کد خبر: ۳۳۴۲۵
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۹
چهارمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات سید محمدهادی رضوی و احسان دلاویز از متهمان پرونده بانک سرمایه برگزار شد.

به گزارش آوای نشاط، چهارمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات سید محمدهادی رضوی و احسان دلاویز صبح امروز به صورت علنی در شعبه سوم دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد.

 

در ابتدای این جلسه قاضی مسعودی مقام با اشاره به صحبت‌های مطرح شده در جلسه هفته گذشته گفت: در جلسه قبلی ادعاهایی در رابطه با بانک مرکزی در بحث کلان و وامده بودن تسهیلات و همچنین گزارش‌های ارائه‌شده در پرونده و انطباق آنها با قوانین مطرح شد به همین منظور از نمایندگان بانک مرکزی خواستیم با حضور در دادگاه توضیحاتی ارائه دهند.

 

امیر مظلوم شاهی نماینده بانک مرکزی با حضور در جایگاه گفت: پاسخی را خطاب بازرسی کل کشور تهیه کردیم که همین را هم به دادگاه ارائه می‌دهم.

وی با اشاره به آئین‌نامه تسهیلات و تعهدات کلان گفت: تسهیلات و تعهدات کلان طبق این آئین‌نامه یعنی میزان مجموعه تعهدات اعطایی باید ۱۰ درصد سرمایه پایه یک مؤسسه باشد در رابطه با بانک سرمایه در سال ۹۲ سرمایه این بانک ۵۰۰۰ و ۹۴۶ میلیارد بوده که ۱۰ درصد آن عددی بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان می‌شده است در گزارش به سازمان بازرسی کل کشور هم عدد هزار و ۷۵ میلیارد به عنوان تسهیلات مطرح شده است.

 

وی افزود: در بخش دیگری از گزارش بحث ۲۰ درصد سرمایه پایه مطرح است به طوری که حداکثر مجموعه تسهیلات به واحد ذی‌نفع نباید از ۲۰ درصد سرمایه پایه تجاوز یابد در این رابطه تخلف بانک مطرح نیست بانک از ۲۰ درصد تخلف نکرده است اما تسهیلات کلان بوده است.

نماینده بانک مرکزی ادامه داد: اگر موضوع کیفرخواست تسهیلات کلان است باید بگویم طبق این آئین‌نامه تسهیلات کلان محرز است چرا که بیش از ۵۹ میلیارد تومان به وفق آئین‌نامه کلان محسوب می‌شود.

 

این مطلع ادامه داد: بانک ۲۰ درصد ذینفع واحد را رد نکرده است از حوزه پرداخت اعطای سقف موضوع ۲۰ درصد مشمول هیئت مدیره بانک می‌شود.

وی خطاب به هادی رضوی گفت: تسهیلات شما طبق آئین‌نامه کلان بوده است و این موضوع حسب به بند ۸ آئین نامه تعهدات و تسهیلات کلان محرز است.

 

در ادامه قاضی مسعودی مقام از متهم احسان دلاویز خواست در جایگاه حضور یافته و به دفاع از خود بپردازد.

قاضی در رابطه با اتهامات این متهم گفت: حسب محتویات پرونده شما به معاونت در اخلال در نظام اقتصادی از حیث نظام پولی از طریق معاونت در پنج فقره تحصیل مال به مبلغ یک هزار و ۷۵ میلیارد تومان متهم هستید، آیا اتهامات خود را قبول دارید که دلاویز پاسخ داد: هیچکدام از اتهامات را قبول ندارم.

 

وی خطاب به دادگاه گفت: دفاع حقوقی را به وکیل خود می‌سپارم اما با توجه به عناوین اتهامی به نکاتی اشاره می‌کنم عناوینی که در کیفرخواست به بنده نسبت داده شده یک مورد نیست که قاضی مسعودی مقام خطاب به متهم، گفت: بقیه عناوین اتهامی در صلاحیت این دادگاه نیست و در دادگاه کیفری ۲ رسیدگی می‌شود.

در ادامه دادگاه، احسان دلاویز متهم ردیف دوم پرونده رسیدگی به متهمان بانک سرمایه با حضور در جایگاه به دفاع از خود پرداخت و گفت: سالهاست که در حوزه رسانه و مطبوعات و کارهای فرهنگی کار می‌کنم. گران‌ترین مجله را هم از بابت تولید داشتم و حتی یک آگهی دولتی هم در کارهایم نداشتم.

 

وی با اشاره به برخی شایعه‌های مطرح شده در مورد نسبت خویشاوندی‌اش؛ گفت: خواهرزاده هیچ مسئولی در جمهوری اسلامی نیستم. برادرزاده و یا داماد هیچ مسئولی هم نیستم. من پابوس نظام هستم نظامی که از ۱۷ سالگی یک بچه شهرستانی را ارزش داد، من برای نظام می‌میرم و با افتخار می‌گویم فرزند یک معلم هستم.


دلاویز با بیان اینکه چهار عنوان اتهامی علیه بنده در کیفرخواست حسب اظهارات هادی رضوی است گفت: آقای رضوی البته بعداً این حرف‌ها را پس گرفت. بنده امروز برای رفع قاطع اتهام انتسابی دلایل دارم.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری در سریال شهرزاد گفت: نمی‌دانم چرا امروز شاهد زدن آثاری همچون شهرزاد و شاهگوش هستیم، سرمایه آلوده در این کارها نبوده است.

دلاویز با اشاره به اقرارات سید محمد هادی رضوی گفت: در همان اقاریری که رضوی و شریف کاظمی داشتند یک تناقضات و فضاهایی وجود دارد که نشان دهنده بی اساس بودن ادعاهای آنان است. هم در مبلغ داده شده و هم در رابطه با دلیل ارائه آن تناقضاتی مطرح است به طوری که یک جا عدد دو میلیارد مطرح است اما بعداً شریف کاظمی می‌گوید دقیق یادم نیست شاید مبلغ ۴ یا ۵ میلیارد تومان بوده است.

 

وی افزود: برای افزایش اعتباری داده شده که این هم از اقاریری بود که هر دو داشتند اما بعداً مطالب دیگری را بیان کردند. قسم جلاله می‌خورند که این موارد کذب است.

دلاویز با اشاره به تناقضات مطرح شده در اظهارات هادی رضوی در دادسرا، خاطرنشان کرد: ادعا شد که مواردی چک به من داده شده است. در دفتر قاضی صلواتی بودم که چک‌ها را دیدم. من گفتم که عدد چک‌ها را نمی‌دانم که برای چه موضوعی است اما آقای رضوی در دفتر قاضی صلواتی به دست من زده و گفت بعداً برائت توضیح می‌دهم. اینها مربوط به مبلغ وام من است.

وی افزود: به خواست خودشان به طور خاص مجموعه آقای امامی آذر ماه ۹۲ از این تیم منفک شدم. در کیفرخواست آمده من از دوستان آقای رضوی و امامی بودم. این دوستان تمایل داشتند با بنده کار فرهنگی داشته باشند. بعد از درگیر شدن عاطفی، خانوادگی و شخصی با آقای امامی، ایشان وارد فاز تهیه کنندگی با من شدند. پروژه مشترکی هم با نام شاهگوش و شهرزاد که باید بگوییم شهرزاد پرحاشیه داشتند. در رابطه با شاهگوش من سرمایه‌گذار نبودم اما مسئول جذب اسپانسر بودم. قبل از هر چیز باید بگویم که آقای امامی از نظر من واقعاً انسان است. نمی‌توانم چیزی را زیر سوال ببرم چرا که من با یک انسان با تقوا آشنا شدم. نماز اول وقت امامی یک بار هم ترک نشد البته که اینها ملاک نیست.

 

این متهم تصریح کرد: برعکس آقای رضوی که هیچ نقطه مشترکی با او نداشتم با محمد امامی نقاط مشترک زیادی داشتم به طوری که هر فیلم روز دنیا را او دیده بود، من هم دیده بودم.

وی خطاب به قاضی مسعودی با بیان اینکه من یک فرد محافظه کار هستم، گفت: شاهگوش به اعتبار دوستانی از جمله آقای میرباقری به بنده معرفی شد. پس از این دادگاه‌ها نمی‌دانم چه بلایی سر نام‌ها، کارگردان‌ها و آثار هنری می‌آید.

 

این متهم با اشاره به سریال خانگی شهرزاد نیز اظهار داشت: شهرزاد در ابتدا برای بنده بود، نامش این نبود بلکه عنوان روزی روزگاری عاشقی را داشت. در ادامه محمد هادی رضوی خطاب به دلاویز گفت: نام شهرزاد کافه نادری بود که دلاویز در واکنش به سخنان رضوی گفت: این طور نیست. آقای رضوی مگر شما تهیه کننده شهرزاد بودید؟ به دلیل اینکه رضوی اقداماتی کرده رسانه‌ها کار ارزشمندی چون شهرزاد را خراب می‌کنند.

 

در ادامه جلسه دادگاه نماینده دادستان تهران در رابطه با اتهامات دلاویز گفت: پرونده محمد امامی و احسان دلاویز یک پول‌شویی حرفه‌ای است.

وی افزود: تسهیلات تا به حساب آقای رضوی بیاید ۱۳ بار چرخیده است از حساب فلان شخص به حساب دختر ۱۴ ساله کارپرداز آقای امامی به حساب باران تجارت که مربوط به کارتن خواب‌ها است و پس از آن به حساب شیرخوارگاه از بستگان محمد امامی و ارسال دوباره آن به حساب یک دختر ۱۴ ساله و دوباره به حساب‌های دیگر، تمامی اینها معنای پول‌شویی حرفه‌ای را دارد.

نماینده دادستان تهران با اشاره به ردیابی چک‌های دلاویز گفت: بخش قابل توجهی از اینها به حساب حمید حاجیان رفته است، توضیح دهید پول‌ها را چطور گرفتید چرا محمد امامی برایتان پورشه خرید است تبلیغات برای شما چقدر سودآور بوده است که برایتان پورشه خریده است.

 

وی با بیان اینکه رضوی به دنبال هر بهانه‌ای بود که پول از بانک بر دارد گفت: فاکتورها و قراردادهای جدیدی هم در این رابطه ارائه داده است لازم می‌شد رضوی به اسم بستنی هم از بانک پول بر می‌داشت.

نماینده دادستان تهران همچنین با ارائه چند عکس از جلسات محرمانه امامی و دلاویز با بخشایش در ویلایی در امارات از متهم خواست در این باره توضیح دهد.

 

دلاویز در ادامه دفاعیات خود با اشاره به جزئیات سریال شهرزاد گفت: در فرصت ۶ ماهه مبلغ ۳۰۰ میلیون را فراهم کردم تا به اسماعیل عفیفه برای تهیه کنندگی شهرزاد بدهم. موضوع فیلمنامه و عنوان آن در ارشاد هم ثبت شده بود که من پس از ۷ سال به مدارک آن دسترسی پیدا کرده و آن را ارائه می‌دهم.

 

وی افزود: اواسط سریال شاهگوش بودیم و میزان ۳۰۰ میلیون را از پول‌هایی که از شاهگوش به دست آورده بودیم به موضوع شهرزاد اختصاص یافته و به فتحی پیشنهاد ساخت آن را دادم. در یک بازه زمانی باکس تبلیغات سریال شاهگوش از تبلیغات تلویزیونی هم بیشتر و گران‌تر بود.

دلاویز با اشاره به حواشی پیش آمده برای سریال شهرزاد گفت: در جشنواره فجر ۹۶ آقای فتحی به من گفت شکست یتیم است و پیروزی صدها پدر دارد. من به او گفتم نمی‌ترسم از اینکه این مسئله مطرح شود و دوست ندارم بفهمند پشت پرده این اتفاق بزرگ و ساخت سریال شهرزاد من بودم. از روزی می‌ترسم که باید پنهان کنم در آن نقشی داشتم و متأسفم که این روزها را هم دیدم.

وی با بیان اینکه سرمایه ساخت این سریال‌ها ذره‌ای آلوده نبوده است، گفت: برخی از دوستان مگر ابزار کشف حقیقت دارند که نکاتی را مطرح می‌کنند؟ می‌خواهید تخریب کنید با بازیگر آنچه کار دارید.

 

دلاویز افزود: یک آدمی از نظر من تا یک مقطعی درست بوده است اما بعد از آن من از آن منفک شدم. در یک مقطعی این فرد شلختگی مالی داشت. آقای امامی یک کارپرداز به نام قادری داشت که تمامی امور را او انجام می‌داد. به این دلیل که امامی از خود حسابی نداشت، واریزی‌ها به حساب‌های قادری می‌رفت. اگر می‌خواستند به بازیگری پول بدهند و یا مسائل دیگر، همه باید از کانال قادری رد می‌شد و تمامی وجوه را این فرد امضا می‌کرد. بدین منظور همه به یک حساب می‌آمد و از همان حساب هم خارج می‌شد و این به معنای سو نیت نیست.

وی خطاب به هادی رضوی گفت: آقای رضوی! چرا راستش را نمی گویید؟

متهم ادامه داد: تعاملات ملکی با هم داشتند. امامی ملک او را می‌خرید و رضوی هم همان را می‌خرید. همه اینها با قصد و سو نیت نبوده است. برای روشن شدن فضا این را می می‌گویم ۱۵-۲۰ مورد تعاملات اینچنینی داشتند که من آنها را استخراج کرده و به دادگاه می‌دهم.

وی درباره موضوع چک‌های دریافتی از رضوی توضیح داد: من از رضوی خواستم در رابطه با چک‌ها توضیح داده و آنها را بفرستد که او هم تصاویر آنها را در واتس‌اپ برای من فرستاد. تمامی مستندات این موجود است و من آن را به دادگاه ارائه می‌دهم.

 

وی با گرفتن قرآن سمت هادی رضوی از وی خواست تا به قرآن قسم خورده و بگوید که او از مجموعه امامی منفک شده است.

دلاویز خطاب به قاضی پرونده گفت: علاوه بر تصاویر چک‌ها یک فایلی هم ضمیمه می‌کنم که در رابطه با دو سند توضیحاتی در آن ارائه شده است. البته بیشتر توضیح نمی‌دهم چرا که اخلاقی نیست اما این فایل ثابت می‌کند که اصل وصول کننده و دریافت کننده چه کسی بوده است.

 

وی در ادامه دفاعیات خود مدعی شد در جریان بازپرسی به من فشار آوردند که هرچه از رضوی می‌دانی بگو. روابط رضوی را بگو. آقای قاضی! من بیزارم از این چیزها، نمی‌دانم نامش را رازداری می‌گذارند یا مگویی. چرا باید بگویم در یک جمع صمیمانه و دوستانه آقای رضوی چه گذشته است؟

در این لحظه متهم هادی رضوی خطاب به دلاویز گفت: اینکه می‌گوئید، نمی گویید، بگویید در آن جمع صمیمانه تخلفی نبوده است.

که دلاویز هم خطاب به دادگاه گفت: تخلفی در آن جمع نبود.

در ادامه دلاویز با بیان اینکه اسپانسر سریال شاهگوش، شرکت فاطمی متعلق به رضوی بوده است، گفت: در زمان مدیرعامل بانک سرمایه در سال ۹۵ و قبل و بعد از آن بنده هیچ نامه‌ای به هیئت مدیره بانک سرمایه ننوشته و رابطه‌ای با آنها نداشتم.

 

وی با بیان اینکه در کیفرخواست گفته شده که بنده از نفوذ زیادی برخوردار بودم، گفت: سال ۹۱ و ۹۲ من فقط آقای بخشایش را می‌شناختم. البته هیچ خواست اقتصادی از ایشان نداشتم. تنها هدف گفتگو و خاطره شنیدن از سال‌های قبل بود. البته ایشان تمایل داشتند حرف‌هایشان کتاب شود که این اتفاق هیچگاه رخ نداد.

دلاویز در ادامه دفاعیات خود با اشاره به روابطش با بخشایش (مدیر محکوم بانک سرمایه) توضیح داد: بعد از مدیرعاملی ایشان دو تقاضا مطرح کردم و از وی خواستم تا بانک وارد فضاهای هنری و آرت و همچنین مجسمه شود. چرا که در آن دوره موزه‌هایی در امارات آثاری را خریداری و به نمایش می‌گذاشت که سود سرشاری هم داشت.

 

وی افزود: در آن زمان به بخشایش گفتم که این موضوع سود بسیاری دارد و یکی از بانک‌ها به آن ورود کرده و موفق بوده است. اما این فرد درکی از قضیه نداشت به همین دلیل ورود نکرد. در ادامه تأسیس یک مؤسسه فرهنگی را پیشنهاد دادم که آن هم خروجی نداشت.

 

متهم ردیف دوم پرونده با اشاره به قرارداد بانک سرمایه در رابطه با تبلیغات سریال شاهگوش تصریح کرد: علاوه بر این موضوعات، یک پروژه نفتی به بانک سرمایه به نام پتروگلف پیشنهاد شده بود. در این راستا من یک شرکت نفتی به نام توسعه نفت و گاز را سرمایه پیشنهاد دادم.

دلاویز در ادامه و در رابطه با چک‌های مورد ادعای رضوی توضیح داد: این چک‌ها هیچ گاه از جانب من وصول نشد. در رابطه با آقای رضوی نه در رفتارها و کارهایشان و نه در سایر امور هیچ گاه وحدت قصد نداشتم و نمی‌توانستم یک کار مشترکی برای ایشان انجام دهم و نفوذ و تأثیری هم نداشتم. به این خاطر من هیچ وامی نه برای خود و نه برای بقیه نگرفتم.

 

این متهم با اشاره به سایر فعالیت‌هایش گفت: گران‌ترین مجله را ازنظر تولیدی من داشتم. البته لازم به ذکر است که حتی یک آگهی دولتی در کارهایم نداشتم.
وی در ادامه دفاعیات خود گفت: زدن من با خط رسانه‌ای آمد نیوز شروع شد چرا که روح الله زم از من کینه دارد. با افتخار می‌گویم فرزند یک معلم هستم و بچه شهرستان.

در ادامه نماینده دادستان تهران با حضور در جایگاه در واکنش به سخنان دلاویز به نقل قول فردی به نام حسامی از مسئولان وقت دوره بخشایش اشاره کرد و گفت: حسب اظهارات این فرد، امامی و دلاویز در بانک سرمایه عزل و نصب می‌کردند و تعیین می‌کردند که به چه کسی وام تعلق بگیرد.

وی ادامه داد: حسب این اظهارات این دو فرد لیست بدهکاران کلان را داشتند و به نوعی به دنبال کارچاق‌کنی در بانک بودند. جالب است که دلاویز هیچ چیزی را هم امضا نمی‌کرده اما نقش کلانی داشت.

قهرمانی در رابطه با سریال شهرزاد تصریح کرد: امامی با رضوی در ساخت شهرزاد همراهی می‌کرده است. علاوه بر این دلاویز پیگیر تسهیلات برای رضوی بوده است و حتی علی نانچیان که به عنوان رئیس شعبه اسکان بانک سرمایه مطرح است از سوی این سه نفر ساپورت می‌شده است.

نماینده دادستان تهران در واکنش به بخش دیگری از اظهارات دلاویز، خاطرنشان کرد: قادری که کارمند محمد امامی بوده است به عنوان ماشین پول‌شویی وی کار می‌کرده است و حتی چک‌هایی را به نام دختر ۱۴ ساله خود وصول کرده و از این دست به آن دست می‌کرده است.

وی ادامه داد: حسب اظهارات یکی از همکاران بخشایش، دلاویز مبلغ ۲۰ میلیارد ریال جهت پیگیری تسهیلات از رضوی گرفته است.

در ادامه حسامی با حضور در جایگاه به عنوان مطلع در واکنش به سخنان نماینده دادستان تهران گفت: من مسئول اداره حوزه مدیریت بانک سرمایه در زمان بخشایش بودم. البته موضوع برای ۷ سال پیش است و تمام جزئیات را به خاطر ندارم اما تاجایی که یادم است آقای امامی از بخشایش حکم داشت و مرتباً آقایان در اتاق بنده جلسات خصوصی برگزار می‌کردند. در رابطه با موضوع اخذ ۲ میلیارد تومان هم باید بگویم این موضوع را در بازپرسی‌ها شنیدم که بر پایه اظهارات آقای رضوی بود.

نماینده دادستان تهران با اشاره به اظهارات آرمان علمایی از مدیران صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: دلاویز در سال ۸۸ و ۸۹ به عنوان مشاور در روابط عمومی با آقای بخشایش همکاری می‌کرده است.

قهرمانی ادامه داد: همسر سابق آقای امامی اعلام کرده که این فرد در سال ۸۶ وضعیت مالی سبکی داشته است. جهش ثروت امامی از زمان آشنایی اش با بخشایش بوده است.

وی افزود: هادی رضوی به واسطه آشنایی، جهانبانی و مالامیر (از بدهکاران کلان بانکی) را به واسطه شخصی به نام عمو آشنا می‌کند. خود آقای رضوی باید بگوید که این عمو کیست و چه کرده است.

نماینده دادستان تهران ادامه داد: امامی در سال ۸۸ فرد ساده و معمولی‌ای بوده است اما بعد از آشنایی با احسان دلاویز و امیر فرزان به دلالی می‌پرداخته است.


در ادامه علمایی به عنوان مطلع در جایگاه حضور یافت و به دفاع از خود پرداخت.

وی خطاب به نماینده دادستان تهران گفت: دلاویز به عنوان مشاور در بانک کار می‌کرد. بعداً شورای بازاریابی برای بانک سرمایه تشکیل داد. کارگروهی که فقط دو بار جلسه داشت.

 

نماینده دادستان تهران در ادامه و با اشاره به صحبت‌های پیراسته همسر سابق محمد امامی گفت: حسب اظهارات این فرد دلاویز از طریق فلانی با امامی آشنا شده است و روابط گسترده‌ای هم داشته است. این خانم در حال حاضر تهدید شده و اگر یک بار دیگر تهدید شود دادسرا برخورد جدی با تهدید کنندگان می‌کند.

منبع: مهر
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: