کد خبر: ۳۳۳۵۴
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۹
رئیس‌جمهور در دیدار با حوزویان گفت: همه مسئولان درباره ایستادگی در برابر آمریکا و تحریم‌ها اتفاق نظر دارند.

به گزارش آوای نشاط، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور شامگاه دوشنبه در دیدار با جمعی از علما و شخصیت‌های حوزوی، تصریح کرد: روحانیت همواره برای منافع ملی دنیای اسلام، نقش پیشتاز و مبارز داشته است و این نقش و مبارزه با استعمار و استثمار از زمان شیرازی بزرگ، مبارزه علمای نجف با استعمار انگلیس و علما و فضلای ایران در مشروطه و نهضت اسلامی، بسیار اساسی بوده است.

وی نقش روحانیت را در دفاع از منافع ملی و جهان اسلام، نقشی پیشتاز برشمرد و تأکید کرد: روحانیت همواره به‌عنوان مرجع جامعه، نقش ارزشمندی در عرصه دینداری، علم و فرهنگ، هدایت مردم، کاستن از اختلافات درون جامعه و تقویت صلح و برادری داشته است.

رئیس‌جمهور با اشاره به نفوذ کلام و عمل روحانیت بین مردم از گذشته تاکنون به‌عنوان قشری که همواره مورد احترام جامعه بوده‌اند، افزود: طی 40 سال گذشته و پس از پیروزی انقلاب اسلامی بار مسئولیت اداره جامعه نیز به‌عهده روحانیت گذاشته شد.

روحانی با ابراز اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، همواره قدرت‌های بزرگ به‌دنبال این بودند که حکومت اسلامی به مفهومی که امام راحل و علما دنبال می‌کردند، به‌وجود نیاید، تأکید کرد: قدرت‌های بزرگ می‌دانستند با پیروزی این انقلاب منافع آنها در منطقه و جهان به خطر می‌افتد و رودرروی آنها خواهد ایستاد.

وی با توجه به شرایط پیچیده کنونی تأکید کرد: کسانی در کاخ سفید هستند که طی 40 سال گذشته همیشه علیه جمهوری اسلامی ایران و نظام اسلامی عمل می‌کردند و راه مقابله با کشور ما را فشار و جنگ می‌دانستند و امروز همه این افراد در کاخ سفید یکجا جمع شده‌اند.

رئیس‌جمهور با تصریح به اینکه "خوشبختانه مردم باور دارند که در این برخورد و تنش ما آغازگر نبودیم"، افزود: دشمن همواره به‌دنبال این بود که ما آغازگر باشیم و یکی از اقداماتی که از این دولت در تاریخ ثبت خواهد شد، همین مهم است که جمهوری اسلامی ایران آغازگر تنش نبود.

روحانی ادامه داد: البته برخی نیز در کشور با استدلال و دلایلی به‌دنبال این بودند که ما از برجام خارج شویم و ایستادگی در این زمینه هم کار سختی بود.

وی با تأکید بر اینکه "اگر با تحریک‌های آمریکا از برجام خارج می‌شدیم امروز دفاع از اقدامات دولت در برابر مردم بسیار سخت‌تر و پیچیده‌تر بود"، افزود: در چنین فضایی علاوه بر آمریکا جهان و سازمان ملل نیز تحریم‌هایی را علیه کشورمان اعمال می‌کرد.

رئیس‌جمهور با اشاره به احاطه و اطلاعات کافی دولت بر شرایط اقتصادی مردم و توجه به اقشار آسیب‌پذیر، گفت: تلاش دولت همواره این بوده که به وضعیت این قشر آسیب‌پذیر جامعه رسیدگی نماید و 500 میلیارد تومان برای یاری این قشر جامعه اختصاص دادیم تا با پرداخت مبلغ 100 هزار تومان و بالاتر فشار و مشکلات آنها کمتر شود.

روحانی ادامه داد: طی 2.5 سال گذشته میزان پرداختی به این اقشار را 3.5 تا 4 برابر افزایش دادیم و همواره تلاش بر این بوده تا حقوق‌بگیران همانند کارگران و کارمندان بیش از نرخ تورم، اضافه حقوق داشته باشند که این امر در دولت‌های گذشته سابقه نداشته است و حقوق کارمندان 20 درصد و کارگران 36 درصد اضافه شد.

وی افزود: تلاش دولت بر این بوده که اقشار آسیب‌پذیر، آسیب کمتری ببینند اگرچه در شرایط امروز مردم با سختی و مشکلات زیادی مواجه هستند، اما آیا همه این مشکلات از ناحیه دولت است؟

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: برخی‌ها در زمینه مشکلات اقتصادی کارآمدی دولت را مطرح می‌کنند، اما چطور همین دولت در دوره یازدهم توانست تورم را مهار کند و رشد اقتصادی را ارتقاء دهد، لذا کارآمدی دولت فرقی با گذشته نکرده و ما همان دولت هستیم، اما در دوره یازدهم مردم امیدوار بودند که مشکلات‌شان حل‌وفصل می‌شود، اما در این دوره و به هر دلیل مقداری امید مردم نسبت به رفع مشکلات کمتر شده است، لذا همه برای ارتقای امید و نشاط اجتماعی مسئولیت سنگینی دارند.

روحانی کاهش درآمد دولت و محدود شدن ارتباطات بانکی با دنیا را از جمله مشکلات موجود دانست و اظهار داشت: 87 درصد گردش پول دنیا با دلار انجام می‌شود و امروز گردش تجاری با دلار برای کشورمان به‌شکل یکجانبه و غیرقانونی تحریم است.

وی  با یادآوری اینکه "امروز در تولید بسیاری از کالاهای اساسی از جمله گندم، خودکفا هستیم و نیاز به واردات نداریم"، اظهار داشت: اگرچه در کالاهای اساسی خودکفا هستیم، اما برای آنچه نیاز به واردات داریم به‌محض اینکه برخی سودجویان داخل کشور متوجه می‌شوند که به‌فرض مثال حمل کالا به‌تأخیر افتاده است، قیمت آن کالا را افزایش می‌دهند.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: اگرچه امروز مردم در زندگی خود احساس سختی و مشکل می‌کنند، اما دولت با اقدامات خود اجازه نداده که کالاهای ضروری که برای مردم حساسیت دارد، با کمبود مواجه شود.

روحانی با ابراز اینکه "امروز برای مدیریت بهتر شرایط نیازمند تمرکز قدرت و تصمیم‌گیری هستیم"، اظهار داشت: در دوران جنگ تحمیلی نیز در مقطعی که با مشکل مواجه شدیم، شورای عالی پشتیبانی جنگ ایجاد شد و همه اختیارات در دست این شورا بود و حتی مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه نیز در تصمیم‌گیری آن شورا دخالتی نداشتند و امروز هم در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم.

وی تصریح کرد: همان‌گونه که در جنگ 8ساله اختیارات ویژه‌ای را از امام راحل گرفته و توانستیم جنگ را اداره کنیم و حتی موفقیت‌های بسیاری را به دست آوریم امروز هم به چنین اختیاراتی نیاز داریم.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: در هیچ دوره‌ای در تبادلات بانکی و فروش نفت با مشکلات و شرایط امروزه مواجه نبوده‌ایم، لذا نیازمند تمرکز و احساس شرایط جنگ اقتصادی از سوی همه هستیم.

روحانی با بیان اینکه "امروز وارد دوره و صحنه جدیدی شده‌ایم"، افزود: خوشبختانه امروز اتفاق نظر داریم که باید در برابر آمریکا و تحریم بایستیم و در این زمینه هیچ اختلاف نظری بین مردم و مقامات کشور وجود ندارد.

وی با ابراز اینکه "بنده طرفدار مذاکره و دیپلماسی هستم، اما انجام آن را در شرایط کنونی به هیچ عنوان قبول ندارم"، گفت: در مهرماه سال گذشته در جریان سفر به سازمان ملل، 5 نفر از رهبران معروف دنیا واسطه شدند که با رئیس‌جمهور آمریکا مذاکره کنیم و سال پیش از آن نیز وزارت خارجه آمریکا 8 بار درخواست مذاکره داد، اما شرایط امروز به هیچ عنوان شرایط مذاکره نیست و امروز شرایط ما شرایط مقاومت و ایستادگی است.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه در شرایط مقاومت و ایستادگی روحانیت می‌تواند نقش ارزشمندی ایفا کنند، اظهار داشت: البته نقش‌آفرینی روحانیت نیازمند برخورداری از اطلاعات کافی است لذا باید اخبار و اطلاعات حتی جزیی در اختیار بزرگان و شخصیت‌های حوزوی و حوزه علمیه قرار بگیرد و شما روحانیت معزز می‌توانید به ملت امید و اعتماد بدهید.

روحانی تصریح کرد: راه پیشِ‌رو را به هیچ عنوان بن‌بست نمی‌بینم و طی هفته‌های گذشته به‌خاطر وحدت و برنامه‌ریزی درست توانسته‌ایم از شرایط بسیار سختی عبور کنیم و امروز شرایط ما به‌مراتب از شرایط هفته‌های گذشته مناسب‌تر است.

وی تأکید کرد: برای اینکه بتوانیم به اهداف بلند خود دست پیدا کنیم و مشکلات کمتر شود همه باید متحد و همنوا باشیم و همه باید احساس کنیم که در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم و یکدیگر را یاری کنیم.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: علی‌رغم همه سختی‌ها و مشکلات فردا قرار است پروژه بزرگی با اعتبار حدود 4 هزار میلیارد تومان در آذربایجان غربی افتتاح شود و بعد از ماه رمضان هم طرح‌های بزرگ دیگری افتتاح خواهد شد و به‌رغم تحریم‌ها کشور را به‌پیش می‌بریم.

برنامه‌ریزی و اتخاذ اقدامات لازم برای تبیین مسائل دینی بین نسل جوان، تأکید بر ضرورت وحدت و انسجام بین همه ارکان کشور برای مقابله با تحریم‌ها و تهدیدهای خارجی، مقابله جدی و اساسی با پدیده رانت و فساد، سرمایه‌گذاری بیشتر در حوزه امنیت فضای اینترنت، تأکید بر ایجاد رابطه قوی‌تر بین دولت و مردم، توجه بیشتر دولت به رفع دغدغه‌های معیشتی و مشکلات اقتصادی مردم، نظارت بر روند افزایشی قیمت برخی کالاهای اساسی و ضروری مردم، ضرورت توجه بیشتر به فضای مجازی، لزوم تبیین خدمات و دستاوردهای حوزه‌های علمیه در جامعه و تأکید بر رسیدگی به وضعیت حجاب در جامعه به‌عنوان یک اصل مهم قرآنی، از جمله درخواست‌ها، پیشنهادات و دغدغه‌های مطرح‌شده میهمانان حاضر در این جلسه بود.

انتهای پیام/

 

منبع: تسنیم
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: