کد خبر: ۳۳۵۴۶
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۶
نادر طالب‌زاده گفت: نمی‌دانم چند مدیر داریم که کارنامه‌ای نظیر «جواد رمضان‌نژاد» داشته باشند و تحولی ایجاد کرده باشند. با حضور آقا جواد بود که توانستیم برنامه‌هایی تولید کنیم که نشان بدهد چیزی عوض شده و فقط یک گزارش ساده نباشد.

به گزارش آوای نشاط، پدیده بروز اتفاقات یکباره در برنامه‌های زنده سابقه طولانی دارد و از سال‌ها پیش موارد مختلفی وجود داشته که در آن مهمان سخنی گفته که در چارچوب خطوط قرمز سازمان صداوسیما نبوده و یا مرتکب عملی شده که منجر به واکنش بخش عمده‌ای از مردم شده و در مقابل نیز مدیران ارشد سازمان صداوسیما ضمن تذکر به مدیران مربوطه از مخاطبان خود عذرخواهی کرده‌اند و ماجرا فیصله پیدا کرده است.

 

از جمله این اتفاقات که شاید مردم هنوز به یاد داشته باشند، می‌توان به برنامه «فیتیله» اشاره کرد که در سال ۹۴ طی یک بی‌دقتی آیتمی را به روی آنتن بردند که در آن به آذری زبانان توهین شده بود.

 

این ماجرا در زمان خود منجر به واکنش‌های بسیاری شد و حاصل آن ۲ توبیخ و یک برکناری بود و محمدرضا جعفری جلوه مدیر شبکه دو سیما طی نامه‌های جداگانه‌ای مدیر گروه کودک و نوجوان و مدیر پخش این شبکه را توبیخ و جانشین مدیر پخش و مسئول نظارت نهایی برنامه‌های شبکه را ضمن توبیخ، از مسئولیت خود برکنار کرد.

 

در دی ماه سال گذشته بود که باز هم در یک اتفاق سهوی دیگر فیلمی از صداوسیمای مرکز کیش به روی آنتن رفت که به دلیل کوتاهی در نظارت، با پخش صحنه‌های مستهجنی از فیلم همراه بود.

 

این موضوع نیز از جمله مواردی بود که با واکنش‌های بسیاری روبرو شد. «علیرضا نجابت» مدیرکل صداوسیمای مرکز کیش بلافاصه عواملی را که به این موضوع بی‌توجهی کرده بودند توبیخ و اخراج کرد اما بلافاصه علی عسکری رئیس سازمان صداوسیما نجابت را عزل کرد.

 

«مهران مدیری» نیز از جمله کسان دیگری بود که درگیر حواشی مشابه شد. در پی آخرین برنامه «دورهمی» که نوروز به روی آنتن رفت، اظهارنظرهای متفاوتی در مقابل سخنان مدیری در فضای مجازی منتشر شد و بیش‌تر کاربران از اینکه موضوع «امید» از سوی مدیری مورد حمله قرار گرفته، ناخرسند و ناراضی بودند. صبح روز چهاردهم نیز شبکه نسیم اقدام به حذف این بخش از سخنان مدیری کرد و میرباقری در این باره گفت: برنامه «دورهمی» مشخص است که نقد و انتقادهای سازنده انجام می‌دهد و از طرفی هم برکسی پوشیده نیست که رسانه‌ ملی پرچمدار اطلاع‌رسانی لحظه به لحظه اتفاقات سیل و همکاری‌ها و همیاری‌های دستگاه‌های دولتی، نظامی و مردمی بود. برخی از تعابیر مهران مدیری مجری برنامه دورهمی که در اولین شب سری جدید «دورهمی» به اتفاقات سیل و حضور مسئولان در صحنه و خبر‌رسانی در تلویزیون پرداخت، آن طور که باید، متوازن و منصفانه نبود و بایستی ملاحظات بیش‌تری انجام می‌شد که در این زمینه تذکر لازم داده شده است.

 

پس از فراز و نشیب‌های این گونه این بار نیز یک برنامه زنده دیگر جنجال به پا کرد و توهین یک مداح به مقدسات اهل سنت در شبکه پنج سیما منجر شد ابتدا مرتضی میرباقری به این ماجرا ورود پیدا کند و ضمن توبیخ، عوامل شبکه را برکنار کند. اما این اقدام کافی نبود و بلافاصله پس از آن علی عسکری رئیس سازمان صدا و سیما دستور به برکناری «مجید رمضان‌نژاد» مدیر شبکه پنج داد که این بار این تصمیم رئیس رسانه ملی با واکنش‌های متفاوتی از سوی مخاطبان همراه شد. عده‌ای این کار را درست می‌دانستند و عده‌ای هم معتقد بودند در فعل انجام شده، نقش ناظر پررنگ‌تر از مدیر بوده و مداح و ناظر پخش اصلی‌ترین اهمال‌کنندگان این ماجرا بوده‌اند.

 

اما فارغ از بررسی این موضوع «جواد رمضان‌نژاد» از جمله مدیران جوان رسانه ملی محسوب می‌شود که پله پله مراحل پیشرفت را طی کرده و از مدیران موفق رسانه ملی محسوب می شود.

 

او که پیش‌تر برنامه‌سازی و مدیریت گروه‌ مستند شبکه چهار سیما را تجربه کرده بود، در سال ۹۳ به مدیریت شبکه افق منصوب شد. این شبکه، شبکه‌ای ویژه مفاهیم انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و تحولات منطقه بود که در دوران رمضان‌نژاد برنامه‌هایی در قالب‌های مستند، رئالیتی‌شو، ترکیبی، سریال و کلیپ با رویکردهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و مذهبی تولید و پخش کرد که هرکدام از آنها نظیر جهان‌آرا، عصر، عصرانه، دوران و ... برنامه‌ای موفق و جریان‌ساز بودند.

 

 

**طالب زاده: آقا جواد قوانین را تغییر داد

رمضان‌نژاد از جمله مدیرانی است که «نادر طالب‌زاده» درباره او می‌گوید: من با آقای رمضان‌نژاد در برنامه راز کار کردم و ایشان آن زمان یکی از پایه‌های اصلی برنامه بود. این برنامه باعث شد تا حدود ۱۰ برنامه گفت‌وگو محور مشابه «راز» با محوریت نقد ساخته شوند و ما تقریبا ۶ سال روی آنتن بودیم و برای اولین بار مسائلی نظیر ربا در بانک‌ها و مالیات‌گریزی در ایران که بیشترین مالیات‌گریزی را از سوی متمولان داریم، پرداختیم. همچنین برنامه‌ای ویژه درباره آبادان و خرمشهر داشتیم که به آب آشامیدنی ناسالم آنها و فاضلاب می‌پرداخت که منجر به تحولاتی در منطقه شد و ساختن پارکی در اطراف رودخانه در اهواز از جمله نتایج آن برنامه بود. علت انحلال جهاد سازندگی و هزینه‌ای که برای جمهوری اسلامی داشت نیز برای اولین بار در این برنامه به صورت گسترده مورد ارزیابی قرار گرفت.

 

وی ادامه داد: برنامه‌هایی هم از دل راز درآمد که یکی از آنها «ثریا» بود که مسائلی نظیر مسکن، مالیات و ... مطرح شد و الان دوستانی بسیار قوی شده‌اند. ابداع در کار آقای رمضان‌نژاد خیلی زیاد بود. مثلا برنامه «دوران» در نوع خود بی‌نظیر است. ما نظیر چنین برنامه‌ای را حتی در دنیا نداریم که به تعقیب انقلاب‌های جهانی می‌پردازد و کسی روی این موضوع کار نکرده است که شما جوان‌هایی را بیاورید که انقلاب‌ها را تحلیل کنند. یا برنامه جهان آرا از برنامه‌های موفق بود. قرار بود افق گلخانه‌ای باشد در میان سایر شبکه‌ها و اقدامات بسیار خوبی هم در این شبکه انجام شد. مطرح کردن این موضوع که مردم می‌توانند درباره موضوعات اقتصادی اعتراض داشته باشند، برای اولین بار در این برنامه مطرح شد.

 

وی اظهارداشت: اف ای تی‌اف که در مجلس هم تصویب شد و در مجمع بررسی کردند که پذیرفتن آن اشتباه محض است، در دو قسمت ویژه در شبکه افق بررسی شد. آقای رمضان‌نژاد از ابتدا در تلویزیون بوده و از برنامه‌سازی شروع کرده و به مدیریت شبکه رسیده و همه اینها به خاطر سوابق درخشان ایشان بوده است. من نمی‌دانم ما چند مدیر داریم که چنین کارنامه‌ای داشته باشند و تحولی ایجاد کرده یا منجر به تغییر قوانین شده باشند. در برنامه راز برای اولین بار کاداس مورد ارزیابی قرار گرفت. الان دیگر کسی در ایران نمی‌تواند زمین‌خواری کند. قوانینی بود که آن را داخل گنجه گذاشته و درش را هم بسته بودند اما در برنامه راز این موضوع بررسی شد و قانون کاداس پس از آن جاری شد. یا در طب سنتی زالو درمانی قانونی شد. هرکس این کار را انجام می‌داد او را دستگیر کردند اما بعدا بررسی شد که fda آن را مجاز می داند. راز برنامه‌ای بود که تغییر و تحول ایجاد می‌کرد.

 

وی در پایان گفت: ما در دوران آقای رمضان‌نژاد هیچگونه برنامه عادی و ترسویی هیچ وقت نداشتیم و یکی از عناصر اصلی آن حضور آقا جواد بود که توانستیم همیشه برنامه‌هایی برویم که کمک کند چیزی عوض شود و فقط یک گزارش ساده نباشد.

 

**امیری: رمضان‌نژاد همواره در نوآوری پیش قدم بوده است

«سلمان امیری» مدیر مسئول خبرگزاری تقریب مذاهب نیز در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس گفت: حفظ وحدت در جامعه یکی از مهمترین اصولی است که بزرگان نظام همیشه به آن تاکید داشته و دارند.

 

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد در این میان اهمال از سوی مداح و بیش‌تر از آن ناظر پخش شبکه بوده که از آنتنی که برنامه زنده در حال پخش دارد، نتوانسته به خوبی مراقبت کند و همین منجر به جریحه دار شدن قلب اهل تسنن شد.

امیری تاکید کرد: برخورد با مقوله ناهنجار وحدت شکن خوب است اما اصولی و به دور از احساس و سیاسی‌کاری. همه می‌دانند که آقای رمضان‌نژاد مدیر جوان و در عین حال مدبری بوده که در زمان حضورش در سازمان صداوسیما و حتی پیش از اینکه به مدیریت برسد، همواره نوآور و پیش‌رو بوده و ما در مدت حضور ایشان هم در شبکه افق و هم در شبکه تهران شاهد تولید برنامه‌هایی متفاوت و جدید بودیم که نشان از سواد بالای رسانه‌ای این مدیر داشت.

 

امیری گفت: به هرحال امیدوارم از آقای رمضان‌نژاد که دچار یک اتفاق سهوی شد، در سمتی شایسته‌تر بهره‌برداری شود و یک اشتباه منجر نشود که ما شایستگی‌های این مدیر جوان و توانمند را نادیده بگیریم.

 

**خرمشاهی: سرمایه بزرگی را بد از دست دادیم

درباره دوران مدیریتی «جواد رمضان‌نژاد»، امیرحسین خرمشاهی تهیه‌کننده پیشکسوت تلویزیون نیز تجربیات جدیدی دارد. او در این باره گفت: جواد یک کارشناس رسانه است. او رسانه شناس و فرهنگ‌پرور و هنرمند کار آزموده و دنیا دیده سینما و سیاست بود ... جوان اما تجربیات پخته‌ای پیر در سلول‌های تفکراتش دیده می‌شد.

 

وی ادامه داد: من در دوران ۲۷ سال فعالیتم بیش از ۲۰ مدیر را تجربه کردم و شبیه ایشان اگر بخواهم بشمرم چند تن بیشتر نیستند که اولین آنها آقای رمضان‌نژاد هستند. او جوانی است که شبیه پیرها با تجربه است و همیشه بهترین عملکرد را در اتفاقات تلخ و شیرین داشت. او مدیر مدبری بود. او می‌خواست با ارتباط زنده با مساجد و هیأت‌ها با مردم ارتباط بیشتری برقرار شود و حالا اگر من تهیه‌کننده در این مسیر کار را خراب کرده‌ام و نتوانسته ام آن ایده را عملی کنم، من باید توبیخ شوم نه مدیر مربوطه.

خرمشاهی تاکید کرد: فکر نمی‌کنم که کسی به اندازه من برنامه زنده تولید کرده باشد و در این میان کسی را ندیده‌ام که اندازه رمضان‌نژاد تز و ایده داشته باشد و درباره جزئیات مختلف، نظر داشته باشد. او فوق‌العاده رسانه را خوب می‌شناخت و مهم‌تر از آن پله پله بالا آمده بود. ما سرمایه بزرگی را بد از دست دادیم. او برای ساخت مستندی ابتدا من را به مناطق محروم فرستاد و کار را از سیستان و بلوچستان آغاز کردیم. بعد هم فکر می‌کردم من را به یک استان نظیر اصفهان یا یزد می‌فرستد اما من را به گلستان فرستاد. او برایش رنگین کمان اقوام و مذاهب اهمیت بسیار بالایی داشت و در همین راستا هم تلاش بسیاری کرد. او مردم دوست بود و تک تک مردم ایران برایش اهمیت داشتند. امیدوارم این مساله از طریق قانونی پیگیری شود و مقصر اصلی نیز شناسایی شود.

 

**غفوری: رمضان‌نژاد خلاقیت‌های منحصر به فردی دارد

در میان این اظهار نظرها اما «سلیم غفوری» یکی دیگر از مدیران جوان و موفق تلویزیون نیز معتقد است سازمان صداوسیما یک مدیر موفق را از دست داده است. او درباره نقاط مثبت رمضان‌نژاد به خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس گفت: ایشان مدیری خلاق و نو آور بود که با اهل هنر و رسانه ارتباط خوبی داشت.

 

وی عنوان داشت: جواد رمضان‌نژاد در برنامه‌سازی خلاقیت‌های منحصر به فردی داشت. او کارهایی را در شبکه افق ابداع کرد که از تاثیرگذاری بالایی برخوردار بود و جریان‌سازی بسیار موفقی را طی کرد که در نوع خود بی‌نظیر بود.

وی ادامه داد: جواد مدت محدودی هم در شبکه پنج حضور داشت. هرچند حدود 10 الی 11 ماه حضورش در این شبکه طول کشید اما در همین مدت هم توانست گام‌های خوبی بردارد و در همین مدت چند برنامه جدید راه‌اندازی کرد که بسیار موثر بودند. مانند «اختیاریه» و «نقد سینما» که توانستند به زودی مخاطبان خود را پیدا کنند. ایشان کارهای خوبی را انجام داد و مطمئنم که اگر مدت زمان حضورشان بیشتر طول می‌کشید شاهد نوآوری‌های بیشتری بودیم.

 

منبع: فارس
برچسب ها: رمضان نژاد ، شبکه 5 ، نشاط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: