پیدا کردن علت بروز آلزایمر کمک زیادی کند.

بر اساس بسیاری از شواهد به دست آمده از مطالعاتی که در گذشته انجام شده، آلزایمر عمدتاً بیماری مبتنی بر ژنتیک است. به این ترتیب که اگر یکی از والدین به آلزایمر مبتلا شده باشد، خطر بروز ان در فرزندان بیشتر خواهد بود. اما طی مطالعاتی که به تازگی انجام شده، محققان علل دیگری برای این بیماری کشف کرده اند. محققان دانشگاه کالیفرنیا بر اساس مطالعات دریافته اند که کلتسرول بد می تواند نقش مهمی در پیشرفت بیماری آلزایمر داشته باشد. این تیم تحقیقاتی برای انجام مطالعه خود نمونه خون ۲۱۲۵ نفر را مورد بررسی قرار داده اند که در میان آنها، ۶۵۴ مورد مبتلا به آلزایمر وجود داشته است.

 

محققان کالیفرنیایی طی مطالعه خود، ژن APOE E4 در مغز حدود ۱۰ درصد از مبتلیان به آلزایمر پیش از موعد مشاهده کرده اند که باعث افزایش سطح کلسترول و به ویژه لیپوپروتئین های کم چگالی می شود. این نوع پروتئین، در واقع ذرات تشکیل دهنده چربی ها و پروتئین هاست که به کلسترول بد شناخته می شود و بر روی شریان ها تاثیر می گذارد. بنابراین به عقیده محققان، کلسترول بد می تواند بروز بیماری را در مرحله اولیه این گونه توجیه کند.

 

تیم تحقیقاتی دانشگاه کالیفرنیا پس از آزمایش نمونه خون شرکت کنندگان در مطالعه، دریافتنند که خطر ابتلا به آلزایمر در افرادی که میزان کلسترول در آنها بالاست، افزایش یافته است. به طوری که به گفته محققان کلسترول بد، می تواند عامل مستقلی برای افزایش احتمال ابتلا به آلزایمر باشد.

 

این مطالعه نشان می دهد بیماری آلزایمر اگر پیش از سن ۶۵ سالگی بروز پیدا کند، بیماری پیش از موعد است که حدود ۱۰ درصد از مبتلیان به آلزایمر در این مطالعه، مبتلا به این نوع آلزایمر بوده اند و همچنین بروز علائم اولیه آن در سن ۴۰ سالگی و حتی ۳۰ سالگی نمایان می شود. با این حال، به گفته محققان برای روشن شدن بیشتر این موضوع، همچنان مطالعات بیشتری در خصوص رابطه آلزایمر و کلسترول بد باید انجام شود و البته می گویند چالش پیش روی آنها برای ادامه مطالعاتشان، تعداد کم نمونه های مبتلا به آلزایمر پیش از موعد است.

 

این محققان همچنین درباره علائم و نشانه های بروز آلزامر نیز هشدار داده اند. آنها می گویند از دست دادن حافظه، شاید بارز ترین نشانه بروز آلزایمر باشد، اما نباید از علائم دیگر غافل شد. از دست دادن نشانه های فضایی-زمانی (spatio-temporal)، دشواری در پیدا کردن کلمات در حین صحبت، استرس، اشتهای بسیار زیاد یا از دست دادن اشتها نیز می توانند از علائم بروز آلزایمر زودهنگام باشد.

 

آلزایمر شایع ترین نوع عارضه از نوع زوال عقل شناخته شده که باعث از دست رفتن بخشی یا تمام عملکرد شناختی و ذهنی، از جمله حافظه در افراد می شود.

منبع: بهداشت نیوز

برچسب ها: آلزایمر ، کلسترول ، نشاط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: