کد خبر: ۳۳۲۷۲
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۸
سفیر کشورمان در لندن تشریح کرد که ایران از چارچوب برجام به عنوان ابزاری برای ترغیب بیشتر شرکای اروپایی به اجرای تعهدات‌شان در برجام استفاده کرده است. وی همچنین به پشتیبانی مردم ایران از نظام کشورشان برای رو به رو شدن با آمریکا و تلاش ایران برای اتکای کمتر اقتصاد به نفت اشاره کرد.

به گزارش آوای نشاط، حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در لندن در گفت‌وگو با رادیو بی‌بی‌سی در پاسخ به این سوال که چرا ایران یک ضرب الاجل ۶۰ روزه برای شرکایی اروپایی برجام قائل شده است گفت: ایران تا کنون وفادارانه به تعهدات برجامی خود عمل کرده است و تنها انتظارمان این بوده است که اعضای دیگر برجام نیز به سهم خود به تعهداتشان [در چارچوب برجام] عمل کنند. متأسفانه این به اعتبار توافق هسته‌ای آسیب وارد کرده است.

وی با اشاره به اقدامات و تحریک‌های غیرضروری آمریکا مانند تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران آمریکا گفت که ایران همواره به دنبال این بوده است که به صلح و ثبات منطقه کمک کند.

بعیدی‌نژاد سپس درباره توان ایران برای ایستادگی در مقابل تنش‌های جدید که آمریکا اخیراً در خاورمیانه ایجاد کرده است گفت: ما تا کنون بسیار با احتیاط قدم برداشته‌ایم و اکنون تمام ملت ایران پشتیبان موضع نظام هستند، چراکه یک سال از خروج آمریکا از برجام می‌گذرد  و ما به شرکای اروپایی خود زمانی کافی دادیم تا مشکلات پیش رو را اصلاح کنند. از آنجا که ما منافع تعریف شده‌مان در چارچوب برجام را که در زمینه اقتصادی و روابط تجاری بودند، دریافت نکرده بودیم به شرکایمان یک سال زمان دادیم تا مسئله را حل کنند که متأسفانه تا کنون نتوانسته‌اند آن را حل کنند.

سفیر کشورمان در لندن تصریح کرد: مردم ما می‌دانند که ایران با وجود دو سال و نیم زمانی که برای ورود به مذاکره صرف کرد و یک سال زمانی که برای حل کردن مسائل باقی‌مانده به شرکای خود داد، بهترین عملکرد را داشته است. ما باور داریم که اگر رفتار مناسبی نداشته باشیم، برجام که توافق هسته‌ای ایران است، از بین خواهد رفت. بنابراین اکنون ما باید اقدام کنیم. اگر آمریکا بدون ضرورتی تحریک به اقدامی فراتر کند ما عزم مواجه شدن با آمریکا را داریم. ما طرفدار ایجاد مشکل یا درگیری نیستیم اما به شما اطمینان می‌دهم که همه مردم ما برای مقاومت در برابر آمریکا و پرداخت هزینه این مقاومت آماده هستند.

بعیدی‌نژاد در پاسخ به این سوال که آیا ایران در صورت انجام نشدن کاری از سوی شرکای اروپایی برجام در فرصت تعیین شده از سوی ایران به غنی‌سازی اورانیوم ادامه خواهد داد یا نه گفت: بله ما اقداماتی را انجام داده‌ایم تا اگر این بازه دو ماهه به گونه‌ای مناسب برای حل کردن مسئله به قدر کفایت نتیجه‌بخش نباشد، ما اقدامات بعدی خود را انجام خواهیم داد که به شما اطمینان می‌دهم این اقدامات در چارچوب برجام هستند. ما در این مقطع تصمیم نداریم که از توافق هسته‌ای خارج شویم که البته این از گزینه‌هایی بود که آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد، اما اکنون تصمیم ما این بوده است که از چارچوب برجام به عنوان ابزاری برای ترغیب بیشتر شرکایمان به اجرای تعهداتشان استفاده کنیم.

سفیر کشورمان در لندن درباره تأثیر تحریم‌ها بر اوضاع اقتصادی ایران و این که آیا حفظ اقتصاد ایران در شرایط تحریم‌ها ممکن است، گفت: وضعیت سخت است اما ما می‌توانیم کارهای بیشتری انجام دهیم چراکه اقتصاد و منابع بسیار خوبی داریم. شاید نتوانسته باشیم به خوبی در شاخه‌های دیگر سرمایه‌گذاری کنیم اما این یکی از همان مواقعی است که همان‌طور که همیشه گفته‌ایم می‌توانیم چالش‌ها را به فرصت تبدیل کنیم. ما بر این عقیده‌ام که زمان کاهش اتکایمان به صادرات نفت فرا رسیده است که این کار را پیش از این نیز آغاز کرده‌ایم. می‌توانیم ببینیم که در زمینه‌های دیگر چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم و نفت را به محصولاتی دیگر تغییر دهیم که بتوانیم به ارزش بیشتری در بازار صادر کنیم.

وی همچنین نفتی بودن اقتصاد ایران را رد کرده و گفت: طبق آخرین اطلاعات به دست آمده، تنها ۳۰ درصد بودجه ما وابسته به نفت است. بنابراین این یک موفقیت به حساب می‌آید چراکه ما به طوری جدی در کشور مصمم هستیم تا در شرایطی این چنینی که با سختی‌هایی مواجه هستیم، از این وضعیت استفاده کنیم تا اتکای خود به نفت را کمتر کنیم. تا الان در زمینه کاهش این اتکا عملکرد خوبی داشته‌ایم؛ اکنون در حال صادر کردن محصولات دیگری مانند محصولات پتروشیمی و در جست‌وجوی بسیاری دیگر از محصولات در این زمینه هستیم. می‌توانم به شما بگویم که انقلابی خاموش در حال رخ دادن در اقتصاد ایران است. در حالی که با فشار زیادی از بیرون مواجه هستیم، در تلاشیم تا اتکای خود را به عوامل خارجی کاهش دهیم و ببینیم که برای منعطف‌تر کردن اقتصادمان و کاهش اتکای آن به سودی که از خارج از کشور به دست می‌آید، چه کاری می‌توانیم انجام دهیم.

انتهای پیام/

 

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: