کد خبر: ۳۳۴۸۵
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۴
سخنگوی وزارت خارجه گفت: ما مذاکره ای با آمریکا نداریم. در مذاکره بودیم آمریکا در مذاکره بود ولی با خروج غیرقانونی آنها این موضوع شکسته شده و چشم اندازی برای مذاکره نمی بینیم.

به گزارش آوای نشاط، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (سه شنبه) در اولین نشست خبری با خبرنگاران رسانه های داخلی و خارجی به تشریح آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی پرداخت و به سوالات مطرح شده پاسخ داد.

 

وی در ابتدا یاد سخنگویان پیشین را گرامی داشت که در این مسند منشا خیر و برکات بودند و در ابتدا به مرور تحولات هفته های اخیر پرداخت و افزود: با خروج غیرقانونی آمریکا از برجام و اعمال تروریسم اقتصادی دیپلماسی ما وارد فاز جدیدی شده و وزیر تحرکات جدیدی را شروع کرد که منشا آسیایی و منطقه ای داشت.

 

وی عنوان کرد: این سفرها در راستای منافع ایران و تبیین موازین ایران صورت گرفت. در آینده نزدیک با همسایگان شمالی تحرکات دیپلماتیک صورت خواهد گرفت که در سطح وزرا و رییس جمهور خواهد بود که بعد از نهایی شدن اطلاع رسانی می‌شود.

 

موسوی درباره تناقضات اظهارات ترامپ گفت: ایران خیلی به لفاظی‌ها توجه خاص ندارد بر مبنای آنچه می بینیم تصمیم گیری خواهیم کرد. این تناقضات در اظهارات ایشان دیده می شود و آنچه برای ما مهم است تغییر رویکرد و رفتار است.

 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین گفت: ترکیه به عنوان یکی از شرکای نزدیک و همسایه ما مطرح بوده و روابط ما راهبردی و همکاری های انرژی در جای خود جریان دارد.

موسوی در پاسخ به سوالی درباره پیشنهاد ظریف مبنی بر آمادگی ایران برای امضای معاهده عدم تعارض با حوزه خلیج فارس گفت: کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس از مهمترین همسایگان ما هستند این ایده جدید نیست.

 

این پیشنهاد در راستای پیشنهادهای قبلی است. ایران علاقه ندارد در منطقه تنش آلود باشد مایل است هرگونه سوءتفاهم و تنش را برطرف کند این پیشنهاد با حسن نیت مطرح شده امیدواریم طرفهای مقابل با حسن نیت آن را در نظر بگیرند.

 

وی درباره اینکه چه شرایطی پیش بیاید ایران پای میز مذاکره بیاید ما مذاکره ای با آمریکا نداریم.در مذاکره بودیم آمریکا در مذاکره بود ولی با خروج غیرقانونی آنها این موضوع شکسته شده چشم اندازی برای مذاکره نمی بینیم.

موسوی ادامه داد: ایران همواره به دیپلماسی فرصت داده و راه دیپلماسی را نبسته این به معنای امید به اروپا نیست اروپا باید به تعهداتش در برجام پایبند باشد.

 

سخنگوی وزارت خارجه درباره دیدار ظریف با سناتور گفت: مذاکره با گفتگو و دیدار و تبادل نظر متفاوت است. ما مقامات کنگره را دولتی تلقی نمی‌کنیم ایران بنا ندارد با هیچ یک از مقامات دولتی آمریکا مذاکره ای داشته باشد.

وی درباره سفر شینزو آبه گفت: طرفین در حال رایزنی برای سفر نخست وزیر ژاپن هستند و امیدواریم این تاریخ ظرف هفته‌های آینده فیکس شود. این سفر در روابط دیرینه دو کشور مهم است.

 

سخنگوی وزارت خارجه درباره استرداد یک تبعه ایرانی از فرانسه به آمریکا بیان کرد: مبنای کار آمریکایی ها غلط و غیرقانونی بوده و ایران همه تلاش خود را برای آزادی آنها انجام داده و کارگروهی در وزارت خارجه ایجاد شده که امیدواریم به زودی اسامی آنها را اعلام کنیم.

وی درباره میانجیگری کشورهای مختلف بین ایران و آمریکا گفت: من از بحث‌میانجیگری استفاده نمی کنم ولی ما شنونده نقطه نظرات کشورهایی که با حسن نیت مسائل منطقه را مطرح می کنند، هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره پیام عراقچی در سفر به کویت گفت که این پیام دوستی و همکاری با کشورهای منطقه است.

 

وی درباره پذیرش میانجیگری از سوی ایران گفت: تنش های ایران و آمریکا ریشه در تروریسم اقتصادی، تحریمها و ... دارد. کشورهای مختلف با انگیزه های مختلف و انشاءلله حسن نیت تحولات را رصد می کنند. الان در مرحله میانجیگری نیستیم.

 

وی درباره سفر سه روزه ظریف به عراق گفت: ایران دو کشور دوست و همسایه هستند و اجازه نخواهند داد طرفهای ثالث به این روابط خللی وارد کنند.

این دیپلمات ارشد در پاسخ به سوالی درباره ضرب الاجل ۶۰ روزه به اروپا و اینکه تحولی در این زمینه رخ نداده، گفت: نامه ای که روحانی به سران ۱+۴ نوشت و بیانیه شورای عالی امنیت مای مواضع ما به روشنی بیان شد.اگر ببینیم در این مدت تحول خاصی رخ دهد ما به این رایزنی ها و گفتگو ها ادامه خواهیم داد در غیر این صورت جمهوری اسلامی ایران گام دوم را پس از 60 روز با قاطعیت برخواهد داشت.

 

وی ادامه داد: اروپایی ها بعد از آن واکنشی هایی داشتند طبیعی است اقداماتی را صورت دادن یکی از کشورهای عضو درخواست نشست کمیسیون برجام را داده است اگر ببینیم بعد از ۶۰ روز تحولی رخ نداد ایران گام دوم را برمی دارد

موسوی همچنین سفر فردای ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه به تهران را تایید کرد. سخنگوی وزارت خارجه همچنین عنوان کرد: معتقدیم خاک سوریه به تمامی آزاد خواهد شد.

وی عنوان کرد: پیام ویژه ای از سوی کشورهای دوست که به ایران سفر کردند به ایران داده نشد و ما هم پیامی نداشتیم و صرفا برای بیان نقطه نظرات بود.

این دیپلمات ارشد در پاسخ به سوال دیگری تصریح کرد که سفر عراقچی در چارچوب مناسبات ایران با این سه کشور و در راستای توسعه مناسبات با این کشورها بوده است. فعلا نیازی به کانال نداریم در منطقه ای هستیم که مواضعمان را بیان می کنیم و پیام ویژه ای برای کسی نداریم.

 

وی همچنین شروط ۱۲ گانه پامپئو را فضایی خواند که اصلا قابل اجرا نیست.سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر ظریف به پاکستان و وضعیت مرزبانان ربوده شده گفت: این سفر پرباری بود و یکی از محورهای گفتگوی ایشان مرزبانان بود و در ملاقات با فرمانده ارتش پاکستان مطرح شد و سه تن از مرزبانان گرفتار گروه های تروریستی هستند و رایزنی ها در سطوح سیاسی امنیتی و نظامی در جریان است.

وی گفت که آغوش ایران برای همه کشورهای منطقه باز است. سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: اگر ایران درآمد نداشته باشد نه تنها بر زندگی هموطنان ایرانی بلکه بر مهمانان هم اثر می گذارد امیدواریم کار به جایی نرسد که ایران اقدام به کاهش ارائه خدمات به پناهندگان و همچنین در بحث مبارزه با مواد مخدر کند

وی گفت که قرار است تعدادی از مدیران اینستکس به ایران سفر کنند. سخنگوی وزارت خارجه خبر منتشر شده مبنی بر اینکه ایران در سفر ظریف و عراقچی پیشنهاد میانجیگری بین ایران و عربستان را مطرح کرده، تایید نکرد.

وی اشغال سرزمین فلسطین به عنوان پاره تن جهان اسلام را معضلی خواند که حل نشده است.

 

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره اسدالله اسدی دیپلمات بازداشت شده ایران در بلژیک عنوان کرد: وکیل ایشان در حال اثبات بی گناهی ایشان است و رایزنی ها در کشورهای اروپایی ادامه دارد و انشاله به زودی شاهد شنیدن خبرهای خوشی در این زمینه خواهیم بود. وی گفت که گشایشهای خوبی در این زمینه حاصل شده است.

سخنگوی وزارت خارجه گفت که همسر و خانواده سلیمانی استاد دانشگاه ایرانی که در آمریکا بازداشت شده امروز بعدازظهر با ظریف دیدار می‌کنند.

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: